کمال خرازی: هدف جنگ جلوگیری از تجاوز بود نه دریافت غرامت

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۴۲ کد : ۸۸۷۷ دیگر رسانه‌ها
کمال خرازی: هدف جنگ جلوگیری از تجاوز بود نه دریافت غرامت

دکتر سید کمال خرازی وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سید محمد خاتمی، استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، رئیس و عضو شورای راهبردی روابط خارجی است. از نخستین سمت‌های ایشان بعد از انقلاب اسلامی، مدیرعاملی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. خرازی که مدیرعامل خبرگزاری ایرنا بود، در زمان جنگ عراق علیه ایران، مسئولیت ستاد تبلیغات جنگ را نیز بر عهده داشت. وی پیش از انتصاب به سمت وزیر خارجه، مدتی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بود.

جناب آقای دکتر، با توجه به اینکه شما بعضا در جلسات شورای عالی دفاع حضور داشتید، طرح عبور از مرز و رسیدن به خاک عراق در این شورا از چه زمانی مطرح شد؟ آیا اساسا مسئله عبور از مرز در آن زمان دغدغه جدی بود؟

در جلسات شورای عالی دفاع ریز عملیات مطرح نمی‌شد. طرح عملیات در قرارگاه گرفته می‌شد و جناب آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان فرمانده جنگ سیاست‌های حاکم بر عملیات نظامی را با مقامات عالیه هماهنگ می‌کردند.

آیا کارشناسان وقت وزارت امور خارجه به مقامات کشور مشاوره‌ای مبنی بر اینکه استراتژی آمریکا پیش بردن تئوری جنگ بدون برنده در جنگ عراق و ایران است نداده بودند؟ آیا اساسا وزارت خارجه تحلیلی از استراتژی ایالات متحده داشت؟

در آن زمان اینجانب در وزارت خارجه نبودم و اطلاعی از مشاوره‌هایی که در باب استراتژی آمریکا به مقامات می‌دادند ندارم، ولی به هر صورت چنین سیاستی از سوی غرب مشخص بود که نمی‌خواستند ایران پیروز شود و لذا سعی داشتند به عراق کمک کنند تا به نوعی توازن برقرار شود.

آقای خرازی، یکی از موضوعاتی که مخالفین ادامه پیدا کردن جنگ پس از فتح خرمشهر به آن استدلال می‌کند پیشنهادات مختلف برای پرداخت غرامت به ایران برای رسیدن به صلح و آتش‌بس است. چه مقدار پیشنهادات پرداخت غرامت جدی بود؟

اولا مسأله دریافت غرامت هدف ایران نبود و دیگران هم در پیشنهاد خود جدی نبودند؛ چنانچه بعد از پذیرش قطعنامه هم کسی به صندوق بازسازی ویرانی‌های دو کشور که یکی از بندهای قطعنامه بود کمک نکرد. هدف جنگ جلوگیری از تجاوز و تنبیه متجاوز بود و نه دریافت غرامت که در این کار موفق شد.

بعضا عنوان می‌شود فشار افکار عمومی در سال ۱۳۶۱ در کشور برای نپذیرفتن صلح و تنبیه صدام بسیار زیاد بود. آیا چنین موضوعی صحت دارد؟ اگر تصمیمی بر خلاف تصمیم مقامات جمهوری اسلامی ایران برای ادامه پیدا کردن جنگ گرفته می‌شد بنا به فشار افکار عمومی آیا اتفاق خاصی در کشور رخ می‌داد؟

قاطبه مردم ایران طرفدار تنبیه متجاوز بودند و از آنجا که امام(ره) نحوه تنبیه متجاوز و مسیر جنگ را با اتکاء به قدرت مردمی نظام تعیین می‌فرمودند، مردم به فرمان امام بودند و با هدایت امام، کسی به جز عده قلیلی از آتش‌بس و صلح با صدام حمایت نمی‌کرد.

آیا پس از پایان جنگ جمهوری اسلامی موفق به گرفتن غرامت جنگ از عراق شد؟

پس از پذیرش آتش‌بس ایران موفق به گرفتن غرامت نشد، زیرا قطعنامه صحبتی از پرداخت غرامت نکرده بود. حتی پس از آنکه دبیرکل در گزارش خود عراق را به عنوان شروع‌کننده جنگ معرفی کرد، شورای امنیت اقدامی در این راستا انجام نداد. بنابراین، نمی‌شد به استناد قطعنامه درخواست غرامت کرد.

منبع: پایگاه خبری جماران

کلید واژه ها: کمال خرازی فتح خرمشهر غرامت جنگ


نظر شما :