لباس فرح پهلوی حراج شد

۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۳ کد : ۸۵۲۳ دیگر رسانه‌ها
لباس فرح پهلوی حراج شد

موسسه حراج «هرمان هیستوریکا» در آلمان لباسی از فرح پهلوی، ملکه سابق ایران را به حراج گذاشته است.

به گفته هرمان هیستوریکا که حراجی معروفی در مونیخ آلمان است، این لباس فرح دیبا در فرانسه طراحی شده و در مراسم مهم تاریخی از جمله ملاقات او و آخرین شاه ایران با ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا استفاده شده است.

به گزارش بی‌بی سی، قیمت پایه لباس ۷۵۰۰ یورو (حدود ۸۸۰۰ دلار) تعیین شده و جنس آن ابریشم سفید است.

فرح پهلوی در بسیاری از لباس‌های معروف خود از صنایع دستی ایران و برجسته‌تر از همه از سوزن‌دوزی طراحان سیستان و بلوچستان استفاده می‌کرد.

فرزانه ابراهیم‌زاده، پژوهشگر تاریخ در توئیترش نوشته که این لباس کار سوزن‌دوزی بلوچ مهتاب نوروزی، سوزن‌دوز معروف قبل از انقلاب اسلامی است. تعدادی از طراحی‌های نوروزی در کاخ سعدآباد نگهداری می‌شود. مهتاب نوروزی هشت سال پیش درگذشت.

فرح پهلوی اما به یک رسانه فارسی‌زبان گفته که دوخت اول از این لباس را حدود ۵۰ سال پیش به درخواست دختری از اروپای شرقی که برای پوشیدن آن در مراسم ازدواج خود ابراز علاقه کرده بود برای او فرستاده است. یک دوخت دیگر از همین لباس با طرح مشابه که پس از آن تهیه شد را در مراسم رسمی پوشیده بوده اما پس از انقلاب آن را از ایران خارج نکرده و به کسی نیز اهدا نکرده است.

مشخص نیست که لباس حراج «هرمان هیستوریکا» مربوط به کدام یک از این دو دست لباس رسمی است و به چه شکل به دست این مؤسسه حراج رسیده است.

موسسه هرمان هیستوریکا در آلمان که به حراج عتیقه‌های ارزشمند معروف است اخیراً به خاطر حراج کلاه آدولف هیتلر و وسایل شخصی اوا براوان، همسر هیتلر، جنجالی شده بود. شمار زیادی از یهودیان و مخالفان آلمان نازی اعتراض کرده بودند که حراج این اشیا به معنی ارزش دادن به شخصی است که به گفته آن‌ها در تاریخ اروپا منفورترین چهره سیاسی و یک جنایتکار جنگی است.

این موسسه همچنین مدال یک سرباز آمریکایی قرن نوزدهم را حراج کرده بود که باعث اعتراض چهره‌های سیاسی در آمریکا از جمله تد کروز شد.

هرمان هیستوریکا می‌گوید احتمالاً فرح پهلوی چند دست از این لباس داشته است که در موقعیت‌های رسمی استفاده شده است. به گفته این موسسه نامه سفارت شاهنشاهی ایران در آلمان در سال ۱۹۷۵ که همراه لباس است، اصالت آن را تائید می‌کند.

فرح دیبا چند سال پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که بخشی از لباس‌های ایرانی خود را به عمد در ایران جا گذاشته است: «دوست داشتم قسمتی از وجودم در کاخ باقی بماند.»

بیش از دو سال پیش قرار بود نمایشگاهی از این لباس‌ها و وسایل شخصی فرح پهلوی در کاخ سعدآباد تهران افتتاح شود که به دلایلی لغو شد.

بخشی از لباس‌های فرح پهلوی را مزون‌های مشهور فرانسوی از جمله ایو سن لوران و کریستین دیور آماده کرده بودند.

فرح دیبا در سال ۱۳۳۸ در ۲۰ سالگی با محمدرضا پهلوی، شاه ایران ازدواج کرد. لباس عروسی او را ایو سن لوران که آن زمان جوانی ۲۲ ساله بود و در مزون دیور کار می‎‌کرد، طراحی کرد.

‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌

کلید واژه ها: فرح پهلوی


نظر شما :