احمدی‌نژاد: اگر فردوسی نبود نامی از ایران و خبری از توحید و عدالت در جهان نبود

۰۲ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۸۵۵ از دیگر رسانه‌ها
رئیس‌جمهور گفت: این را با ایمان و قاطعیت می‌گویم که اگر فردوسی نبود نه تنها امروز نامی از ایران و فرهنگ ایرانی نبود بلکه خبری از حقیقت انسانیت و توحید و عدالت در جهان هم نبود.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر عصر دیروز دوشنبه ۱ اسفند با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور و جمع زیادی از شاعران داخلی و خارجی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

 

رئیس‌جمهور که پس از مشاعره ۴ تن از دختران خردسال به پشت تریبون رفته بود در سخنانی گفت: اگر این مشاعره ساعت‌ها ادامه می‌داشت نه تنها کسی خسته نمی‌شد بلکه شور و اشتیاق افراد برای شنیدن فزاینده‌تر می‌شد. علتش این است که وقتی ما می‌سراییم در واقع در مورد خودمان حرف می‌زنیم و چه کسی از اندیشیدن و سخن گفتن درباره خود خسته می‌شود.

 

احمدی‌نژاد افزود: انسان منهای فرهنگ با سایر موجودات تفاوتی ندارد. زیبا‌ترین جلوه فرهنگ، هنر است و خدا هم انسان را برای زندگی هنرمندانه خلق کرده است و شعر هم ستون فقرات هنر است.

 

وی ادامه داد: همه آرزو‌ها، آرمان‌ها، عواطف، انگیزه‌ها و عشق‌ها در دو یا چند بیت قابل عرضه است. یک غزل می‌تواند صد‌ها مفهوم عمیق را ارائه کند. بیان همه احساسات در قالب شعر بالا‌ترین هنر است.

 

رئیس‌جمهور، ایران را کانون فرهنگ و هنر جهان از دیرباز تاکنون توصیف کرد و یادآور شد: اینجا خانه همه تعالی جویان و زیباطلبان و کسانی است که بدنبال پایان دادن به مهجوریت حقیقت انسان هستند.

 

احمدی‌نژاد سپس با بیان اینکه فارسی، زبان فرهنگ، انسانیت و هنر است و زیبا‌ترین اندیشه‌ها و حالات روحانی و معنوی و آرزوهای انسان به راحتی در قالب این زبان قابل بیان است به فرازهایی است اشعار بزرگان ادب فارسی اشاره کرد و از جمله درباره رودکی گفت: او پدر شعر فارسی است و به سادگی عمیق‌ترین مباحث حکمی و اخلاقی را در چند بیت مطرح می‌کند.

 

وی افزود: رودکی به ظاهر، دیده نداشت اما دیده‌ای حقیقت بین داشت که همه حقایق را می‌دید.

 

رئیس‌جمهور درباره فردوسی هم گفت: این را با ایمان و قاطعیت می‌گویم که اگر فردوسی نبود نه تنها امروز نامی از ایران و فرهنگ ایرانی نبود بلکه خبری از حقیقت انسانیت و توحید و عدالت در جهان هم نبود. فردوسی به همه بشریت خدمت کرد و همه انسان‌ها مدیون او هستند.

 

احمدی‌نژاد با بیان اینکه برخی کشورهای همسایه خواهان وابستگی فرهنگی خود به بزرگان شعر و ادب زبان فارسی هستند گفت: انسان‌های بزرگ، فرانژادی و فراجغرافیایی هستند و هر کس از اشعارشان که می‌خواند فکر می‌کند که خودش است و شاعر با او سخن می‌گوید. به همین خاطر است که برخی کشورهای اطراف ما مثلا می‌گویند مولوی مال ما است ما هم می‌گوییم مال شماست، مال همه انسان‌هاست.

 

وی درباره حافظ هم تاکید کرد: حافظ به دو حلقه که هر دو متصل به یک حقیقت‌اند وصل بود؛ حلقه اول، قرآن و حلقه دوم انسان کامل است. به نظر من حافظ به آب حیات رسید و جاودانه شد.

 

رئیس‌جمهور در پایان سخنانش با قرائت سه دوبیتی سروده خودش آن را به حاضران تقدیم کرد.

 

ما از تبار رستم و فرهاد و آرشیم/ و اندر شرار فتنه آخر سیاوشیم

 

در انتظار روئیت آن مهر آخرین/ در مجمر سپیده سپندی بر آتشیم

 

--------------

 

یاران به هوش! غصه دوران به سر رسید / هنگام می‌پرستی عشاق در رسید

 

از ژاژ خودپرستی نابخردان مترس! / مستی ز جام ساقی آخر زمان رسید

 

-------------

 

پیچ و تاب عالم از گیسوی توست/ وز کمال دلکش ابروی توست

 

جلوه یزدان نشد از ماه و مهر / تا که از خال رخ نیکوی توست

کلید واژه ها: احمدی نژاد فردوسی


نظر شما :