شش دلیل برای زنده بودن امام موسی صدر

۰۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۵ کد : ۱۲۰۹ از دیگر رسانه‌ها
مهدیه پالیزبان*: با گذشت سالیان اخبار مربوط به شهادت امام کمتر از قبل شده و در مقابل اخبار مربوط به حیات ایشان هر روز قوی‌تر از قبل می‌شود.

 

این روز‌ها که حکومت قذافی نفس‌های آخر را می‌کشد؛ مردم ایران و لبنان به بازگشت امام موسی صدر، رهبر ایرانی شیعیان لبنان امیدوار شده‌اند. دوباره صحبت از آزادی امام صدر است. امید و انتظار را به خوبی می‌شود بین مردم دوستدار امام و به خصوص جوانان احساس کرد. همه خود را آماده استقبال از امام محرومان و مدافع آزادی می‌کنند.

 

در این فضا برخی افراد و رسانه‌ها این نظر را رد می‌کنند و آن را زیر سوال می‌برند و می‌گویند امکان ندارد امام موسی صدر بعد از ۳۳ سال زنده باشد و قطعا در‌‌ همان ابتدا به شهادت رسیده است. اما چرا مجموع علاقمندان امام موسی صدر و خانواده ایشان معتقد به زنده بودن امام هستند؟ آیا ما درگیر احساسات هستیم و خیالبافی می‌کنیم؟ آیا ۳۳ سال است خود را و دیگران را گمراه می‌کنیم؟ دلایل و شواهد ما دقیق‌تر و بیشتر است یا کسانی که اصرار دارند بگویند امام زنده نیست؟

 

در سال‌های گذشته و بویژه در دهه اول ربوده شدن اخبار زیادی از زنده بودن امام موسی صدر از طرف رسانه‌های کشورهای مختلف منتشر شده است. اما مهم‌ترین دلایل زنده بودن امام موسی صدر این‌هاست:

 

۱- علی خرم، اولین کاردار ایران در لیبی در مصاحبه با سایت تاریخ ایرانی گفته است: «در پایان تحقیقات من مشخص شد امام موسی صدر را حداقل تا سال ۱۳۵۹ در زیرزمین ساختمان کاخ العزیزیه که ناتو به تازگی بمباران کرد، نگهداری می‌کردند.»

 

۲- کیخیا، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت لیبی سال ۱۹۸۶ از حکومت قذافی جدا شد و به انگلیس رفت. وی در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد امام موسی صدر زنده است. او حتی نام زندان محل نگهداری امام را هم اعلام کرد. کیخیا مدتی بعد خود توسط نیروهای امنیتی قذافی ربوده و ناپدید شد.

 

۳- پایگاه جبهه نجات ملی در اردیبهشت ۱۳۸۰ اعلام کرد که امام صدر اواخر سال ۱۳۷۶ توسط برخی زندانیان زندان ابوسلیم شهر طرابلس دیده شده است و مدتی قبل از ماه رمضان گذشته به مکان دیگری منتقل شده است.

 

۴- در سال ۲۰۰۲ حدود ۳۰۰ زندانی از لیبی آزاد شدند که کمترین آن‌ها ۱۸ سال و بیشترین آن‌ها ۳۰ سال در زندان بودند، لیبیایی و غیر لیبیایی. در حالی که لیبی درباره سرنوشت این افراد اظهار بی‌اطلاعی کرده بود. اما این افراد بعد از سال‌ها آزاد شدند. آنهایی که آزاد شدند گفته‌اند در ماه رمضان سال پیش از آن (۲۰۰۱) امام موسی صدر را در زندان ابوسلیم دیده و با او گفت‌وگو کرده‌اند. وکلای خانواده امام با این افراد تماس گرفته‌اند و شواهد و نشانه‌های مطرح شده توسط آنان را بررسی کردند و به قطعیت رسیدند که ادعای آنان صحت دارد.

 

۵- در سال ۷۶ قطعه فیلم کوتاهی برای خانواده امام صدر ارسال شد که ایشان را با محاسن سفید و در لباس روحانیت در حال عبور از میان نگهبانان نشان می‌داد.

 

۶- مرداد ماه سال ۱۳۸۸ یکی از مقامات سابق لیبی اعلام کرد امام موسی صدر زنده است و در طول سال‌های اسارت کتابهای بسیاری نوشته است.

 

نکته مهم در این اخبار و در مقابل ادعای شهادت امام موسی صدر این است که به اعتقاد کار‌شناسان امنیتی اگر فرد ربوده شده در ساعات اولیه پس از ربوده شدن کشته نشود، دیگر احتمال کشته شدن منتفی است و فرد را در زندان‌‌ رها می‌کنند. از طرف دیگر مجموعه اخباری که درباره شهادت امام موسی صدر بویژه در ماه‌های اخیر منتشر می‌شود همگی اصرار بر شهادت امام در‌‌ همان روز ربودن دارند در حالی که به استناد مجموعه اخبار ذکر شده، قطعا امام موسی صدر در روز ربودن کشته نشده است و تا سال‍های بعد از آن زنده بوده است.

 

علاوه بر آن کسانی که حکم به شهادت امام صدر می‌دهند یا صرفا تحلیل و نظر شخصی خود را در قالب خبر قطعی بیان می‌کنند و یا با چند واسطه نقل قول می‌کنند. منابع این اخبار هم کسانی هستند که یا خود جزو متهمان ربودن امام موسی صدر هستند و یا در اعتبار و مطلع بودنشان از چنین پرونده امنیتی جای تردید جدی وجود دارد.

 

نکته آخر اینکه اخبار منتشر شده در ماه‌ها و روزهای اخیر هیچکدام حاوی اطلاعات تازه‌ای نبوده است و صرفا بازگویی اطلاعات سال‌های گذشته است که متاسفانه تلاش می‌شود در ظاهر خبر جدید منتشر شود.

با گذشت سالیان اخبار مربوط به شهادت امام کمتر از قبل شده و در مقابل اخبار مربوط به حیات ایشان هر روز قوی‌تر از قبل می‌شود. با استناد به این اخبار و اطلاعات است که امروز ما اعتقاد داریم امام موسی صدر زنده است و هر خبر و نقل قولی مبنی بر شهادت ایشان کمک به قذافی و همدستانش در ربودن شهروند ایرانی و مدافع بزرگ کرامت انسان است.

 

* دبیر اجرایی کانون فرهنگی یاران صدر

 

 

منبع: پایگاه خبری قانون

 

کلید واژه ها: امام موسی صدر


نظر شما :