سید حسن خمینی: امام از افغانستان در مقابل شوروی دفاع کردند

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۶ کد : ۸۷۵۰ دیگر رسانه‌ها
سید حسن خمینی: امام از افغانستان در مقابل شوروی دفاع کردند

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه اعتماد به قدرت‌های غیرملی غلط است، گفت: دشمن و غیردشمن دنبال منافع خودشان هستند، اما رمز بقای ما اتکاء به قدرت ملی و هویت دینی است. هر جا ظلم و تجاوز هست، بد است؛ هر جا مظلومی باشد باید در کنارش ایستاد و حداقل با زبان از او دفاع کرد و هر تجاوزی منفور است. این آرمان انقلاب بوده و دوگانه نگاه کردن بعضی‌ها در دنیا، از نکات دردآور است. وقتی فرزندان فلسطینی و کودکان یمنی کشته می‌شوند، هیچ صدایی برنمی‌خیزد اما برای جای دیگری ناله بلند می‌شود.

سید حسن خمینی در دوازدهمین همایش خادمین افتخاری حرم مطهر امام خمینی (س)، گفت: یکی از واژه‌هایی که از طغیان مشتق شده و اتفاقاً در قرآن بسیار مورد توجه قرار گرفته، لغت «طاغوت» است. طاغوت یعنی کسی طغیانگر است، مقابل خدا ایستاده و از حد خودش عبور کرده است. اینکه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام مقابل طاغوت و طاغوت‌ها ایستاد، در حقیقت یک نوع پیام از دل اندیشه قرآنی است. طاغوت بزرگترین نماد و مفهومی بود که انقلاب شکل داد تا به دنیا بگوید آنچه ما با آن می‌جنگیم از حدود خودش تجاوز کرده است.

وی یادآور شد: این مبارزه با طاغوت در وهله اول در محدوده مرزهای ایران، یعنی معطوف به رژیم ستمشاهی بود؛ رژیمی که متأسفانه برخی امروز نابخردانه آن را تطهیر می‌کنند، در حالی که در زمینه وابستگی به قدرت‌های جهانی و پایمال کردن هویت و عزت ملی یک طاغوت بود.

یادگار امام ادامه داد: بعد از انقلاب بزرگترین شعار انقلاب، امام و مردم ایران، ایستادگی مقابل طاغوت شرق و غرب بود و از همین رو، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و «نه شرقی، نه غربی» دو شعار کلیدی انقلاب بود. یکی از این دو شعار در بُعد هویت داخلی ما و یکی در مقابل طاغوت‌های زمان است و انقلاب به سبب این هدف دل‌ها را در دنیا جمع کرد. در حالی که تا قبل از انقلاب جهان تقسیم شده به دو اردوگاه شرق و غرب بود و عنصر دین‌داری در آن میانه محلی از تأمل نداشت و تفکر عمیق ماتریالیستی - مارکسیستی دین را افیون توده‌ها و در خدمت استکبار می‌دانست.

یادگار امام اظهار داشت: آغازین روز انقلاب، از سوی امام یک نهیب به غرب زده می‌شود که در رأس آن آمریکا است و یک نهیب هم به شرق زده می‌شود که در رأس آن شوروی است. ایشان پس از حمله شوروی به افغانستان، با همه توان از ملت افغانستان دفاع کردند؛ و این در حالی بود که آن زمان شاید برخی تصور می‌کردند با توجه به وضعیت اوایل انقلاب دست کشور برای یاری جستن به سمت قدرت‌ها دراز شود.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی جماران

کلید واژه ها: سید حسن خمینی امام خمینی شوروی


نظر شما :