جاسوس افسانه‌ای شوروی در ایران درگذشت

۲۲ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۶۹۹ از دیگر رسانه‌ها
جاسوس افسانه‌ای شوروی در ایران درگذشت
گئورگ وارطانیان با نام مستعار امیر، که سال‌ها جاسوس اتحاد جماهیر شوروی در ایران بود و از او با نام مامور «افسانه‌ای» یاد می‌شد، عصر سه شنبه ۲۱ دی در سن ۸۸ سالگی در بیمارستانی در مسکو درگذشت.

 

به گزارش بی بی سی، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه در پیامی، آقای وارطانیان را «شخصیتی درخشان و یک وطن‌پرست واقعی» خوانده است.

 

گئورگ وارطانیان در تعدادی از ماموریت‌های دشوار و تاریخی از جمله در تامین امنیت جلسه سران متفقین در تهران حضور داشت. کنفرانس تهران از ۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲ (۲۸ نوامبر تا اول دسامبر ۱۹۴۳) در این شهر محرمانه برگزار شد. وارطانیان در زمان حضور ژوزف استالین، وینستون چرچیل و فرانکلین روزولت در این کنفرانس در حالی که ۱۹ سال داشت، موفق شد طرح آلمان نازی برای ترور این سه رهبر برجسته را خنثی کند.

 

رقیب وارطانیان در آلمان نازی، جاسوس شماره یک این کشور به نام اوتو اسکورزنی بود که شخصا از آدولف هیتلر فرمان می‌گرفت.

 

 

جاسوسی برای شوروی در یک خانواده ارمنی

 

گئورگ وارطانیان هفدهم فوریه سال ۱۹۲۴ در یک خانواده ارمنی متولد شد. پدرش هم مامور اطلاعاتی شوروی بود. گئورگ در ۱۶ سالگی همکاری با سرویس اطلاعاتی شوروی را آغاز کرد.

 

زمانی که بریتانیا در جریان جنگ جهانی دوم مدرسه جاسوسی در تهران تاسیس کرده بود، وارطانیان توانست وارد این مدرسه شد و با نفوذ در آن، فارغ‌التحصیلان مدرسه را که برای انجام ماموریت قرار بود به منطقه قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی اعزام شوند، شناسایی کرد. وارطانیان سپس مشخصات این افراد را به سازمان اطلاعاتی شوروی اطلاع داد.

 

گئورگ وارطانیان در سال ۱۹۸۶ به کشورش بازگشت و به کار خود با سازمان‌های اطلاعاتی شوروی تا سال ۱۹۹۲ یعنی یک سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ادامه داد.

 

گفته می‌شود گئورگ وارطانیان یکی از ۱۰۰ جاسوس بزرگ در جهان بوده است.

کلید واژه ها: گئورگ وارطانیان جاسوس شوروی ایران و شوروی کنفرانس تهران


نظر شما :