خانه همسر ناصرالدین‌شاه، پاتوق گوشت‌فروش‌ها/ میراث فرهنگی: قصاب‌ها خانه را مرمت کنند

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۴ کد : ۲۱۵۵ از دیگر رسانه‌ها
خانه همسر ناصرالدین‌شاه، پاتوق گوشت‌فروش‌ها/ میراث فرهنگی: قصاب‌ها خانه را مرمت کنند
خانه انیس‌الدوله، همسر ناصرالدین‌شاه که سال‌هاست به «اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی» تبدیل شده طبق اعلام میراث فرهنگی قرار است در هفته میراث فرهنگی مرمت شود اما رییس اتحادیه گوشت‌فروشان از مرمت دفتر کارش اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، خانه انیس‌الدوله، سوگلی ناصرالدین‌شاه قاجار که از دهه ۵۰ دفتر کار اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی شده است سال‌هاست که با فرسودگی و تخریب، دست و پنجه نرم می‌کند.

 

رییس اتحادیه اعلام کرده است که حاضر است این بنا را به علت تاریخی بودن و محدودیت‌هایی که برای توسعه و حتی جلوگیری از تخریب آن دارد به میراث فرهنگی بفروشد که در مقابل، مسوولان میراث فرهنگی از نبود بودجه برای خرید این خانه می‌گویند، مسوولان میراث فرهنگی معتقدند باید سازمان‌ها و نهادهایی که بودجه دارند و می‌توانند بهره‌برداری فرهنگی از این بنای تاریخی داشته باشند برای خرید این خانه اقدام کنند.

 

 

آغاز مرمت خانه انیس‌الدوله در هفته میراث فرهنگی

 

در گیر و دار این کش و قوس‌ها معاون میراث فرهنگی استان تهران خبر از مرمت این خانه تاریخی در هفته میراث فرهنگی (۲۵ اردیبهشت ‌ماه) داده است. محمد حسین فراهانی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این باره به خبرگزاری فارس می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مرمت این خانه در هفته میراث فرهنگی آغاز می‌شود. به گفته وی در این باره با مسوولان اتحادیه گوشت گوسفندی که در حال حاضر در این خانه تاریخی مستقر هستند صحبت شده است.

 

 

خبری از مرمت نیست

 

این در حالی است که علی اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره این اقدام میراث فرهنگی می‌گوید: مگر قرار است میراث فرهنگی اینجا را مرمت کند؟ وی کاملاً درباره مرمت این بنا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و تصریح می‌کند: اگر قرار است میراث فرهنگی استان تهران برای مرمت بنا اقدامی انجام دهد حداقل باید به ما یک اطلاعی می‌داد چون اینجا دفتر کار ماست و نیروهای ما اینجا مستقر هستند.

 

 

میراث فرهنگی خانه را بخرد

 

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی همچنان سر حرف قبلی خود است و می‌گوید: میراث فرهنگی بیاید این خانه را از ما بخرد هم خودشان را راحت کنند و هم ما را. ملکی ادامه می‌دهد: ما هم اهمیت تاریخی بودن این خانه را درک می‌کنیم و واقعاً برای انجام هر کاری در این ساختمان محدودیت داریم.

 

 

میراث فرهنگی بودجه ندارد

 

محمدحسن فراهانی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نیز در این باره می‌گوید: اتحادیه نه این ساختمان را به ما می‌دهد و نه هزینه‌های مرمت آن را تقبل می‌کند. وی درباره مرمت این بنا تصریح می‌کند: در حالی که پرداخت هزینه‌های مرمت این بنا برعهده اتحادیه قصاب‌ها است اما ما برای نگهداری این بنا علاوه بر تأمین کار‌شناسان مرمت، هزینه‌های مرمت را هم تقبل کرده‌ایم. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، میراث فرهنگی بودجه خرید این خانه را ندارد.

 

«انیس‌الدوله» سوگلی حرمسرای ۸۵ نفره ناصرالدین‌شاه پس از ترور شاه قاجار در عمارتی سکنی گزید که امروز در خیابان ولی‌عصر (عج) تهران بالاتر از خیابان مولوی قرار دارد. عمارتی که دیگر از آن شکوه و عظمت اندرونی‌ها و بیرونی‌های قجری کمتر می‌توان در آن اثری یافت. ساختمانی در دو طبقه که دو در ورودی از سمت خیابان دارد، یکی به ساختمان و دیگری به حیاط خانه، حیاطی که یک حوض بزرگ با تنه درختان کهن در وسط آن چشم‌نوازی می‌کند. تزئیناتی با سر ستون‌هایی به سبک یونانی و ستون‌های حجاری شده با پایه ستون‌های گچ‌بری و نقاشی شده و شومینه‌های قدیمی.

 

مالکان قاجاری این بنا را در زمان پهلوی اول می‌فروشند و پس از آن عمارت از صورتی مسکونی خارج شده و به شکل مدرسه در می‌آید که پروفسور محمود حسابی یکی از دانش‌آموختگان همین مدرسه بوده است. در سال ۱۳۳۰ هم این بنا به مالکیت شخصی به نام نادر اصفهانی در می‌آید و از دهه ۵۰، پاتوق گوشت‌فروشان تهرانی می‌شود و اتحادیه تهیه و توزیع گوشت تهران در این عمارت پا می‌گیرد. عمارتی که با ۷۲۱ متر مربع مساحت اول مهر ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۴۳۰ در فهرست آثار ثبت شده ملی جا می‌گیرد.  

 

تملک خانه‌های تاریخی یکی از جنجال‌برانگیز‌ترین موضوعات میراث فرهنگی طی سال‌های اخیر بوده است که به مرحمت دیوان عدالت اداری حکم خروج یک یک آن‌ها از فهرست میراث فرهنگی ثبت شده ملی صادر می‌شود و تیشه زیاده‌خواهی مالکان آن، ریشه تاریخی‌شان را از جا در می‌آورد و برج‌های سر به فلک کشیده بر خرابه‌های آن‌ها قد علم می‌کنند.

 

از این منظر شاید بتوان گفت که عمارت انیس‌الدوله همای سعادت بر سرش بوده و هنوز شانس با آن یار است که مالک بنا به سراغ دیوان عدالت نرفته و خواستار «خروج این بنا از فهرست آثار تاریخی کشور» نشده است تا در اسرع وقت حکم «خروج» صادر شود و بلدیه (شهرداری) هم حکم «تخریب بنا و بازسازی» را دهد.

کلید واژه ها: انیس الدوله خانه های تاریخی


نظر شما :