لغو سفر فرح به مصر؛ پالس مثبت مصر به ایران؟

۰۹ مرداد ۱۳۹۰ | ۰۰:۴۰ کد : ۱۰۹۰ از دیگر رسانه‌ها
در پی تحولات سیاسی به وجود آمده در مصر، برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته برنامه سفر فرح دیبا - همسر شاه مخلوع - به قاهره برای حضور در مراسم سالمرگ محمدرضا پهلوی لغو شد.

 

سایت خبری مصری «الیوم السابع» در این باره نوشت: «فرح دیبا معمولا در ۳۰ سال گذشته، هر سال برای حضور در مراسم یادبود درگذشت همسرش در مسجد الرفاعی قاهره به مصر سفر می‌کرد اما امسال خبری از سفر او نشد.»

 

این احتمال وجود دارد که مقامات مصری او را از این سفر منع کرده باشند تا بدین ترتیب، پیام حسن نیتی به تهران داده باشند.

 

در مسجد الرفاعی، که از آن به عنوان مسجد سلطنتی قاهره یاد می‌شود، انورسادات رئیس جمهور اسبق مصر و ملک فاروق آخرین پادشاه مصر مدفون هستند.

 

در چند روز گذشته، برخی جریان‌های انقلابی در مصر به دولت این کشور هشدار داده بودند که نگذارد از دیکتاتور پیشین ایران در قاهره تجلیل شود.

 

این سایت مصری می‌نویسد: «برخی معتقدند خودداری فرح دیبا از سفر به مصر، به دلیل انقلاب اخیر مصر و اندک نزدیکی در روابط ایران و مصر است. فرح دیبا دارای روابط نزدیکی با دیکتاتور سابق مصر بود.»

 

پس از انقلاب اخیر در مصر که منجر به کناره گیری حسنی مبارک از قدرت پس از ۳۰ سال ریاست جمهوری شد؛ روابط تهران و قاهره شاهد نزدیکی اندکی بود. در این مدت همچنین چندین هیات در زمینه‌های مختلف از مصر به ایران سفر کرده‌اند.

 

پیش از این نبیل العربی وزیر خارجه وقت مصر نیز گفته بود: «قاهره آماده است در راستای بهبود روابط با ایران در مقابل حذف نام خالد اسلامبولی از خیابانی در تهران، پرچم شاهنشاهی موجود در مقبره محمدرضا پهلوی در قاهره را برچیند.»

 

حسنی مبارک در ۲۲ بهمن سال گذشته یعنی همزمان با زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران علیه حکومت محمد رضا پهلوی در سال ۵۷، از قدرت کناره‌گیری کرد.

 

 

منبع: عصر ایران

 

کلید واژه ها: فرح پهلوی


نظر شما :