نمایشگاه مشروطیت و حقوق بشر در حسینیه ارشاد + گزارش تصویری

سمیه متقی
۲۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۱۴۲ وقایع اتفاقیه
نمایشگاه مشروطیت و حقوق بشر در حسینیه ارشاد + گزارش تصویری
تاریخ ایرانی: حسینیه ارشاد یادآور سخنرانی‌ها و سخنرانانی است که با روح و جان تاریخ معاصر ما پیوندی ناگسستنی دارند.‌‌ همان حسینیه ارشادی که شریعتی‌ها، مطهری‌ها، مفتح‌ها و بسیاری بزرگان دیگر را در جمع مردم قرار داد و خاطرات و حوادثی را رقم زد که ثمره‌اش امروز ماست. چه زود گذشت سخنرانی‌های آتشین شریعتی که چونان ترسی بر دل حاکمیت استبدادی وقت انداخت که حکومت را مجبور به تعطیلی آن کرد.

 

تا چندی پیش به صراحت می‌توانستیم بگوییم شهرت حسینیه ارشاد به سخنرانی‌هایش گره خورده است اما دیر زمانی است که از آن سخنرانی‌ها چندان خبری نیست. شاید در نظر اول این تحول و این کم‌رنگی سخنرانی‌ها بیم آن را ایجاد کند که حسینیه ارشاد جایگاهش را در میان اقشار گوناگون جامعه از دست دهد و به برگی از تاریخ مبدل شود. اما مسئولین این فضای فرهنگی مردمی برای پیشگیری از این واقعه اسفبار به دنبال راهکاری گشتند و البته به موفقیت‌های چشمگیری نیز دست یافتند. حسینیه ارشاد به برگزاری نمایشگاه‌های ماهانه دست زده است. کتابخانه حسینیه ارشاد یکی از اولین برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ماهانه کتاب در ایران است. این نمایشگاه‌ها بنا بر وقایع تاریخی و مناسبت‌های تقویم رسمی کشور به مدت یک هفته در هرماه برگزار می‌شود؛ نمایشگاه ماه مرداد را به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت، با موضوع کرامت انسانی و حقوق بشر اسلامی برگزار کردند.

 

 

نمایشگاه «مشروطیت و حقوق بشر» در یک نگاه

 

به گزارش تاریخ ایرانی، نمایشگاه مشروطیت و حقوق بشر از تاریخ ۱۵ مرداد آغاز و به مدت یک هفته ادامه دارد. در این نمایشگاه، کتب مرتبط با تاریخ مشروطه و وقایع آن، اسناد و عکس‌های مرتبط با این دوره و همچنین کتب مرتبط با حقوق بشر که در کتابخانه حسینیه ارشاد موجود است به صورت کتاب، لوح فشرده و منابع قابل استفاده برای نابینایان، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. در این میان، دو منبع کتاب‌شناسی یکی مرتبط با مشروطیت و دیگری درباره حقوق بشر نیز در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار گرفته است که به گفته فاطمه هویدایی، معاونت فنی کتابخانه به دلیل کثرت کتاب‌های موجود، تنها بخشی از آن را به صورت گزینشی توانستند در معرض دید مراجعین قرار دهند. کتاب‌های موجود در نمایشگاه، پردرخواست‌ترین و پرخواننده‌ترین بخش‌ این موضوع است و برای آشنایی افراد با دیگر منابع، این کتابشناسی‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد. جالب این است که این نمایشگاه با وجود همزمانی با ماه رمضان مراجعه‌کنندگان بسیاری داشته و با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شده است.

 

 

نمایشگاه‌های حسینیه ارشاد

 

برگزاری نمایشگاه‌های ماهانه کتابخانه حسینیه ارشاد از تیرماه سال ۱۳۸۹ آغاز شد. به گفته پریسا امیرقاسم خانی مسئول روابط عمومی این کتابخانه، برگزاری این نمایشگاه‌ها با تصمیم جمعی، به قصد آشنایی عموم با منابع و موضوعات موجود صورت می‌گیرد تا به وسیله آن بسیاری از افراد از جمله محققین، اساتید و دانشجویان از منابع موجود کتابخانه بهره کافی ببرند.

 

تاکنون ۱۲ نمایشگاه موضوعی در این کتابخانه برگزار شده است و بازدید برای عموم آزاد است. در این نمایشگاه‌ها موضوعات دختران، فرهنگ عمومی و... در معرض دید عموم قرار گرفته است و به مرور زمان و روز به روز، این نمایشگاه‌ها با مخاطبین بیشتری ارتباط برقرار می‌کند.

 

امیرقاسم خانی همچنین در نحوه استفاده عموم از منابع ارائه شده در نمایشگاه‌ها، تنها راه موجود را عضویت در کتابخانه بیان کرد. او در توضیح نحوه عضویت در این کتابخانه، که یک کتابخانه خصوصی است و توسط هیات امنا اداره می‌شود، گفت: عضویت در کتابخانه به صورت یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله است که بابت عضویت هزینه‌ای نیز دریافت می‌شود. افراد خواهان عضویت همه روزه در نیمه اول سال از ساعت ۸ صبح الی ۷ بعدازظهر و نیمه دوم سال از ساعت ۸ تا ۶ می‌توانند به بخش پذیرش مراجعه کنند.

 

 

طرح مبادله کتاب

 

از فعالیت‌های پرمخاطب کتابخانه حسینیه ارشاد طرح مبادله کتاب است. این طرح در سطح جامعه برای ترویج کتابخوانی از سوی این کتابخانه به اجرا درآمده است. مسئول روابط عمومی کتابخانه حسینیه ارشاد در توضیح این طرح چنین بیان کرد: این طرح مخاطبین بسیاری به خود جلب کرده است. طرح مبادله کتاب که از سال ۱۳۸۴ در این کتابخانه به اجرا درآمده، به گونه‌ای است که در مقاطع گوناگون معمولا دو مرتبه در سال، کتاب‌های خوانده شده و یا بی‌استفاده در خانه‌ها را با نسخه‌های مکرر کتب موجود در کتابخانه تعویض می‌کنیم و این طرح از سوی عموم با استقبال چشمگیری مواجه شده است. با گذشت زمان در برخی کتابخانه‌های دیگر تهران نیز طرح مبادله کتاب برگزار و یا قرار برگزاری‌اش مطرح شده است.

 

در ادامه امیرقاسم خانی با توجه به اینکه کتابخانه در مرحله گسترش است، مژده دیجیتالی شدن منابع موجود کتابخانه را نیز داد که این فعالیت به قصد استفاده آسان عموم از این منابع در سراسر جهان صورت می‌گیرد. برگزاری نمایشگاه بعدی کتابخانه حسینیه ارشاد ۹ الی ۲۴ شهریور با موضوع سینما است.
 

کلید واژه ها: مشروطه حسینیه ارشاد


نظر شما :