دولت تاچر از حمله اتمی اسراییل می‌ترسید

۱۰ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۱۰ کد : ۱۲۴ تاریخ جهان
دولت تاچر از حمله اتمی اسراییل می‌ترسید

تاریخ ایرانی: اسناد محرمانه‌ای که آرشیو ملی بریتانیا روز پنجشنبه (۳۰ دسامبر) بعد از سی سال منتشر کرد، نشان می‌دهد دیپلمات‌های این کشور شدیدا نگران بروز حمله ناگهانی اسراییل علیه یکی از همسایگان عرب خود بودند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نگرانی دیپلمات‌های بریتانیایی تنها محدود به وقوع جنگ در منطقه از سوی اسراییل نبود، آنها احتمال می‌دادند که اگر چنین درگیری در منطقه صورت گیرد، اسراییل در مقابله با همسایگان عرب خود از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند.

 

بر اساس این اسناد که طبق قانون افشای اسناد پس از سی سال منتشر شده، در سال 1980 مقامات رسمی بریتانیا علیرغم پیمان صلح سال 1979 اسراییل با مصر، نگران این بودند که اسراییل به طور ناگهانی با یکی از همسایگان عرب خود در منطقه درگیر شود و در این درگیری بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای به استفاده از هر گونه سلاح،از جمله سلاح اتمی در مقابل آنها متوسل شود.

 

بنا بر یکی از این سندها که تاریخ آن مربوط به 4 مه 1980 است، سفارت بریتانیا در تل‌آویو به مقامات لندن هشدار داده است که اوضاع در منطقه وخیم شده است. با خلق و خوی خطرناکی هم که اسراییلی‌ها در پیش گرفته اند، انزوای آنها در میان همسایگان در حال افزایش است.

 

در بخش دیگری از هشدار سفارت بریتانیا آمده است: اگر آنها (اسراییلی‌ها) خود را در معرض نابودی ببینند، وارد جنگ خواهند شد و از آنجایی که قادر به ادامه یک جنگ طولانی مدت دیگر در منطقه نیستند به احتمال زیاد متوسل به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خواهند شد.مقامات اسراییل هیچ گونه واکنشی نسبت به انتشار این اسناد که بعد از گذشت سی‌سال منتشر شده اند،نشان نداده‌اند.

 

 این اسناد همچنین نشان می‌دهند که مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت بریتانیا نیز سیاست خارجی خاورمیانه را تکیه بر خشم عنوان کرده است. او همچنین سیاست" مناخم بگین"، همتای اسرائیلی خود را غیر واقع بینانه و نامعقول دانسته است. در بخشی از این سندها آمده است که تاچر به والری ژیسکاردستن، رئیس جمهوری وقت فرانسه گفته است که آقای بگین دشوارترین سیاستمداری بوده که با او مواجه شده و کار کردن با او آسان نیست.

 

 جزئیات واکنش مارگارت تاچر به سیاست شهرک‌سازی برای یهودیان در کرانه باختری از دیگر اسناد فاش شده در آرشیو ملی بریتانیا است.

 

 

 

کلید واژه ها: تاچر اسرائیل اعراب


نظر شما :