برادرزاده کندی: سیا در ترور کندی دست داشت

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۰ کد : ۸۸۶۷ دیگر رسانه‌ها
برادرزاده کندی: سیا در ترور کندی دست داشت


۶۰ سال پس از ترور جان ‌اف. کندی، سی‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در شهر دالاس، بحث بر سر قاتل او همچنان داغ است. ترور جان ‌اف. کندی در سال ۱۹۶۳ که هنگام سوار بودن او بر یک ماشین روباز انجام شد، به تغییرات زیادی در پروتکل‌های محافظتی از رؤسای‌جمهور بعدی آمریکا منجر شد. 

بعد از ترور کندی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» استفاده از ماشین‌های روباز در بازدیدهای رؤسای‌جمهور را ممنوع کرد. اکنون برادرزاده جان ‌اف. کندی در اظهاراتی انگشت مستقیم اتهام ترور عموی خود را به‌ سوی سازمان جاسوسی سیا نشانه رفته و در یک برنامه رادیویی گفته است: «مدارک محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد سازمان سیا در قتل جان ‌اف. کندی دست داشته و این موضوع فراتر از احتمال و شک و گمان است.» او همچنین گفته سیا «احتمالا در قتل رابرت اف. کندی، دادستان کل ایالات متحده در سال ۱۹۶۸ نیز دست داشت. شواهد خیلی متقاعدکننده به نظر می‌رسند اما متقن نیستند.»

رابرت اف. کندی جونیور در مصاحبه‌ با رادیو دابلیوای‌بی‌سی با تأکید بر برخی شواهد گفته است که سیا هم در قتل و هم در پوشش قتل جان ‌اف. کندی دخیل بوده و نظر خود را به کتاب «جی. اف. کی و ناگفتنی‌ها» نوشته جیمز داگلاس در سال ۲۰۰۸ مستند کرده است.

طبق گزارش رسمی دولت آمریکا، جان اف. کندی روز ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ میلادی هنگام بازدید از شهر دالاس تگزاس و در حالیکه در یک خودروی روباز نشسته بود، هدف سوءقصد قرار گرفت. کمیسیون تحقیقاتی دولت آمریکا موسوم به «وارن» در سال ۱۹۶۴ اعلام کرد که کندی به دست «لی هاروی اوسوالد» کهنه‌سرباز نیروی دریایی آمریکا کشته شده و بر اساس اعلام این کمیسیون تحقیقاتی، اوسوالد همدستی نداشته است. 

لی هاروی اوسوالد یک شهروند آمریکا بود که مدت‌ها در اتحاد جماهیر شوروی زندگی کرده بود. او دو روز پس از بازداشت، در زیر زمین اداره پلیس شهر دالاس تگزاس به ضرب گلوله به قتل رسید. برخی نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که اکثریت آمریکایی‌ها یافته‌های رسمی کمیسیون وارن را مبنی بر اینکه اوسوالد به تنهایی عامل قتل جان اف. کندی بوده است، باور ندارند.

رابرت کندی ۶۹ ساله که یکی از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به‌شمار می‌رود، نخستین کسی نیست که سیا را در ترور عموی خود متهم می‌کند. ۳ سال پس از ترور کندی یعنی در سال ۱۹۶۶ دادستانی آمریکایی با نام جیم گاریسون در منطقه نیواورلئان تحقیقاتی را در مورد ترور کندی آغاز کرد و این تحقیقات او را به این نتیجه رساند که گروهی از افراط‌گرایان راست با عناصر ضدکمونیستی و ضدکاسترو در سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) با توطئه کشتن کندی مرتبط بوده‌اند. نتایج این تحقیقات اگرچه از سوی دادگاه فدرال رد شد، اما طی سال‌های بعد گزارش‌های مطبوعاتی متعددی ترور کندی را به عناصر افراطی سیا مرتبط کرده و نتیجه می‌گرفتند که کندی به این دلیل کشته شد که از جنگ سرد رویگردان بود و خلع سلاح هسته‌ای، نزدیک شدن به فیدل کاسترو و خروج از جنگ در ویتنام را دنبال می‌کرد. 

این گزارش‌ها تا بدان حد زیاد بود که سرانجام سازمان سیا در سال ۲۰۰۱، یعنی ۳۸ سال پس از ترور کندی ناگزیر شد بیانیه‌ای ۲۵ صفحه‌ای منتشر و در آن ادعا کند که در ترور رئیس‌‎جمهور کندی دخالتی نداشته است.

صرف‌نظر از صحت و اعتبار نقش سیا در ترور جان ‌اف. کندی، اما رد پای این سازمان جاسوسی را در برخی دیگر از ترورها حتی خارج از آمریکا نیز می‌توان دید. مقاله‌ای تحت عنوان «توطئه‌های ترور سیا در آمریکای لاتین» که در مجله تاریخ معاصر دانشگاه کالیفرنیا چاپ شد، به نقش سیا در ترور شخصیت‌های سیاسی در حداقل ۵ کشور آمریکایی لاتین اشاره دارد. همچنین وقایع تاریخی برخی کشورها ازجمله کودتای مرداد ۱۳۳۲ ایران و کودتای ژنرال پینوشه با حمایت آمریکا علیه سالوادور آلنده، رئیس‌جمهور منتخب شیلی ۲ نمونه بسیار معروف از نقش سیا در کودتاهای خارجی همراه با خونریزی در دیگر کشورهاست.

منبع: خبرگزاری ایسنا و روزنامه همشهری

کلید واژه ها: کندی جان اف کندی ترور کندی رابرت کندی


نظر شما :