ادعای مرگ مشکوک عامل اسرائیلی رسوایی ایران - کنترا

۱۷ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۶ کد : ۴۳۸۱ از دیگر رسانه‌ها
۲۵ سال از کشته شدن «امیرام نیر» بر اثر حادثه مرموز سقوط هواپیما می‌گذرد و راز قتل او هنوز در پرده‌ای از ابهام باقی مانده است. با این حال نقش کلیدی این مامور ارشد اطلاعاتی اسرائیلی در رسوایی تسلیحاتی «ایران - کنترا» شبهه‌های مطرح شده درباره علت مرگ او را افزایش داده است. اینک «نمرود» پسر «امیرام» انگشت اتهام را به سوی واشنگتن گرفته و دولت آمریکا را مسئول مرگ پدرش می‌داند.

 

به گزارش «تدبیر»، روزنامه «تایمز اسرائیل» با انتشار گزارشی درباره این موضوع می‌افزاید: «امیرام نیر» مامور ارشد عملیاتی و مشاور امور ضد تروریسم «شیمون پرز» و «اسحاق شمیر» نخست‌وزیرهای پیشین رژیم اسرائیل در دهه ۸۰ میلادی بود. او نقشی کلیدی در ماجرای «ایران - کنترا» ایفا کرد؛ رسوایی سیاسی‌ای که در جریان آن مشخص شد مقام‌های دولت ریگان به طور مخفیانه مسیر فروش اسلحه به ایران را هموار کرده بودند و پول حاصل از آن را به شورشیان ساندینیست‌ها در نیکاراگوئه برای خرید اسلحه تحویل داده بودند.

 

«نیر» در جریان حادثه سقوط هواپیما در اواخر سال ۱۹۸۸ میلادی در مکزیک جان خود را از دست داد. با این حال از آن زمان تاکنون علت مرگ او و چگونگی سقوط هواپیما در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

 

روزنامه «تایمز اسرائیل» در ادامه مطلب به ادعای مطرح شده از سوی پسر این مامور ارشد اطلاعاتی اسرائیلی درباره نقش داشتن دولت آمریکا در قتل پدرش پرداخته و در این باره می‌افزاید: «نمرود در مصاحبه با کانال ۲ تلویزیون دولتی رژیم اسرائیل اظهار داشت که سال‌ها درباره علت مرگ پدرش تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که او کشته شده است و سقوط هواپیما رویدادی اتفاقی و تصادفی نبوده است. او در این باره اظهار داشته که به این نتیجه رسیده که نامزد ریاست جمهوری آمریکا در آن زمان (جورج دبلیو بوش) مظنون اصلی پرونده قتل پدرش می‌باشد.»

 

روزنامه تایمز اسرائیل در ادامه اشاره کرده که پیش از این نیز در کتابی که تحت عنوان «جنگ مخفیانه با ایران» در سال ۲۰۰۸ میلادی و توسط رونن برگمن، روزنامه‌نگار اسرائیلی نوشته شده بود نویسنده ادعا کرد که «بوش» پدر از چگونگی قتل مامور ارشد اسرائیلی باخبر بوده است.

کلید واژه ها: ایران - کنترا ایران گیت مک فارلین


نظر شما :