پافشاری شورای شهر تهران برای نامگذاری خیابان بازرگان

۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۸ کد : ۸۵۳۲ دیگر رسانه‌ها
پافشاری شورای شهر تهران برای نامگذاری خیابان بازرگان

اعضای شورای شهر تهران در بررسی اعتراض فرمانداری بر مصوبه خود در خصوص نامگذاری معابری به نام‌های‌‌‌‌‌‌‌ «اعظم طالقانی»، «مهندس بازرگان» و «سهیل گوهری» پافشاری کردند.

به گزارش ایسنا، صبح امروز در جلسه علنی شورای شهر تهران، بررسی نامه‌های فرمانداری درخصوص اعتراض هیأت تطبیق به نامگذاری اماکنی به نام «اعظم طالقانی»، «مهندس بازرگان» و «سهیل گوهری» در دستور کار قرار گرفت که محمدجواد حق‌شناس – رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر – اظهار کرد: فرماندار تهران سه مصوبه شورای شهر درباره نامگذاری معابر را خلاف یکی از بندهای آئین‌نامه اعلام کرده است که به استناد این بند نامگذاری شخصیت‌های مهم تاریخ صدر اسلام، انقلاب، شهدا و غیره در درجه اول و نامگذاری شخصیت‌های ادبی، سیاسی و غیره در درجه‌های بعدی تعیین شده است و جالب اینجاست که بازرگان و طالقانی را به عنوان شخصیت ادبی یا شخصیت سیاسی صدر انقلاب نشناختند که از عجایب روزگار است.

وی با بیان اینکه این تصمیم هیأت تطبیق در حوزه اختیارات آن‌ها نیست، ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته همه مصوبات نامگذاری تنها جهت اطلاع برای فرمانداری ارسال می‌شد و در این مدت نیز هیأت تطبیق اعتراضی نداشته، اما حالا ورود محتوایی به تصمیمات شورا می‌کند که این از نوبرانه‌های این دوره مدیریت شهری است.

رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر با بیان اینکه بازرگان ده‌ها کتاب نوشته و در مبارزات قبل از انقلاب سال‌های سال در زندان بوده، گفت: بازرگان اولین نخست‌وزیر منتخب امام خمینی (ره) بود و حتی رهبری به ارتحال وی پیام تسلیت فرستادند. از سوی دیگر اعظم طالقانی به دلیل مجاهدت‌هایش در راه انقلاب سال‌ها به زندان محکوم شده بود و دبیرکل حزب سیاسی بوده و مدیرمسئول روزنامه بوده و بهتر است فرماندار تهران اگر اطلاعی از این موضوعات ندارد قبل از اظهارنظر یک سرچ در گوگل انجام دهد.

همچنین حجت نظری در واکنش به این اعتراض گفت: قرار بود که هیأت رئیسه شورا دیگر مصوبات نامگذاری را برای فرمانداری ارسال نکنند اما گویا رویه همچنان ادامه دارد و باید بگویم هیأت تطبیق خارج از اختیارات خود عمل کرده به گونه‌ای که به هیچ بند قانونی استناد نداشته و همیشه کلی‌گویی می‌کند.

شهربانو امانی نیز با بیان این‌که هیأت تطبیق پا در کفش اختیارات قانونی شوراها می‌کند، اظهار کرد: طالقانی و بازرگان فرزندان هزینه‌داده این کشور هستند و متعلق به همه هستند و جالب است که فرماندار در نامه‌اش نوشته که کسی بازرگان و اعظم طالقانی را نمی‌شناسد در حالی که وای بر کسانی که اعظم طالقانی و بازرگان را نمی‌شناسند و برایمان جای سوال است که آیا کسی می‌شود این دو نفر را نشناسد.

وی ادامه داد: ۳۰ سال دیر به فکر پاسخگویی به افکار عمومی شدیم که خواهان نامگذاری خیابانی به نام بازرگان بودند و جالب است که بعد از مرگ هم برخی‌ها آن‌ها را تحمل نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز از مخالفت هیأت تطبیق فرمانداری تهران با مصوبات شورای شهر در خصوص نامگذاری‌ها انتقاد کرد.

محمد سالاری صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به مخالفت هیأت تطبیق فرمانداری تهران با مصوبات شورای شهر تهران در خصوص نامگذاری‌ها گفت: بنابر مفاد صریح قانون، نامگذاری‌ها از اختیارات نهاد شوراهای شهر و روستا در کشور است که به عنوان نمایندگان مردم و به نمایندگی از شهروندان انجام می‌شود، اما متأسفانه در این دوره مدیریت شهری مشاهده می‌کنیم، فرمانداری تهران و نماینده دولتی که شعارش قانونگرایی بوده در یکسری اقداماتی که مسبوق به سابقه هم نبوده است، با مصوبات شورای شهر تهران در خصوص نامگذاری‌ها مخالفت می‌کنند.

سالاری با بیان اینکه من از رئیس و کلیت شورای شهر و مدیریت شهری تهران تقاضا دارم نسبت به تشکیل جلسه‌ای با فرماندار تهران و هیأت تطبیق در خصوص این امر مهم و تصمیم خلاف قانون و رویه آن‌ها، اقدام و اعضای شورا بر مصوبه خود پافشاری کنند و از شهردار تهران می‌خواهیم نسبت به عملیاتی شدن مصوبه شورا اقدام کند، گفت: مصوبات اخیر شورای شهر تهران از جمله نامگذاری خیابان‌ها و معابر به نام مرحوم مهندس بازرگان و مرحومه اعظم طالقانی و… مورد انتقاد قرار گرفته و خواهان صدور دستور اجرای مصوبات قانونی شورای شهر توسط شهردار تهران هستم.

در ادامه ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به تذکر سالاری در مورد ایرادات فرمانداری با اشاره به تفکیک میان مصوبات و تصمیمات شوراها گفت: در پارلمان ملی نیز مصوبات به مصوبات ماهوی و تصمیمات تقسیم می‌شوند. بر همین اساس شورای نگهبان تنها حق دارد مصوباتی را که جنبه ماهوی دارند با قانون اساسی و شرع تطبیق دهد و در صورت مغایرت با این دو منبع به آن‌ها ایراد بگیرد، اما چنین حقی را راجع به تصمیمات نمایندگان مجلس برای خود قائل نیست مثلاً رأی اعتماد نمایندگان به هیأت دولت از جمله این موارد است و شورای نگهبان در خصوص دارا بودن یا نبودن تخصص‌ها و شرایط وزرا برای خود حق اظهارنظر قائل نیست.

به گفته وی، در نامگذاری خیابان‌ها نیز در حقیقت اعضای شورای شهر به اعتبار رأیی که از شهروندان گرفته‌اند، معتمدین شهروندان هستند و به دلیل اینکه معتمد شهروندان بودند قانون حق نامگذاری اماکن، معابر و… را برای اعضای پارلمان محلی قائل شده است و هیأت تطبیق نمی‌تواند برای خود حق اظهارنظر در خصوص نامگذاری‌های شورا که تصمیمات شورا محسوب می‌شوند، قائل شود.

امینی ادامه داد: در ادوار گذشته نیز رویه چنین بوده است که تصمیمات راجع به نامگذاری‌ها صرفاً جهت اطلاع به هیأت تطبیق ارسال می‌شده و هیأت تطبیق نیز هیچ‌گاه در خصوص این تصمیمات ورود ماهوی و اظهارنظر نمی‌کرد.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اظهارنظر ماهوی هیأت تطبیق در خصوص نامگذاری‌های شورا افزود: ورود هیأت به نامگذاری‌ها موضوع جدیدی است و متأسفانه دولتی که هم‌جنس ماست و معتقدیم باید به نهادهای انتخابی با توجه به جایگاه پیش‌بینی شده این نهادها در قانون اساسی بها دهد و شأن و منزل آن‌ها را حفظ کند، اینگونه دایره را در خصوص کارهایی که قانون‌گذار در حیطه اختیار این نهادها قرار داده است تنگ می‌کند و احساس می‌کند در ارتباط با همه تصمیمات متخذه حق اظهارنظر دارد.

عضو شورای شهر تهران در پایان ادامه داد: چنین رویه‌ای صحیح نیست و در مجلس نیز چنین رویه‌ای وجود ندارد و شورای نگهبان صرفاً نسبت به مصوبات ماهوی اظهارنظر می‌کند و ما نیز توقع داریم دولت و نمایندگان آن بیش از شورای نگهبان نسبت به مصوبات پارلمان ملی، حقی برای خود قائل نباشند.

نهایتاً اعضای شورای شهر تهران در اصرار به سه مصوبه مورد انتقاد هیأت تطبیق در خصوص نامگذاری خیابانی به نام «اعظم طالقانی»، «مهندس بازرگان» و «سهیل گوهری» رأی مثبت دادند و بر مصوبه خود پافشاری کردند.

حق‌شناس: شاید در آینده شورا تشخیص بدهد که خیابان نارمک به نام «احمدی‌نژاد» نامگذاری شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: شاید در آینده شورا تشخیص بدهد که خیابان نارمک به نام احمدی‌نژاد نامگذاری شود و این جزو اختیارات شورای شهر محسوب می‌شود.

به گزارش «تسنیم»، محمدجواد حق‌شناس امروز در حاشیه برگزاری جلسه شورای شهر تهران درباره مخالفت فرمانداری تهران با نامگذاری معبری به نام بازرگان اظهار کرد: جایگاه فرمانداری در رابطه با مصوبات شورا کاملاً روشن است و در قانون نیز به این موضوع اشاره کرده است؛ بر همین اساس و در ارتباط با جایگاه فرمانداری تهران درباره مصوبات شورا، کمیته‌ای تحت عنوان کمته تطبیق مصوبات شورا در فرمانداری تهران شکل گرفته است که ۵ تا ۶ نفر عضو این کمیته هستند که فرماندار نیز یکی از اعضای این کمیته محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره وظایف کمیته تطبیق مصوبات شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: برای این کمیته دو وظیفه مشخص شده است، نخست اینکه آیا مصوبات شورا در حوزه اختیارات نمایندگان مردم است یا خیر؟ و دومین وظیفه این است که این کمیته مصوبات شورا را با قوانین بالادستی تطابق می‌دهد یا با قوانین بالادستی مغایرت دارد یا خیر؟

حق‌شناس تصریح کرد: در اینکه شورای شهر تهران در ارتباط با نامگذاری اماکن و معابر بر اساس حقوقشان اقدام می‌کند، شکی نیست و ۲۰ سال است که بر اساس این فرآیند وظایف خود را انجام می‌دهد؛ این اقدام جزو وظایف قانونی و حقوقی شورای شهر تهران است و اینکه نمایندگان تشخیص بدهند معبری به نام احمدی‌نژاد، موسوی، بازرگان و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است جزو وظایف آن‌ها است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: شاید در آینده شورا تشخیص بدهد که خیابان نارمک به نام احمدی‌نژاد نامگذاری شود و این جزو اختیارات شورای شهر محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که موضع شورای شهر تهران در رابطه با مخالفت فرمانداری در نامگذاری معبری به نام مهندس بازرگان چیست، گفت: ما پیش از این نیز معبری را به نام دکتر مصدق نامگذاری کردیم و مصدق نخست‌وزیر بود و بازرگان نیز نخست‌وزیر بوده است و در واقع موضع شورا همچنان بر نامگذاری معبری به نام بازرگان است و شهرداری باید نسبت به نامگذاری این معبر اقدام کند.

میرلوحی: روحانی ورود کند

عضو شورای شهر تهران گفت: رفتاری که هیأت تطبیق پیش گرفته است، بیشتر رنگ و بوی سلیقه‌ای دارد و این در حالی است که ملاک باید قانون باشد، نه سلیقه. بنابراین همچنان شورا با این نظر سلیقه‌ای هیأت تطبیق موافق نیست. البته اعضای محترم هیأت تطبیق نمی‌گویند که سلیقه آنان با این مصوبه مخالف است و ادعای مغایرت با قانون را پیش می‌کشند.

محمود میرلوحی در گفت‌وگو با «انتخاب» درباره مخالفت فرمانداری با نامگذاری خیابانی در تهران به نام مهندس بازرگان گفت: امیدواریم که این مساله هرچه زودتر حل شود. دوستان در شورای شهر تهران هم درباره این مساله ۲ نظریه منوط به بحث باغات و یکی هم نامگذاری معابر دارند که اساساً جنبه حذفی نیز ندارد. اعضای محترم شورای شهر نیز امروز در جلسه علنی شورا همین مباحث را مطرح کرده و همچنان تلاش می‌کنند تا این چالش‌ها برطرف شود.

این عضو شورای شهر تهران همچنین درباره اختلافات بین شورا و هیأت تطبیق در نامگذاری معابر، تصریح کرد: اینکه هیأت تطبیق با چنین شیوه‌ای رفتار کند در واقع جای بحث دارد. یکی از دلایل این مساله می‌تواند به سبب در اقلیت بودن شورا در هیأت است که باعث می‌شود، چنین اتفاقاتی رخ بدهد.

وی افزود: من اعتقاد دارم که اساساً بحث نامگذاری خیابانی به نام آقای بازرگان نمی‌بایست راهی به هیأت تطبیق راه پیدا می‌کرد. من اعتقاد دارم این موضوع از مصادیقی نبود که به هیأت تطبیق ارجاع داده شود و در نهایت با چنین مشکلاتی مواجه شود.

میرلوحی افزود: من اخیراً در جلسه هیات حل اختلاف بودم و اتفاقاً این مساله مطرح شد که هیأت تطبیق باید مثل شورای نگهبان مصوبه را با قوانین تطبیق بدهد و اعلام کند که مصوبه شورای شهر با کدام قانون مغایرت دارد. این رفتاری که هیأت تطبیق از خود نشان می‌دهد، عملاً ورود به تصمیم شورای شهر است.

به گفته وی، رفتاری که هیأت تطبیق پیش گرفته است، بیشتر رنگ و بوی سلیقه‌ای دارد و این در حالی است که ملاک باید قانون باشد، نه سلیقه. بنابراین همچنان شورا با این نظر سلیقه‌ای هیأت تطبیق موافق نیست. البته اعضای محترم هیأت تطبیق نمی‌گویند که سلیقه آنان با این مصوبه مخالف است و ادعای مغایرت با قانون را پیش می‌کشند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نامگذاری خیابانی بین این همه خیابان و کوچه به نام بازرگان باعث وحدت ملی و اتحاد و همدلی بیشتر بین شهروندان می‌شود، گفت: اینکه فلان فرد آمده و گفته که من مخالف این نامگذاری هستم، ملاک درستی نیست. هیات تطبیق نباید رای یک نفر را همتراز با رای جمعی شورای شهر بداند. البته نظر هر کسی برای خودش محترم است ولی اینکه نظر یک نفر را بر نظر شورا غالب کنیم درست نیست.

وی افزود: من از رئیس‌جمهوری و وزیر کشور درخواست می‌کنم که به این موضوع ورود کنند تا رای فرمانداری به رای شورای شهر نزدیک‌تر شود.
 

کلید واژه ها: بازرگان خیابان بازرگان شورای شهر تهران


نظر شما :