تصمیم آمریکا و انگلیس برای تجهیز نظامی مجاهدین افغان

۱۱ دی ۱۳۸۹ | ۲۲:۳۱ کد : ۱۲۸ تاریخ جهان
تصمیم آمریکا و انگلیس برای تجهیز نظامی مجاهدین افغان
تاریخ ایرانی: اسناد منتشر شده در آرشیو  ملی بریتانیا نشان می‌دهد که جاسوسان انگلیسی و آمریکایی در سال 1980 مخفیانه تصمیم گرفته بودند تا در زمان تهاجم شوروی به افغانستان، جنگجویان مجاهدین افغان را مسلح کنند.

 

مقامات بریتانیا و آمریکا در دسامبر 1979 در تعطیلات سال نو که شدیدا درگیر و نگران وضعیت موجود در افغانستان بودند، از حمله روس‌ها به این منطقه کاملا شوکه شده بودند. در همین زمان بود که "رابرت آرمسترانگ"،وزیر خارجه وقت بریتانیا پیشنهاد داد تا با کمک سازمان‌های اطلاعاتی متحد غربی خود تدابیری اتخاذ شود تا مجاهدین افغان برای قرار گرفتن در مقابل تهاجم شوروی مجهز به سلاح شوند.

 

آرمسترانگ از جمله مقامات بلندپایه‌ای بود که از سوی بریتانیا موظف به شرکت در جلسه‌ای شده بود که 15 ژانویه 1980 برگزار شد. جلسه‌ای که سران 4 کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در آن حضور داشتند تا به گفت‌وگو در مورد بحران افغانستان بپردازند. در این جلسه زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز حضور داشت.آرمسترانگ با مطرح کردن پیشنهاد تجهیز نظامی مجاهدین افغان اعلام می‌کند که حمایت نظامی از گروه‌های مجاهدین افغان به نفع غرب بوده و منافع مشترکی را برای مخالفان شوروی به همراه دارد.

 

در  27 دسامبر سال 1979، نیروهای ارتش شوروی به خاک افغانستان حمله کردند. افکار عمومی جهان در آن هنگام به دلیل تعطیلات کریسمس و سال نو چندان به این حمله واکنش نشان نداد.اما این موضوع نگرانی شدید مقامات ایالات متحده و بریتانیا را بر‌انگیخت.

 

در پی کشته شدن "نورمحمد تره‌کی"، عامل کودتای کمونیستی در افغانستان به دست "حفیظ الله امین" ، شوروی دریافت که امین فرد مناسبی برای حفظ منافع این کشور در افغانستان نیست.بنابراین ارتش شوروی به دستور" لئونید برژنف"، رهبر و دبیر کل حزب کمونیست شوروی و به این بهانه که دولت قانونی افغانستان از آنها کمک خواسته است به خاک این کشور حمله کرد. حفیظ الله امین که کمتر از 40 روز قدرت را در دست داشت،به قتل رسید. پس ازآن "ببرک کارمل"، (عامل شوروی) به مقام ریاست جمهوری افغانستان منصوب شد. با دخالت مستقیم نیروهای نظامی شوروی در افغانستان مبارزه مجاهدین افغانی با رژیم کمونیستی این کشور که از زمان کودتای نور محمد تره‌کی علیه دولت "داود خان" آغاز شده بود ، شدت بیشتری گرفت و به یک جنگ تمام عیار مبدل شد.

 

در اواسط سال‌های دهه 1980 میلادی نیروهای کمونیستی افغانستان و حدود 200 هزار نظامی شوروی کنترل شهرها و راههای ارتباطی اصلی را در دست داشتند ، اما قادر به شکست دادن مجاهدین افغانی نبودند.

 

 احمد شاه مسعود برجسته ترین فرمانده مجاهدین محسوب می‌شد که لقب "شیر پنجشیر" را داشت و علی‌رغم بمباران‌های سنگین هوایی و تجهیزات مدرن ارتش شوروی هرگز اجازه نداد آنها بر دره پنجشیر مسلط شوند.سرانجام در دوران "میخاییل گورباچف" ،  دولت شوروی به این نتیجه رسید که در یک باتلاق گرفتار شده است .در نهایت در روز 15 آوریل سال 1988 براساس توافق‌های ژنو که میان شوروی ، آمریکا ، افغانستان و پاکستان امضا شد، اشغال افغانستان توسط شوروی خاتمه یافت.

 

 

 

کلید واژه ها: افغانستان شوروی


نظر شما :