از بنز اهدایی هیتلر تا خودروی ولیعهد در موزه خودروهای تاریخی

۱۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۱ کد : ۸۷۱۹ دیگر رسانه‌ها
از بنز اهدایی هیتلر تا خودروی ولیعهد در موزه خودروهای تاریخی

زمانی خانواده سلطنتی ایران علاقمند به خودروهای آلمانی بود به این دلیل در سال ۱۹۷۲ به مناسبت تولد ۱۲ سالگی رضا پهلوی، ولیعهد وقت، شرکت‌های مرسدس، پورشه و فولکس واگن با هم جمع شدند تا یک خودرو با نام «ام‌پی‌وی تهران» تولید کنند و به عنوان کادو به ولیعهد ایران هدیه دهند تا با آن رانندگی را یاد بگیرد.

این خودروی تک‌سرنشین نارنجی‌رنگ دارای دو کلید است: یکی نقره‌ای که به خودرو اجازه می‌دهد تا با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و دیگری طلایی که سرعت خودرو را تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت افزایش می‌دهد.

این خودرو از زمان انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ بدون حرکت باقی مانده و اخیراً در موزه خودروهای قدیمی در تهران برای عموم به نمایش گذاشته شده است.

این موزه یک ماه پیش از سوی بنیاد مستضعفان که اموال مسئولان رژیم گذشته را مصادره کرده بود، افتتاح شد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، استقبال از این موضوع بسیار بالا است به طوری که در این مدت حدود ۲۰ هزار نفر از آن بازدید کردند که از تعداد بازدیدکنندگان موزه ملی در هر ماه بسیار بیشتر است.

فرزانه، بازنشسته ۵۵ ساله به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «واقعا این مکان را دوست دارم چراکه برخی از اشیای کمیاب را که پس از انقلاب باقی مانده‌اند گردهم می‌آورد.»

در این موزه ۵۵ خودرو، دو کالسکه و چهار موتورسیکلت به نمایش گذاشته شده است که یکی از موتورها متعلق به فرح دیبا، آخرین ملکه ایران است.

صد وسیله نقلیه دیگر هنوز در انبارها در حال بازسازی هستند تا روزی در موزه‌ها به نمایش درآیند.

شاید جواهر موزه را بتوان پیرس-ارو آمریکایی مدل ای (A) نامید که در سال ۱۹۳۰ تولید شد و در آن زمان گرانترین خودروی ایالات متحده آمریکا بود. در آن زمان رضاشاه این خودرو را به قیمت ۳۰ هزار دلار خریداری کرد.

محمد فعال، رئیس موزه خودروهای تاریخی ایران به خبرگزاری فرانسه گفت که «ما این خودروها را بخشی از میراث فرهنگی ایران می‌دانیم. آن‌ها به مردم تعلق دارند، نه به خانواده سلطنتی.»

در این موضوع چندین مدل از خودروهای رولزرویس از جمله رولزرویس سیلورگوست متعلق به احمدشاه قاجار به نمایش گذاشته شده است.

خودروی دیگری که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است مرسدس بنز k۵۰۰ اتوبان کوریر (Mercedes ۵۰۰K Autobahnkurier) تولیدی سال ۱۹۳۴ است که هدیه آدولف هیتلر به رضاشاه بود. از این خودرو در جهان شش دستگاه ساخته شده است که پنج دستگاه آن در طول جنگ جهانی دوم تخریب شدند.

کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار که به عنوان قدیمی‌ترین کالسکه موجود در ایران شناخته می‌شود و ساخت اتریش است در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

منبع: یورونیوز

در این باره بخوانید:

افتتاح موزه خودروهای تاریخی ایران

نمایش گران‌ترین لیموزین آمریکا در تهران / حکایت اتومبیل دست‌ساز رضاشاه

کلید واژه ها: خودروهای تاریخی رضاشاه لیموزین


نظر شما :