روایت غرضی از دعوایش با هاشمی رفسنجانی

۲۱ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۲ کد : ۴۵۹۱ از دیگر رسانه‌ها
محمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در نشست سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که در دانشگاه مازندران برگزار شد به سؤالات دانشجویان پاسخ داد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی صحبت خود را با این موضوع آغاز کرد که از نسلی که گذشته برای دانشجویان چیزی حاصل نمی‌شود و ادامه داد: نسل ما در سال‌های زیادی انقلاب کرده، جنگیده و سازندگی کرده است.

 

وی با خاطرنشان کردن این نکته که هم‌اکنون فضاهای خیلی وسیع‌تری پیش آمده، گفت: عرض زندگی شما خیلی وسیع‌تر از زندگی ماست. ما در تاریکی شمشیر می‌زدیم و در محیط‌های خیلی بسته زندگی می‌کردیم ولی شما در فضای خیلی باز و قوی‌تر زندگی می‌کنید و ارتباطات جهانی قوی دارید و از قدرت جوانی بالایی برخوردار هستید.

 

غرضی ادامه داد: من به عنوان کسی که هفتاد سال بیشتر عمر کرده به شما می‌گویم که هیچ چیز در این دنیا باقی نمی‌ماند وقتی به جایی رسیدید که به عقبه زندگی‌تان نگاه می‌کنید آنجاست که همه اعمالتان پیش چشم شما ظاهر می‌شود. علت اینکه برخی راحت نمی‌میرند این است که عقبه بدی دارند و از قدرت و سیاست خود نمی‌توانند بگذرند.

 

وی ادامه داد: ذکر یعنی گفتن وقایع گذشته، کسانی که می‌دانند آینده سخت‌تر از گذشته است با حرف زدن سعی در ساختن آن ندارند و بر روی عمل تمرکز می‌کنند. شما هم باید سازنده باشید.

 

غرضی ادامه این جلسه را با پرسش و پاسخ پیش برد که نخستین سؤال این بود:

 

سؤال: شما سال‌های طولانی مدت در وزارت پست و تلگراف و تلفن حضور داشتید، خیلی وقت‌ها، اتفاقاتی که در فضای شبکه‌های تلفن همراه می‌افتد سؤال‌برانگیز است و ما احساس می‌کنیم یک اتفاقی دارد می‌افتد. نظر شما در این رابطه چیست؟

 

غرضی پاسخ داد: ما جزو خانواده‌هایی بودیم که تا قبل از انقلاب تلویزیون و رادیو نداشتیم و من پنهانی رادیو را گوش می‌کردم. البته این ابزار برای تعالی انسان هستند و می‌توان از آن‌ها استفاده مفید کرد. فقه در این مورد می‌گوید واجب است این ابزار در اختیار باشد ولی در راه خودش باید استفاده شود در واقع کسانی که از آن استفاده می‌کند مسئولیت دارند.

 

وی با بیان اینکه سیاست خارجی یعنی انعکاس استعداد داخلی در رابطه با توان داخلی کشور‌ها گفت: اگر کشوری استعداد داخلی نداشته باشد کسی او را به حساب نمی‌آورد. اگر موبایل، دانشگاه، جاده، ارتش، سپاه و تجارت نداشته باشیم، طرف مقابل خیلی راحت زیر حرف‌هایش می‌زند ولی زمانی که این استعداد‌ها را داشته باشیم می‌توانیم ارتباط قوی بگیریم و توانمند شویم. آن زمان است که دشمنان می‌فهمند به این سادگی نمی‌شود ما را زمین بزنند. وی خاطرنشان کرد: وقتی استعداد کشورت توسعه پیدا می‌کند که تو بتوانی خدمات اجتماعی را به صورت عقبه‌ای شکل بدهی.

 

غرضی ادامه داد: من ۵ هزار سیم کارت خریده بودم و اعلام کردم که بخرند اما ۶۰۲ نفر ثبت نام کردند چون همه مخالف بودند. حتی زمانی که من گفتم برای ۱۰۰ هزار نفر طراحی کنیم، همه مسخره کردند ولی زمانی که آمدند و ۲۰۰ عدد در تهران توزیع شد قیمت آن از ۵۰۰ هزار تومان در بازار آزاد بالا رفت، در کمتر از ۵ یا ۶ ماه ۱۰۰ هزار نفر دیگر ثبت نام کردند.

 

وی ضمن بیان اینکه دولت بابت مالیات شبکه موبایل در سطح کشور روزانه ۱۵ میلیارد تومان درآمد دارد، بیان کرد: در آن جلسه گفتم از شبکه موبایل و شبکه مخابرات کشور نصف ترکیه درآمد دارید. ترکیه ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع دارد ولی ما ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب پس باید دو برابر ترکیه درآمد داشته باشم اما شما نصف ترکیه درآمد دارید. از نسل من نیستید اگر این درآمد را دو برابر نکنید.

 

سؤال دوم در رابطه با تجربه نسل اول انقلاب در بحث سیاست خارجی و مواجهه با استکبار بود و اینکه تحلیل مهندس غرضی از فضایی که در مذاکرات هسته‌ای برقرار است، چیست؟

 

وی در پاسخ به این گفت: در یک کلمه غلط بی‌جا کرده‌اند، آن‌ها در ۲۸ مرداد کودتا کردند و در ۲۲ بهمن جواب گرفتند سپس جنگ را به راه انداختند که جواب آن را هم گرفتند. آمریکایی‌ها امروز نیز در خاورمیانه از ایران شکست سیاسی خوردند. بنابراین آن‌ها به اینکه مسئله‌شان را با ایران حل کنند محتاج‌تر از ما هستند.

 

غرضی در پاسخ به سؤالی در رابطه با تغییر مواضع هاشمی رفسنجانی نسبت به انقلاب و نیز فعالیت مهندس غرضی در دولت وی و اینکه با این شرایط حاضر است در دولت هاشمی باشد یا خیر، گفت: من همیشه با ایشان «یک‌به‌دو» داشتم و دعوای اصلی من در دولت آقای هاشمی این بود که توسعه همراه تورم به ضد آن تغییر پیدا می‌کند و این چنین هم شد و ما دیدیم که مردم برای فرار از آن به دولت خاتمی روی آوردند. من هم منتقد آقای هاشمی هستم هم نخود هر آش!

کلید واژه ها: غرضی


نظر شما :