کمره‌ای: نهضت خاطره‌نویسی در ایران مربوط به انقلاب و جنگ است

۳۰ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۲ کد : ۱۴۳۲ از دیگر رسانه‌ها
روایت‌هایی که از دوران دفاع مقدس مطرح می‌شود بیشتر از آنکه تاریخی باشد، خاطره‌گرا است و باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد که علاوه بر بیان خاطرات، واقعیت و تاریخ دفاع مقدس هم ثبت شود و برای نسل‌های آینده بازگو شود.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه همدان، «علیرضا کمره‌ای»، نویسنده و محقق ادبیات دفاع مقدس، پنج‌شنبه ۲۸ مهر در کارگاه «خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی» در همدان گفت: با وقوع انقلاب اسلامی و شروع جنگ، خاطره‌نویسی پررنگ‌تر شده و آثار خوب و مهمی منتشر شده است. وی افزود: خاطره‌سرایی و خاطره‌نویسی در ایران دارای سابقه‌ای بیش از ۵۰ ساله است که به واسطه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی رونق و اعتلا پیدا کرده چرا که نهضت خاطره‌نویسی مربوط به انقلاب و جنگ است.

 

وی بیان کرد: پیشکسوت خاطره‌نویسی در ایران «ایرج افشار» است که در این راه می‌توان از «عبدالله مستوفی»، نویسنده کتاب «شرح زندگانی من»، و «اسد‌الله علم» نیز نام برد. وی با بیان اینکه خاطره‌نویسی در دو مسیر تاریخی و ادبی حرکت می‌کند، گفت: خاطره آرامش‌دهنده است و شخص با برگشت به خاطرات خود گذشته را خیلی دراماتیک می‌سازد در حالی که تاریخ به حال آوردن گذشته است.

 

کمره‌ای بیان کرد: خاطرات با احساسات آمیخته است و با زبان احساس و عاطفه بیان می‌شود. یعنی دارای یک زبان ادبی است و جنس ادبی دارد چرا که در واقع ادبیات خود، یک زبان سازنده است. وی ادامه داد: تاریخ دارای یک وجه عقلانی است و انسان را به واقعیت می‌برد در حالی که خاطره انسان را به عالم رویا می‌کشاند.

 

کمره‌ای گفت: خاطره فصل مشترک ادبیات و تاریخ است و تاریخ باید کارکرد ثانوی پیدا کند تا به خاطره تبدیل شود. این نویسنده و محقق ادبیات دفاع مقدس تصریح کرد: در بحث تاریخ شفاهی باید با علم تاریخ و متون تاریخی آشنایی کامل داشت چرا که واقعیت آن است که روایت شود، و روایت است که واقعیت را می‌پروراند.

 

این استاد ادبیات پایداری بیان کرد: خاطره‌گویی و خاطره‌نویسی اندرونی و خود‌گویی است در حالی که تاریخ بیرونی است و گفت‌وگوی حال با گذشته است. کمره‌ای در پایان اظهار کرد: رشد خاطره‌نویسی در ایران بعد از انقلاب و با نگاشتن خاطرات دوران دفاع مقدس چند برابر شده است که آثار قابل توجهی هم منتشر شده، اما با این وجود باید در این عرصه جدی‌تر وارد شد.

کلید واژه ها: تاریخ شفاهی خاطره نویسی


نظر شما :