ظریف: نتانیاهو تاریخ و تورات را تحریف کرد

۲۳ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۳:۰۶ کد : ۵۷۷۲ دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: وزیر امور خارجه ایران، اظهارات اخیر نخست‌وزیر اسرائیل را تحریف تاریخ و تورات توصیف کرد.

 

محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: «نتانیاهو به منظور فروش دروغ‌های نژادپرستانه علیه آحاد یک ملت که سه بار در تاریخ یهودیان را نجات داده است، متوسل به تاریخ مجعول و تحریف تورات می‌شود. عادتش این است. یک بار دیگر، بنیامین نتانیاهو نه تنها واقعیات معاصر را تحریف می‌کند، بلکه همزمان گذشته و حتی کتاب مقدس را نیز تحریف می‌نماید. واقعا تأسف‌آور است که تعصب و نژادپرستی به جایی می‌رسد که علیه آحاد یک ملت که سه بار در تاریخش یهودیان را نجات داده است، چنین اتهامی وارد می‌شود.

 

کتاب استر بیان می‌کند که چگونه خشایارشا در چنین روزی یهودیان را از توطئه هامان نجات داد؛ دوباره در زمان کوروش، پادشاه ایران یهودیان را از اسارت در بابل رهانید؛ و در زمان جنگ جهانی دوم که یهودیان در اروپا قتل‌عام می‌شدند، ایرانیان با کمال میل به آنان پناه دادند.»

 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز ۲۰ اسفند در سفر به مسکو، در پاسخ به ولادیمیر پوتین که عید یهودی پوریم را به او تبریک گفت، مدعی شد: «یهودیان پوریم را جشن می‌گیرند چون پرشیا موفق نشد یهودیان را نابود کند. امروز هم وارث پرشیا، ایران، تلاش دارد دولت یهودیان را نابود کند.» پوتین نیز در پاسخ به او گفت که «این وقایع ۲۵۰۰ سال پیش رخ داده است و حالا در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنیم» و خواست که درباره مشکلات روز در منطقه گفت‌وگو کنند.

 

نتانیاهو با شرکت در نیایش عید پوریم در یک کنیسه نیز به کودکانی که به خاطر این عید لباس بالماسکه به تن داشتند، گفته: «می‌دانید پوریم برای جشن رهایی یهودیان از کشته شدن در سرزمین پارس است؟ ولی آن‌ها (حاکمان ایران) نتیجه عکس گرفتند و حالا هم همین‌طور است.»

 

نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی جنجالی خود در ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ در کنگره آمریکا نیز ادعا کرده بود:‌ «ما ملت کهنی هستیم. طی تاریخ ۴۰۰۰ ساله‌مان، بسیاری همواره سعی کرده‌اند مردم یهودی را از بین ببرند. فردا شب، ما به مناسبت تعطیلات یهودی پوریم کتاب استر را خواهیم خواند. ما درباره ما یک نایب‌السلطنه قدرتمند پارسی به نام هامان می‌خوانیم که دسیسه‌چینی کرده بود تا ملت یهود را حدود ۲۵۰۰ سال پیش نابود کند. اما یک زن شجاع یهودی، ملکه استر، این دسیسه را فاش کرد و به یهودیان این فرصت را داد تا آن‌ها بتوانند از خودشان در مقابل دشمنانشان دفاع کنند. این دسیسه خنثی شد. مردم ما نجات یافتند.»

 

اغلب مورخان و منابع آکادمیک، تاکید کرده‌اند سندی تاریخی که وقایع کتاب استر را تأیید کند حداقل تاکنون به دست نیامده است.

 

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، شائول شاکد، استاد مطالعات تطبیقی ادیان در دانشگاه عبری اورشلیم، در مقاله‌ای که در دانشنامه ایرانیکا منتشر شده تاکید می‌کند که در منابع تاریخی موجود، هیچ سند و مدرکی که وقایع کتاب استر را تأیید کند، وجود ندارد و بیشتر به نظر می‌رسد که این کتاب، بر پایه یک تم محبوب در میان یهودیان مبنی بر توطئه‌ای در دربار پادشاه و نجاتی معجزه‌آسا، نوشته شده، درست مانند کتاب دانیال نبی که به نظر می‌رسد همزمان با کتاب استر نوشته شده است.

 

در دانشنامه بریتانیکا نیز در همین زمینه نوشته شده که واقعیت تاریخی رویدادهای کتاب استر اغلب مورد تردید قرار گرفته است و ریشه جشن پوریم نیز که دست‌کم از قرن دوم پیش از میلاد برگزار می‌شده، ناشناخته مانده است.

 

علاوه بر این‌ها، در هیچ سند تاریخی، نشانه‌ای از فرمان یک پادشاه هخامنشی برای قتل‌عام یهودیان دیده نشده است.

 

تاریخ دقیق نگارش کتاب استر روشن نیست، اما اغلب پژوهشگران بر این باورند که کتاب اندکی پس از سقوط امپراتوری هخامنشی نگاشته شده و نویسنده، آگاهی کافی از محل وقوع حوادث، شهر شوش و نیز آداب و رسوم ایرانیان و دربار خشایارشا داشته است؛ هر چند در ترجمه یونانی کتاب استر، به جای خشایارشا از اردشیر نام برده شده است.

 

علی امیدی، دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان در یادداشتی در سایت دیپلماسی ایرانی به پنج مغالطه نتانیاهو در دیدار با پوتین اشاره کرد: مغالطه اول آناکرونیسم یا زمان‌پریشی (Anachronism) است. در این مغالطه، فرد رویدادهای گذشته را بر اساس معیارها و ارزش‌های زندگی امروز تحلیل می‌کند. نتانیاهو رویدادهای دوره باستان را بر فرض درستی، بر اساس معیارها و گفتمان‌های امروزین تحلیل می‌کند. در دوره ایران باستان مفهومی به نام یهودستیزی موضوعیت نداشت، ولی وی حوادث آن دوره از جمله افسانه هامان و استر را بر اساس گفتمان‌ها و ارزش‌های حال که در آن یهودستیزی مذموم است تحلیل می‌کند. در حالی که یهودستیزی بیشتر یک پدیده مربوط به تاریخ مسیحیت است تا ایران، اسلام و غیره.

 

مغالطه دوم وی شبیه‌سازی تاریخی (Historical Resembling) است. در شبیه‌سازی تاریخی رویدادها و شخصیت‌های امروزین بر اساس وقایع و شخصیت‌های تاریخی شبیه‌سازی می‌شوند. فرضا هم افسانه هامان و استر درست باشد رهبران فعلی ایران را با هامان مقایسه کردن نادرست است. ایران و آدم‌هایش دچار هزاران تحول شدند که این مقایسه از بن غلط است.

 

مغالطه سوم وی پهلوان پنبه (Straw man fallacy) است. در این مغالطه به جای اینکه مغالطه‌کننده استدلال مخالف علیه ادعاهای واقعی حریف خود ارائه کند ادعاهایی به او نسبت می‌دهد که به راحتی قابل رد باشد و سپس استدلال‌های نسبت داده شده را رد می کند. نتانیاهو بجای اینکه به مواضع رسمی ایران توجه نماید که ایران در آن به دنبال حق تعیین سرنوشت فلسطین از طریق نهضت‌ رهایی‌بخش، رفراندوم، پایان اشغال و غیره است ایران را متهم به یهودستیزی، هولوکاست احتمالی و نابودی هسته‌ای اسرائیل می‌کند و مواضع نسبت داده شده به ایران را منفی نشان می‌دهد.

 

مغالطه چهارم اسطوره‌سازی (Mythologizing) است. اسطوره اساسا تحریف واقعیت است هر چند ممکن است مغالطه نباشد اما سوءاستفاده سیاستمداران از آن ممکن است شکل مغالطه به خود بگیرد. معمولا انسان‌ها میل شدیدی به اسطوره‌سازی شخصیت ها و رویدادهای تاریخی دارند و از این طریق هویت گروهی آن‌ها شکل گرفته و معنا پیدا می‌کند. در فرهنگ غرب و یهودیان، اسطوره استر - هامان شدیدا تبلیغ می شود و مخاطبین زیادی دارد. افرادی چون نتانیاهو از این اسطوره‌ها برای اهداف سیاسی خود بهره می‌گیرند.

 

مغالطه پنجم توسل به عواطف (Appeal to Emotions) است. این زمانی رخ می‌دهد که در غیاب برهان صریح برای رد یا اثبات گزاره‌ای، از عواطف دیگران سوءاستفاده و احساسات مخاطب برانگیخته شود تا با مغالطه‌کننده هم‌رأی شود. نتانیاهو همچنین مرتکب مغالطه شبیه‌سازی تاریخی شده و به نوعی ایران امروز و آلمان نازی را یکسان‌انگاری می‌کند.

کلید واژه ها: ظریف نتانیاهو یهودستیزی اسرائیل


نظر شما :