نشست خاطره‌نویسی دفاع مقدس/ هویت کشورهای مختلف با خاطره شکل می‌گیرد

۰۱ آبان ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۷ کد : ۱۴۳۵ از دیگر رسانه‌ها
خاطره‌نویسی و این نوع ادبی به تازگی در دانشگاه‌ها پا گرفته است، از این جهت باید با دید تازه و نو به آن نگاه کرد تا ماندگاری آن افزون‌تر شود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست تخصصی خاطره‌نویسی دفاع مقدس که در سرای اهل قلم برگزار شد، مسعود امیرخانی، کار‌شناس ادبی گفت: بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس از سال ۸۸ اقدام به برگزاری جشنواره خاطره‌نویسی کردند که امسال اختتامیه آن در تهران برگزار می‌شود. ضرورت و هدف از برگزاری این جلسه تبیین نظرات خاطره‌نویسی و فلسفه خاطره است که باید با دید جدید به این موضوع نگاه کرد.

 

وی افزود: یکی از موارد مهم که باید به آن اشاره کرد این است که ما ۲۵۰۰ عنوان اثر با موضوع خاطره‌نویسی در ادبیات دفاع مقدس داریم و این ادبیات به تازگی در دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی شده است و باید به آن تخصصی نگاه کرد، از این جهت حاصل جلسات برگزار شده به صورت کتاب منتشر و توزیع می‌گردد.

 

مسعود کوثری در ادامه این نشست گفت: ابتدا برای این موضوع باید تاریخ خاطره را دانست و بدانیم فلسفه خاطره چیست که موضوعی بسیار گسترده است و در این جلسه به این موارد بیشتر می‌پردازیم. وی ادامه داد: خاطره جمعی و تعریفی که می‌شود از آن کرد، مجموعه باورهای که در رابطه با گذشته داریم است که این خاطره‌ها را می‌توان فراموش کرد یا به خاطره سپرد. وقایع تلخ تاریخی مثل جنگ میل به فراموشی آن خاطره و پیروزی به خاطره سپردن را به دنبال دارد.

 

کوثری افزود: هویت کشورهای مختلف با خاطره شکل می‌گیرد و سیاست خاطره در همه کشور‌ها حاوی برجسته کردن یا کم اهمیت کردن چیزی در تاریخ گذشته و پدیده‌هایی است که به تاریخ یا خاطره جمعی آسیب می‌زند و به دنبال آن آسیب‌های روانی را همراه می‌آورد.

 

عمادالدین فیاضی، کار‌شناس ادبی در طی نشست تخصصی خاطره‌نویسی دفاع مقدس گفت: بحث خاطره‌نویسی بسیار جدی است و در تاریخ بعد از انقلاب و سال‌های دفاع مقدس بیشتر مطرح می‌شود. ما بعد از جنگ با انبوه خاطره‌ها مواجه بودیم اما قالب‌های اولیه خاطره‌نویسی در کشور ما ناشناخته است در این زمینه اساتیدی کار می‌کردند ولی جای خالی اساس اول آن مشاهده می‌شود و این جلسات کمک می‌کند تا قالب‌ها را بشناسیم و مورد سنجش قرار دهیم.

 

وی ادامه داد: فرآیند ثبت خاطره در ذهن یک امر پیچیده است و دانشمندان اخیرا آن را به اثبات رساندند، برای مثال اگر خاطره جدید در ذهن ثبت می‌کنیم با قدیم ادغام و تبدیل به خاطره جدید می‌شود، زیرا آنقدر آن موضوع برجسته است که در ذهن انسان می‌ماند.

 

فیاضی افزود: مفهوم شناخت انسان در زندگی و تلاش او برای دانستن دنیا و سرانجام قرار گرفتن خود در این مسیر و رسیدن به تعالی، فلسفه خاطره است و این واقعیت است که نمی‌توان خطی به خاطره گذشته بکشیم و در قرآن کریم در آیات متعدد به گذشته اشاره دارد.

کلید واژه ها: تاریخ شفاهی خاطره نویسی


نظر شما :