شهید چمران به روایت برادرش

۲۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۳ کد : ۹۳۲ از دیگر رسانه‌ها
مهدی چمران گفت: شهید چمران و دیگر شهدا شاگرد خاص مکتب علی(ع) بودند و به همین دلیل بسیاری از صفات متضاد را در کنار هم داشتند و با وجود اینکه در میدان نبرد با دشمن مردانه می‌خروشیدند، دارای روحیه‌ای عارف‌گونه و طبعی هنرمند نیز بودند.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی چمران در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران که روز پنجشنبه، در دهلاویه و در جوار یادمان این شهید برگزار شد، اظهار کرد: افرادی که در دوران دفاع مقدس حضور داشته‌اند و شهدای بسیاری را بر دوش خود حمل و آن زمان را درک کرده‌اند، هنوز هم صدای آن شهدا در گوششان طنین‌انداز است و نفس گرم آن‌ها را احساس می‌کنند و امیدوارم این توفیق نصیب همه ما شود که بتوانیم راه شهدا را ادامه دهیم.

 

وی افزود: خوشبختانه ملت ایران با هدایت مقام معظم رهبری تاکنون توانسته همه توطئه‌های دشمن را خنثی کند و انشاالله هر روز در مسیر پیشرفت و تکامل گام برداریم و ایرانی بسازیم مستقل، آزاد و آگاه که آماده ظهور مهدی موعود (عج) باشد.

 

چمران تصریح کرد: شهید مصطفی چمران به دعای کمیل بسیار علاقه داشت و بسیاری از نیایش‌های او نیز برگرفته از دعای کمیل است؛ این شهید زمانی که در سال‌های ۳۸ و ۳۹ در دانشگاه برکلی کالیفرنیا تحصیل می‌کرد، انجمن اسلامی دانشجویان را تشکیل داد و شب‌های جمعه با اعضای این انجمن دعای کمیل را قرائت می‌کردند. همچنین در آن زمان با کمک دکتر عباس چمران (برادر بزرگ‌تر) متن این دعا را به فارسی روان ترجمه کردند و با خطی خوش، مقدمه‌ای شورانگیز برای آن نوشتند.

 

برادر شهید مصطفی چمران با اشاره به روز ولادت حضرت علی (ع) خاطرنشان کرد: شهید چمران علاقه خاصی به امام علی (ع) داشت، با این وجود حتی خود را خاک پای مکتب علی (ع) هم به حساب نمی‌آورد. نه فقط شهید چمران، بلکه همه شهدا و حتی شهدای لبنان و دیگر کشورهای اسلامی در مسیر شهادت به دنبال علی (ع) و حسین (ع) بودند و اکنون هم به دنبال ظهور مهدی موعود (عج) هستند.

 

وی ادامه داد: علی (ع) جامع بود و همه صفات متضاد را در کنار هم داشت، به گونه‌ای که در میدان نبرد با دشمن چنان می‌خروشید که کسی یارای مقاومت در برابر او را نداشت؛ همین علی (ع) در برابر اشک یتیم ذوب می‌شد، یتیم را بر دوش می‌گرفت و با او بازی می‌کرد؛ همین علی (ع) که در میدان نبرد آنگونه می‌خروشید، شبانه در نخلستان‌های کوفه ناله می‌کرد و می‌گریست و همین مرد در جایگاه قضاوت، با عدالت تمام برخورد می‌کرد. علی (ع) همه صفات متضاد را در کنار هم داشت و شاگردان مکتب علی (ع) هم در حد خودشان اینگونه بودند.

 

چمران گفت: شهید مصطفی چمران دانشمند فیزیک هسته‌ای بود و در دانشگاه برکلی کالیفرنیا درس خوانده بود و فعالیت‌های علمی او در آن زمان جهشی در علم ایجاد کرده بود؛ همین فرد در جبهه‌های جنگ علیه باطل به یک جنگجوی تمام عیار تبدیل می‌شود؛ در کنار این‌ها او یک عارف بزرگ هم بود و ارزش عرفان او از دیگر صفات بیشتر است. شهید چمران یک عارف واقعی بود و می‌بینیم که همین فرد، یک مدیر و سازمان‌دهنده بزرگ هم بود و برای مبارزه با استبداد، تشکیلاتی ایجاد کرد.

 

برادر شهید مصطفی چمران افزود: در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب، شهید چمران در مبارزات علیه رژیم سابق حضوری فعال داشت و در دانشگاه تهران مبارزاتی را علیه آن رژیم ترتیب می‌داد؛ در آمریکا انجمن اسلامی دانشجویان و سازمان دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا را تشکیل داد. زمان جمال عبدالناصر به مصر رفت و سازمانی زیرزمینی به نام «سماع» را تشکیل داد؛ با حضور در لبنان نیز مبارزات بسیاری را علیه اسرائیل ترتیب داد و سپس به ایران آمد.

 

رییس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: زمانی که چمران به وزارت دفاع رفت، یک برنامه‌ریزی انقلابی را در این وزارتخانه ترتیب داد. در آن زمان شهید چمران احساس کرده بود که جنگ نزدیک است، ولی عموما این موضوع را باور نمی‌کردند. حتی زمانی می‌خواستند هواپیماهای جنگی که در کشور موجود بود را بفروشند و شهید چمران مقابل این موضوع ایستاد و به فرمان امام (ره) این موضوع منتفی شد.

 

وی خاطرنشان کرد: آن زمان ارتش و سپاه از تشکیلات و سازماندهی خاصی برخوردار نبودند و به پیشنهاد شهید چمران و تصویب در شورای عالی انقلاب، لشکرهایی ۱۰ هزار نفری از نیروهای مردمی به فرماندهی نیروهای ارتشی تشکیل شد و همین نیرو‌ها بودند که در روزهای نخست پس از آغاز جنگ به میدان آمدند. پس از آغاز جنگ هم شهید به اهواز آمد و در ستاد جنگ‌های نامنظم به مبارزه پرداخت.

 

چمران ادامه داد: شهید مصطفی چمران یک تحلیل‌گر بزرگ سیاسی هم بود. زمانی که در لبنان بود، روزی به دیدار او رفتم و آن زمان تحلیل می‌کرد که این انقلاب در ‌‌نهایت به پیروزی می‌رسد. بسیاری از فرماندهان نظامی در کشورهای مسلمان با او مشورت می‌کردند و از تحلیل‌های شهید متعجب می‌شدند.

 

برادر شهید مصطفی چمران با اشاره به طبع هنری این شهید، تاکید کرد: شهید چمران دارای صفات متضاد بسیاری بود و با همه ویژگی‌هایی که ذکر شد، او یک هنرمند هم بود با مفاهیم اسلامی و انقلابی، نقاشی می‌کشید. روحیه لطیف هنری در او موج می‌زد و حرکات او در میدان جنگ بسیار زیبا بود. چنین فردی شاگرد مکتب علی (ع) است.

 

در پایان این مراسم و پس از خواندن بخشی از نیایش‌های شهید چمران، دعای کمیل در جوار یادمان شهید قرائت شد.

 

کلید واژه ها: چمران مهدی چمران


نظر شما :