افشای اسناد ۵۰ ساله سازمان سیا / جنگ با ایران را عراق آغاز کرد

۲۹ دی ۱۳۹۵ | ۱۸:۲۴ کد : ۵۷۱۲ دیگر رسانه‌ها
افشای اسناد ۵۰ ساله سازمان سیا / جنگ با ایران را عراق آغاز کرد
تاریخ ایرانی: سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) حدود ۱۲ میلیون صفحه سند درباره فعالیت این سازمان از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ منتشر کرد.

 

به گزارش اسپوتنیک‌نیوز، اسناد منتشره از جمله گزارش‌ها درباره امور سیاسی و عملیات اطلاعاتی را در برمی‌گیرند. علاوه بر این بخشی از فایل‌ها تا حدی فعالیت سیا در دوره جنگ‌های ویتنام و کره و همچنین جنگ سرد را روشن می‌سازد.

 

آن‌ها همچنین اسناد مرتبط با برنامه احتمالی مطالعه اشیای پرنده ناشناس (بشقاب پرنده‌ها) و برنامه سیا موسوم به «دروازه‌های ستاره‌ای» را در برمی‌گیرند که در چارچوب آن توانایی‌های روانی انسان و چگونگی استفاده از آن‌ها مورد تحقیق قرار می‌گرفت.

 

جوزف لامبرت، رئیس اداره اطلاعات سازمان سیا اعلام کرد: «برای دسترسی به این اسناد تاریخی دیگر محدودیت جغرافیایی وجود نخواهد داشت.»

 

پیش‌تر این اسناد فقط در آرشیو ملی آمریکا، واقع در شهر کالج پارک در ایالت مریلند، قابل دسترسی بودند.

 

شبکه سی‌ان‌ان نیز به نقل از هیتر فریتز هورنیاک، سخنگوی سیا نوشت: «هیچ یک از این اسناد دست‌چین شده نیستند، تاریخ کاملی از مسائل خوب و بد است.»

 

به گزارش خبرگزاری آنا، یکی از این اسناد که در تاریخ ۲۵ نوامبر ۱۹۸۷ (۴ آذر ۱۳۶۶) تهیه شده است، به موضوع آغازکننده جنگ ایران و عراق می‌پردازد.

 

دولت ایران از ابتدای این جنگ اعتقاد داشت عراق آغازگر مخاصمه ۸ ساله میان دو طرف بوده و در مقابل صدام حسین، ایران را متهم به این موضوع کرد.

 

عنوان سند سازمان سیا «ایران – عراق: تعیین اینکه چه کسی جنگ را آغاز کرد؟» است که از سوی یکی از کارمندان سیا در دفتر خلیج فارس تهیه شده است. بخش‌هایی از این سند قلم گرفته شده تا محتوای آن مشخص نباشد. این سند که پس از صدور قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت تهیه شده در ابتدا ضمن توصیف وضعیت میدانی جنگ دو طرف، به استدلال‌های ایران و عراق درباره طرف آغازکننده جنگ می‌پردازد.

 

در این سند آمده است که عراق معتقد است تهران از ابتدای سال ۱۹۷۹ تلاش کرده است رژیم عراق را براندازد. «بغداد مدعی است تهران مکرراً خواستار شورش علیه رئیس‌جمهوری صدام حسین در برنامه‌های رادیویی‌اش شده است و از ناراضیان شیعه و کُرد عراقی حمایت مالی می‌کند.»

 

این سند ادعای مقامات عراقی را مبنی بر اینکه شیعیان این کشور با حمایت ایران در ترور طارق عزیز، معاون وقت نخست‌وزیر و دیگر وزرای عراقی در آوریل ۱۹۸۰ (اردیبهشت ۱۳۵۹) دست داشته‌اند، تکرار کرده است. سپس این سند به استدلال‌های ایران پرداخته و می‌نویسد: «ایران همواره در این سال‌ها به سیاست‌های خصمانه عراق اشاره داشته و می‌گوید که این کشور با حمله به مناطق مرزی آغازگر جنگ بوده است.»

 

سپس مقام تهیه‌کننده این سند در ارزیابی دلایل دو طرف می‌نویسد که «بنا به گزارش‌های بخش حافظ منافع ایالات متحده در بغداد، دولت عراق در اثر وخامت روابط دو جانبه، در نیمه نخست سال ۱۹۸۰ برای جنگ آماده شد. اما عراق تا زمانی که ایران شهرهای خانقین، بدرا و زرباطیه را زیر آتش گرفت، نیروهای خود را حرکت نداد. اگرچه این یک درگیری مرزی گسترده [و نه جنگ] بود، اما سرعت حرکت ارتش عراق قویاً مشخص می‌کند که بغداد در جست‌وجوی بهانه‌ای برای حمله بود. در روز ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) ۹ لشگر عراقی به سوی ۷۰۰ کیلومتر مرز با ایران حمله کردند.»

 

به این ترتیب مشخص است که مقام تهیه‌کننده این گزارش سیا، دولت عراق را آغازگر حمله به ایران و شروع جنگ ۸ ساله می‌داند.

 

با وجود آنکه همه دلایل و شواهد از آغاز جنگ از سوی عراق حکایت داشت، اما شورای امنیت سازمان ملل متحد از اعلام عراق به عنوان متجاوز و آغازگر جنگ خودداری کرد. این دبیرکل وقت سازمان ملل متحد بود که تلاش کرد با معرفی عراق به عنوان متجاوز به ایران کم‌کاری شورای امنیت را جبران کند.

کلید واژه ها: اسناد تاریخی اسناد سیا جنگ ایران و عراق


نظر شما :