رسول جعفریان: تاریخ ابزاری بوده تا قضایای دینی و سیاسی‌مان را اثبات کنیم

۲۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۰ کد : ۱۴۱۹ از دیگر رسانه‌ها
رییس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: تاریخ همیشه ابزاری بوده تا با استفاده از آن قضایای دینی و سیاسی‌مان را اثبات کنیم و این روش درستی نیست.

 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حجت‌الاسلام رسول جعفریان روز دوشنبه در اولین همایش تخصصی «اندیشه سیاسی امام رضا‌(ع)» در مشهد افزود: تمام صد سال گذشته از تاریخ طوری استفاده شده تا آنطور که می‌خواهیم آن را تفسیر کنیم. وی ادامه داد: ما سرمایه‌های تاریخی غنی و پرباری در حوزه تاریخ اسلام داریم به طوری که در علم تاریخ با استمداد از سنت‌های پیش از اسلام و بعد از اسلام و سنت‌های ایرانی و رومی پیشرفت‌های خوبی در قرن دوم تا چهارم داشتیم.

 

مورخ و پژوهشگر بر‌تر کشور همچنین گفت: بخشی از تاریخ قابل دفاع و بخش‌هایی قابل نقد است چون از قرن پنجم به بعد در حوزه تاریخ نویسی صدر اسلام دقت در نوشتن تاریخ وجود ندارد و سطح کار تنزل پیدا می‌کند.

 

این استاد دانشگاه تهران همچنین گفت: اگر در حوزه سیاست، علمای فقهی و اصولی ما تشخیص دهند که از یک واقعه تاریخی می‌توانند برداشت فقهی بکنند، آنها می‌توانند این کار را انجام دهند اما مورخ چنین وظیفه‌ای ندارد و کار او فقط شرح وقایع و بیان شرایط دوران است. وی اظهار داشت: امروز زندگی‌نامه‌های منتشر شده امامان، دارای مشکلات بسیاری است اما جامعه علمی ما باید پیراسته باشد و دیگر شاهد این مشکلات در کتاب‌ها و نوشته‌ها نباشیم. وی همچنین تاکید کرد: نباید فقط دینی و به نص صریح فکر کنیم، بلکه لازم است که همه ابعاد تاریخ را بشناسیم و در حقیقت باید با روش‌های گوناگون تفسیر تاریخ آشنا شویم.

 

وی در پایان یادآور شد: مادامی که مطالب چاپ شده با دقت مطالعه نشود، نمی‌توانیم بینش جدیدی ایجاد کنیم و برای رسیدن به این هدف باید از تفسیرهای به روز و استنباط‌های دینی و فقهی دور شویم و تاریخ را آنگونه که هست بیان کنیم نه بر اساس شرایط و زمان خودمان.

کلید واژه ها: رسول جعفریان


نظر شما :