صادق خرازی: شهید مطهری از سلامت فکر داوری اردکانی تعریف می‌کرد

۱۷ تیر ۱۳۹۲ | ۰۲:۲۰ کد : ۳۳۵۲ از دیگر رسانه‌ها
سفیر سابق ایران در سازمان ملل متحد، داوری اردکانی را جزو «روشنفکران دیندار» خواند و گفت:‌ استاد داوری هیچگاه اصالت اندیشه و حکمت دینی خود را نه تنها‌‌ رها نکرده بلکه دغدغه‌شان آموزش اخلاق، حکمت و ادبیات ایرانی اسلامی است.

  

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدصادق خرازی سفیر سابق ایران در سازمان ملل متحد و کشور فرانسه و از دوستان نزدیک رضا داوری اردکانی در جشن ۸۰ سالگی فیلسوف فرهنگ در فرهنگسرای ابن‌سینا گفت: سابقه آشنایی من با استاد داوری باز می‌گردد به نخستین ‌باری که او را در منزل پدرم دیدم. در منزل ما بزرگان بسیاری رفت‌وآمد می‌کردند، مرحوم شهید مطهری از صداقت، سلامت فکر و نیک‌سرشتی استاد داوری همیشه تعریف می‌کردند.

 

وی با بیان اینکه به منظور پاسداشت شخصیت دکتر داوری چند سطری را نگاشته است، افزود:  سنت پاسداشت مفاخر علمی در روزگار ما قابل ستایش است. شناخت بهتر مشاهیر و معارف ملی و علمی وظیفه جدی همه کسانی است که در نظام اسلامی تلاش می‌کنند تا با جهان علم و معرفت آشنا شوند و در مسیر تحولات علمی و تکنولوژی قدم بزنند. در جای جای ایران فرهنگی چه گوهرهایی زاده‌ شده‌اند و سرشت ملت ایران و ملت‌ها را رقم زدند.

 

وی در ادامه توضیح داد: پاسداشت شخصیتی مهربان و بافضیلت است که آفاق اندیشه و حکمت و دانش او ورای جدول‌بندی سیاسی و جغرافیایی است. حکیم و متفکر و فیلسوف نامدار، دکتر داوری مردی است که نسبت به دین و فرهنگ، استقلال و آزادی و آثار فکری و کلامی توانسته از گوهر دین و دیانت در دوره جمهوری اسلامی ایران مشتاقانه حمایت کند.

 

سفیر سابق ایران در فرانسه با تأکید براینکه کارنامه علمی، قلمی و گام‌های بلند دکتر داوری در پی یک جوش و خروش و مسئولیت عظیم است، توضیح داد: یک پرسش بزرگ پیش‌روی ما قرار دارد، فیلسوف کیست و مسئولیت جهانی او چیست. کسی که طراح یک مکتب فلسفی و صاحب‌نظر فلسفی است، فیلسوف است؛ نظیر شهید مرتضی مطهری، علامه‌ طباطبایی، آیت‌الله جوادی آملی، آقا جلال آشتیانی، علامه شهرانی، مدرس زنوزی و حاج‌علی سبزواری که دکتر دینانی در کتاب‌ خود به خوبی به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌اند.

 

خرازی در ادامه یادآور شد: حاملان فلسفه آن روز و متفکران امروز با هم تلاش کردند که از تاریخ علم حمایت و پشتیانی کنند. حکمت و اندیشه این بزرگان و فیلسوفانی چون داوری اردکانی در دوره معاصر و در راه تحقق حکمت متعالیه اسلام مردانه بوده و قابل ستایش است. این حکیمان در سیر اندیشه خود با شناخت دقیق از مکاتب و نگرش عمیق به تحول اندیشه مرعوب نشده‌اند بلکه آن را خوب فرا گرفته‌اند و با آگاهی تاریخ نهضت ترجمه آمیختند.

 

وی با اشاره به اینکه دکتر داوری وامدار فلسفه الحادی یا اندیشه لیبرالیستی و ساختارشکنانه نبود، افزود: وی از فیلسوفانی است که با نگاه واقعی و عمیق توانست از حکیمان نامدار دوره معاصر شود و از علم و دین و هویت ایرانیان پاسداری کند. بنابراین داوری از روشنفکران دیندار است، او گوهر دین را در مدرنیته امروز قربانی نمی‌کند و اگرچه استعداد دارد در عرصه‌های سیاست علم توأمان فعال باشد اما سعی در استغنا و استقلال فکری دارد.

 

سفیر سابق ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: هویت فکر استاد داوری با خردورزی و خرافه‌زدایی همزاد است. او هویت جمعی دینداران متفکر است. در آثار او درد و هرمان و امید موج می‌زند نه طوفان نوح و طغیان روح. او به معنویتی خارج از دین اعتقاد ندارد بلکه دانش‌آموخته اساتید اخلاق است. خرازی در پایان اظهار داشت: باید دست متفکران و فیلسوفانی چون داوری را بوسید که شجاعانه با چابکی قلم و قدرت ذهن و دلبستگی به انبیاء و امامان تلاش کردند و در این روزگار منادی دینداری بودند، امروز جامعه و مردم سخت مستمند این تلاش سترگ معلمان اخلاقی این‌چنینی هستند.

کلید واژه ها: خرازی داوری اردکانی


نظر شما :