الویری: در ماجرای گروگانگیری سفارت آمریکا اشتباه کردیم

۲۳ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۳ کد : ۵۴۱۴ دیگر رسانه‌ها

تاریخ ایرانی: مرتضی الویری ماجرای گروگانگیری سفارت آمریکا، آبستراکسیون فراکسیون مجاهدین انقلاب برای جلوگیری از تصویب آزادی گروگان‌ها، معرفی کشمیری به اطلاعات نخست‌وزیری و انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی توسط او را بزرگترین اشتباهات سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی می‌داند و می‌گوید: ‌«ما اشتباه می‌کردیم. موضع‌گیری ما در جریان گروگانگیری و برخوردهایی که با جریان موسوم به لیبرال‌ها می‌کردیم اشتباه بود.»

به گزارش «تاریخ ایرانی»، این عضو سازمان مجاهدین انقلاب در سال‌های اولیه انقلاب به ویژه‌نامه نوروزی روزنامه «اعتماد» گفته است: «تحلیلی که سازمان مجاهدین انقلاب از سال ۶۹ به بعد در مورد مسائل ۲۸ مرداد و اختلافات مصدق و کاشانی ارائه کرد با گفتمانی که جبهه ملی یا ملی‌گراها ارائه می‌کردند متفاوت بود. علتش هم آیت بود که اعضای دفتر سیاسی مجاهدین انقلاب ملاقات مفصلی با دکتر محمود کاشانی، فرزند آیت‌الله کاشانی داشتند. همین ملاقات موجب شد قضاوت سازمان در مورد اختلافات ۲۸ مرداد تمایل به دیدگاه‌های کاشانی پیدا کند. این مساله خود را در مجلس هم نشان داد. بروز عملی آن تحلیل هم عبارت از این بود که مثلاً در همین مساله حسن آیت با روزنامه انقلاب اسلامی و بنی‌صدر اختلاف جدی داشت. همین اختلاف با همین شدت برای سازمان هم بود و فراکسیون منتسب به مجاهدین انقلاب که بنده هم عضو آن بودم پرقدرت‌ترین فراکسیون در مقابله و برکناری بنی‌صدر بود.»


این نماینده مجلس اول، با بیان اینکه جزو کسانی بود که از اشغال سفارت آمریکا و تداوم گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی حمایت می‌کرد، افزود: «الان به این جمع‌بندی رسیدم که آن کار مخالف منافع ملی ما بود و جایگاه بین‌المللی ما را دچار آسیب‌های زیادی کرد. در مورد آزاد کردن گروگان‌ها هم ما اشتباه می‌کردیم. فکر می‌کردیم اگر دیرتر آزاد شوند می‌توانیم برخی از سرمایه‌های بلوکه شده را برگردانیم یا حتی دنبال منافع جدیدی بودیم.»

نماینده فیروزکوه و دماوند درباره درگیری برخی نمایندگان با صباغیان و معین‌فر در مجلس اول گفت: «من در عین اینکه به صورت شخصی وابسته به سازمان مجاهدین بودم از آزادی بیان دفاع می‌کردیم. به هر حال ذهنیت سازمان خیلی تند بود اما مدافع آزادی بیان هم بودیم. به یاد دارم آقای رضا اصفهانی نطق داشت که برخی نمایندگان شروع به هیاهو کردند تا ایشان موفق به سخنرانی نشود. من همان موقع تذکر دادم که بگذارند او نطقش را به پایان برساند. بعد هم اصفهانی از من تشکر کرد. در مورد کتک زدن آقای صباغیان ایشان مشغول نطق پیش از دستور بود که مجلس شلوغ شد و اعتراضاتی صورت گرفت. معین‌فر به طرف تریبون آمد، دستش را روی میز آقای هاشمی کوبید و اعتراض کرد که چرا نمی‌گذارند صباغیان حرفش را بزند. اینجا بود که بلافاصله آقای قره‌باغی از طرف دیگر مجلس آمد دست صباغیان را گرفت و به پایین کشید. آقای اسدی‌نیا نماینده اهواز که الان پناهنده شده یک پس‌گردنی به معین‌فر زد و درگیری شروع شد. آقای هاشمی هم خیلی با آرامش نگاه می‌کردند که مورد انتقاد هم قرار گرفت. یادم هست آقای غفاری هم یک پس‌گردنی به معین‌فر زد.»

کلید واژه ها: الویری سفارت آمریکا سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی معین فر بنی صدر


نظر شما :