جعفریان: فردوسی در قبرستان غیرمسلمانان دفن شد/ کاش حدادعادل در ماجرای نراقی دخالت می‌کرد

۲۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۲ کد : ۲۸۸۲ از دیگر رسانه‌ها
هنرمند تنها کسی نیست که امروز مورد رضایت ماست. بسیاری از هنرمندان بعد‌ها شهرت می‌یابند. فردوسی در روزگار خود مغضوب بود و به عنوان رافضی در قبرستان غیرمسلمانان دفن شد، اما امروز بلندآوازه‌ترین شاعر ماست.

 

حجت‌الاسلام رسول جعفریان در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین با ابراز تاسف از جلوگیری از دفن دو نویسنده در قطعه هنرمندان بهشتزهرا گفت: به رغم آنکه می‌پذیریم هنرمندانی با سلایق مختلف و متفاوت با ما هستند اما نگاه داشتن شأن هنر و نویسندگی یکی از وظایف دستگاه‌های هنری در وزارت ارشاد یا شهرداری و نیز شورای شهر تهران است.

 

جعفریان با اشاره به اینکه ما نباید از هجمه‌های عمومی هراس داشته باشیم، گفت: اگر رهبر معظم انقلاب یک سال پیش از درگذشت مرحوم افشار ایشان را به حضور نپذیرفته بود معلوم نبود با آقای افشار هم که یک چهره ملی و نویسنده و محققی برجسته است چه برخوردی می‌شد. وی گفت: این تلاش آقای حداد بود که‌‌ همان روز‌ها هم در تشییع آمد و هم در فاتحه و هم تلاش کرد تا خبر آن دیدار از آرشیو دفتر رهبری بیرون آمده و انتشار یابد. من از این تلاش ایشان تقدیر میکنم و‌ ای کاش ایشان در ماجرای نراقی هم دخالت کرده بود.

 

رئیس سابق کتابخانه مجلس گفت: به نظر می‌رسد ابن حق کسانی مانند احسان نراقی و جاهد جهانشاهی است که در قطعه هنرمندان دفن شوند. آنجا جایگاهی است که بعد‌ها درباره آن قضاوت خواهد شد و نباید ما از اختصاص یک قطعه خاک در میان هنرمندان از این افراد که در زمینه کار خود تبحر دارند دریغ بورزیم. طبیعی است که بنده هم بنا به شغل غیرشریف خودم یعنی تاریخ با کارهای قدیم و جدید نراقی آشنا هستم و سوابق او را می‌دانم اما‌‌ همان طور که گفتم شأن نویسندگی و هنر چیز دیگری است و ما باید به آن احترام بگذاریم. آن علمی که رسول اکرم(ص) فرمودند در چین است و دنبالش بروید مسلما علم توحید و نبوت و معاد نبوده است.

کلید واژه ها: رسول جعفریان احسان نراقی فردوسی


نظر شما :