روایت فرمانده نیروی زمینی ارتش از خواب صیاد شیرازی در فتح خرمشهر

۰۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۲ کد : ۲۲۰۸ از دیگر رسانه‌ها
مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدا، ‌ایثارگران و صبحگاه مشترک یگان‌های نمونه نیروهای چهارگانه و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور امیر سرتیپ پوردستان در میدان صبحگاه فرماندهی دژبان آجا برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در ابتدای این مراسم پیام سرلشکر عطاء‌الله صالحی، فرمانده کل ارتش به مناسبت آزادسازی خرمشهر قرائت شد و در ادامه امیر سرتیپ احمد رضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر افزود: «عملیات الی بیت‌المقدس» از عملیات‌های منحصر به فرد در تاریخ هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌رود. بعد از «عملیات ثامن‌الائمه»(ع) که منجر به شکست حصر آبادان شد نیروهای مسلح ایران احساس کردند که این قابلیت را دارند تا عملیات‌های گسترده‌ای را طرح‌ریزی کنند.

 

وی ادامه داد: به همین خاطر فرماندهان آمدند منطقه خوزستان را به سه منطقه تقسیم‌بندی کردند و عملیات‌های سریالی کربلای یک، ‌دو و سه یا طریق‌القدس، ‌فتح‌المبین و الی بیت‌المقدس را اجرا کردند. نیرو‌ها از شمال خوزستان به جنوب این استان آمدند تا عملیات را انجام دهند و این عملیات در حالی اجرا شد که دشمن اصلا باور نمی‌کرد که نیروهای ما بتوانند عملیات‌هایی را با این وسعت سازماندهی کنند.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به ویژگی‌های خاص عملیات الی بیت‌المقدس اظهار کرد: زمان کوتاه آمادگی نیرو‌ها، ‌ ۲۶ روز مداومت عملیاتی، ‌وسعت منطقه، حدود ۱۹۰۰۰ هزار اسیر و ۳۰ هزار زخمی و کشته دشمن از جمله ویژگی‌های خاص این عملیات به شمار می‌رود چرا که کمتر از یک ماه رزمندگان اسلام توانستند چند صدهزار خودرو نیرو و چند صد هزار تن مهمات از شمال به جنوب خوزستان منتقل کنند. همچنین وسعت منطقه نیز ۶۰۰ کیلومترمربع بود.

 

امیر سرتیپ پوردستان اظهار کرد: مورد بی‌سابقه در تاریخ جنگ‌های ما عبور از رودخانه است چرا که یگان‌های مهندسی رزمی نیروهای مسلح توانستند زیر آتش سنگین دشمن بایستند و روی رودخانه کارون پنج پل را بسازند تا پنج لشکر از روی آن عبور کند و ایثار، پایمردی و روح ولایتمداری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران موجب شد این عملیات به پیروزی برسد.

 

وی درباره این جمله امام خمینی (ره) که فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، اظهار کرد: در‌‌ همان روزهای ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت آمار شهدا، تعداد مجروحین، ذخیره‌های مهمات و سوخت کاهش یافته بود و فرماندهان جنگ به این نتیجه رسیده بودند که نمی‌توانند خرمشهر را آزاد کنند چرا که لشکر‌ها در ظاهر لشکر بودند و الا در حد تیپ هم نبودند.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره جلسه فرماندهان جنگ که با حضور امیر سپهبد صیاد شیرازی و سردار محسن رضایی در زمان برگزار شده بود، بیان کرد: با تعدادی فرماندهان تصمیم گرفتیم تا از شمال خرمشهر در سه محور جنگ را طراحی کرده و جاده شلمچه را قطع کنیم چرا که نیرو‌ها نیاز به بازسازی داشتند. همچنین باید نیروهای بسیجی سپاه نیز به جمع نیرو‌ها افزوده می‌شدند.

 

وی با اشاره به خوابی که شهید سپهبد صیاد شیرازی در زمان فتح خرمشهر دیده بود، خاطرنشان کرد: پس از فتح خرمشهر، شهید صیاد شیرازی می‌گفت که از فتح خرمشهر ناامید شده بودم که خوابی دیدم و همزمان با آن صدای تکبیر رزمندگان به گوش رسید و فریاد زدند خرمشهر فتح شد.

 

امیر پوردستان یادآور شد: وقتی وارد خرمشهر شدیم تعداد نیروهای بعثی اسیر شده آنقدر بود که تنها می‌‌شد آن‌ها را به جایی هدایت کنیم و اصلا برنامه‌ای برای اسرا نداشتیم. عراقی‌ها در شهر خرمشهر آن قدر مهمات و انبارهای غذایی در اختیار داشتند که می‌توانستند ماه‌ها در مقابل ما استقامت کنند و اینجا می‌توان به این ژرف نگری امام راحل پی برد.

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان اظهار کرد: هر چه داریم از برکت خون شهداست. اگر امروز نمایندگان ما چه در داخل و چه در خارج از کشور حرف حقشان را بیان می‌کنند از برکت خون شهداست.

کلید واژه ها: آزادی خرمشهر صیاد شیرازی


نظر شما :