طراح قتل تروتسکی یک سال در آمریکا پنهان بود

۱۶ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۵ کد : ۳۱۷ تاریخ جهان
طراح قتل تروتسکی یک سال در آمریکا پنهان بود
تاریخ ایرانی: طراح قتل لئون داویدوویچ تروتسکی انقلابی بلشویک و متفکر مارکسیست، یک سال در ایالات متحده پنهان شده بود.

 

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، "ای.بی هلد" مدیر اطلاعات در وزارت انرژی ایالات متحده در کتاب جدید خود در مورد نحوه قتل تروتسکی آورده است که "جوزف گریگولویچ" افسر ویژه "کا گ ب" کسی بود که ترور تروتسکی را طراحی کرد. وی در کتاب خود آورده است که مدت‌ها بعد از اجرای طرح قتل از وی خبری نشد و ایالات متحده نیز نتوانست مخفیگاه وی را پیدا کند. اما بعدها مشخص شد که او تا یک سال پس از قتل تروتسکی در یک داروخانه در آمریکا پنهان شده بود. داروخانه در حال حاضر به یک مغازه بستنی فروشی تبدیل شده است. گریگولویچ از جمله طرفداران و خدمتگذاران استالین بود که در دانشگاه پلیس مخفی شوروی تحصیل کرده بود.او در زمان جنگ داخلی اسپانیا آموزش ترور دیده بود.

 

در اوایل تشکیل اتحاد شوروی، تروتسکی که چهره‌ای تأثیرگذار و بانفوذ به حساب می‌آمد به عنوان کمیسر خلق برای روابط خارجی انتخاب شد. پس از آن ارتش سرخ شوروی را بنیان گذاشت و خود به فرماندهی آن درآمد. وی همچنین یکی از اولین اعضای دفتر سیاسی بود. به‌خاطر کشمکش‌هایی که در دهه ۱۹۲۰ بر سر قدرت میان تروتسکی و استالین بوجود آمد، تروتسکی از حزب کمونیست اخراج و از اتحاد شوروی تبعید شد و در نهایت در ۱۹۴۰ در مکزیک به قتل رسید.

 

تروتسکی با لنین رابطه بسیار نزدیکی داشت و دست راست لنین خوانده می‌شد. اما با مرگ لنین ورق برگشت و از همان زمان بود که تروتسکی دیگر نتوانست به رهبر بعدی کمونیست‌ها نزدیک شود. اختلاف سلیقه استالین با تروتسکی کار را به جایی رساند که او را از حزب کمونیست و حتی از کشور بیرون انداختند. تروتسکی مدت‌ها در اروپا سرگردان بود تا اینکه به مکزیک رفت و آن جا به یک مخالف سرسخت استالین و برنامه‌هایش تبدیل شد.

 

در ۲۰ اوت ۱۹۴۰ مردی جوان به نام مستعار آقای جکسون در مکزیک به دیدار لئون تروتسکی رفت که آخرین مهمان او بود. او به نظر مردی متشخص می‌آمد و برای همین کسی به او شک نکرد و او را بازرسی نکردند. او با تروتسکی مشغول گپ زدن بود که ناگهان صدای فریاد تروتسکی بلند شد. وقتی محافظان به اتاق رفتند دیدند یخ‌شکنی یا به روایتی کلنگی در گردن تروتسکی بود و در دست جکسون چاقویی دیده می‌شد. تروتسکی پیش از مرگ گفت: او را نکشید، باید همه چیز را اعتراف کند. معلوم شد که جکسون می‌خواسته بعد از ترور تروتسکی خودکشی کند. او یک تبعه اسپانیا به نام اصلی رامون مرکادر بود که به ۲۰ سال حبس محکوم شد. ژوزف استالین گفته بود: من در ترور تروتسکی هیچ نقشی ندارم. اما بعد از ۲۰ سال مرکادر به شوروی رفت و نشان لنین که بالاترین نشان شوروی بود را از استالین دریافت کرد.ایده‌های تروتسکی تشکیل‌دهنده پایه و اساس تئوری تروتسکیسم است.

 

 

کلید واژه ها: تروتسکی استالین لنین


نظر شما :