واکنش مسیح مهاجری به انتشار خاطرات بازرگان: بهشتی به دنبال جمهوری دموکراتیک اسلامی نبود

۰۹ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۴ کد : ۲۲۳۸ از دیگر رسانه‌ها
سایت بنیاد آثار شهید بهشتی یادداشت مسیح مهاجری، مدیر مسوول روزنامه جمهوری اسلامی را منعکس کرده که با اشاره به انتشار خاطرات مهندس مهدی بازرگان درباره آیت‌الله بهشتی توسط این بنیاد نوشته است:

 

انتشار مطلبی خلاف واقع از قول مهندس بازرگان درباره اعتقاد شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی به «جمهوری دموکراتیک اسلامی» به جای «جمهوری اسلامی» که متأسفانه این روزها توسط بعضی از منسوبین آن شهید بزرگوار صورت گرفته، بار دیگر مظلومیت وی را در ابعاد جدیدتری تشدید کرده است.

 

در این مطلب از قول مهندس مهدی بازرگان در قالب مصاحبه‌ای که گفته شده در سال ۱۳۶۷ انجام گردیده آمده است: «جزء اهداف این شورا (شورای انقلاب) ـ که آن موقع اصلاً شورای انقلاب نبود و شاید هم بود که یادم نیست ـ ایجاد جمهوری دموکراتیک اسلامی بود و روی این کلمه دموکراتیک، مرحوم دکتر بهشتی اصرار داشت.»

 

نادرست بودن این ادعا برای افرادی همچون اینجانب که در کوران حوادث سال‌های انقلاب تا لحظه شهادت در کنار شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی بودم و از جزئیات افکار و اندیشه‌های ایشان اطلاع دارم، بسیار روشن است و نیازی به اقامه دلیل ندارد. با این حال، مراجعه به آثار باقیمانده از شهید بهشتی شاهد گویا و غیرقابل خدشه‌ای بر بطلان ادعای مهندس بازرگان می‌باشد. شهید بهشتی در ده‌ها سخنرانی و مصاحبه در روزهای قبل و بعد از همه‌پرسی تعیین نوع نظام حکومتی که فروردین ۱۳۵۸ برگزار شد، با صراحت بر عنوان جمهوری اسلامی تکیه می‌کردند و حتی یک بار نیز چیزی به نام «جمهوری دموکراتیک اسلامی» را تأیید نکردند.

 

در اینجا از میان مطالب زیادی که از شهید بهشتی در زمینه اعتقاد ایشان به «نظام جمهوری اسلامی» در دست می‌باشد، ‌فقط چند جمله را می‌آوریم:

 

… ببینید بوق و کرناهای تبلیغاتی‌شان چه می‌کند. این‌ها ناشی از حسد و رشک آمریکاست که نمی‌تواند ببینند شما مردم، جمهوری واقعی دارید. تازه اگر شما فقط می‌خواستید جمهوری داشته باشید و جمهوریتان را مقید نبودید یک نوع تازه از جمهوریت، ‌ یعنی جمهوری اسلامی بکنید، این قدرها دچار خشم نمی‌شدند. عامل مهم خشم این است که این جمهوری می‌خواهد به یاری خدا و با همت مردان و زنان با ایمان، جمهوری تمام عیار اسلامی شود (انشاءالله) این بار که ما دور هم هستیم و با هم صحبت می‌کنیم که یک چنین پیشرفت پرارزش گران‌بها را که خداوند به برکت وحدت و مبارزه و فداکاری این ملت و قاطعیت و درایت رهبری این انقلاب نصیبمان کرده، چطور نگهداری کنیم؟

 

- بر طبق راهپیمایی‌های میلیونی‌تان، ‌استنباط رهبری شما و مدیریت کشور شما و جامعه‌تان این است که جمهوری اسلامی را می‌خواهید.

 

- اکثریت قاطع ملت رأی دلخواه آزادش، جمهوری اسلامی بود و هست.

 

- ما باید شعار نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی را که از اعماق روح و جانمان گفته می‌شود حفظ کنیم.

 

در اینجا لازم است به دو نکته اشاره نمایم که یکی قابل توجه است و دیگری قابل تأمل. نکته قابل توجه در این زمینه این است که آیت‌الله بهشتی هرگز بر خلاف آنچه معتقد بود سخن نمی‌گفت و آنچه در این جملات آمده دقیقاً‌‌ همان است که در ضمیر باطن ایشان وجود داشت.

 

و نکته قابل تأمل نیز اینکه از منسوبین شهید بهشتی انتظار این است که در نقل مطالب به ویژه از کسانی که مواضع آن‌ها در مواردی در تقابل با دیدگاه‌های شهید بهشتی بود، جانب احتیاط را رعایت کنند و هر چیز نادرستی را به آن شهید مظلوم نسبت ندهند. فردی که ناقل اظهارات مهندس بازرگان است اگر در این نکته دقت کند که اصولاً بهشتی به دلیل آنکه در مجلس خبرگان قانون اساسی نقش محوری داشت و به عنوان «معمار نظام جمهوری اسلامی» خاری بود در چشم دشمنان این نظام به شهادت رسید، شاید در باره این قبیل مطالب نادرست، اندکی تردید به خود راه دهد.

کلید واژه ها: آیت الله بهشتی بازرگان مسیح مهاجری


نظر شما :