انتشار بزرگترین مجموعه تاریخ شفاهی جنگ جهانی دوم

۱۴ دی ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۵ کد : ۱۴۲ تاریخ جهان
انتشار بزرگترین مجموعه تاریخ شفاهی جنگ جهانی دوم
تاریخ ایرانی: بزرگترین آرشیو تاریخ شفاهی مربوط به جنگ جهانی دوم از سوی جورج کان، یکی از شهروندان ایالت تگزاس آمریکا منتشر شد.

 

به گزارش دالاس نیوز، کان مصاحبه‌های جالب و طولانی با بیش از 20 نفر از کسانی که رابطه نزدیکی با هیتلر و حزب نازی داشته‌اند، انجام داده است.

 

از جمله مصاحبه شوندگان افرادی هستند که عاملان اصلی هولوکاست (قتل عام بیش از  شش میلیون یهودی) در زمان نازی‌ها بودند. شمار زیادی از مصاحبه شوندگان کان اکانون مرده‌اند. نازی‌های آلمان در جریان جنگ جهانی دوم (بین سال‌های 1941 تا 1945) بر اساس نژاد، مذهب و ملیت اقدام به کشتار دسته‌جمعی و نسل‌کشی نزدیک به 11 میلیون نفر بخصوص شش میلیون یهودی در اردوگاه‌های مرگ نازی کردند.

 

تا پیش از این مقالات و مصاحبه‌های جسته و گریخته‌ای از بازماندگان، سربازان جنگ جهانی دوم و عاملان هولوکاست منتشر شده است، اما هیچ یک از آنها این چنین منحصر به فرد و کامل نبوده‌اند. یکی دیگر از کارهای جالب کان مصاحبه‌های او با آلمانی‌هایی است که در یک برهه خاص زمانی، سعی کرده بودند تا پدر او را در جنگ ایتالیا بکشند.کان جنگ در آلمان را یک تابو می‌‌داند و معتقد است که باید سربازان و عاملان اصلی جنگ جهانی را قاتل خطاب کرد.

 

جنگ جهانی دوم که یکی از بزرگ‌ترین و پرتلفات‌ترین جنگ‌ها در تاریخ جهان است با حمله آلمان در ۱ سپتامبر  ۱۹۳۹ به لهستان آغاز شد. این  جنگ در اروپا پس از خودکشی آدولف هیتلر و تسلیم آلمان نازی در ۸ مه ۱۹۴۵ پایان یافت، اما در آسیا و اقیانوس آرام تا بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و بعد آن تسلیم ژاپن در ۲ سپتامبر ۱۹۴۵ ادامه داشت.

 

در ژوئیه ١٩٤٣، نیروهای متفقین در جنگ (فرانسه، بریتانیا، آمریکا و شوروی) ابتدا در جزیره سیسیل ایتالیا پیاده شدند و سپس در ماه سپتامبر وارد خاک ایتالیا شدند. پس از اینکه شورای عالی حزب فاشیست ایتالیا،"بنیتو موسولینی"، نخست وزیر ایتالیا (و یکی از متحدان هیتلر) را عزل کرد، ارتش ایتالیا زمام امور را بدست گرفت و در ٨ سپتامبر در مورد تسلیم شدن به نیروهای انگلیسی تبار آمریکایی وارد مذاکره شد. نیروهای آلمانی مستقر در ایتالیا، "کانترل" در نیمه شمالی شبه جزیره را به دست آورده و همچنان به مقاومت ادامه دادند. در ماه سپتامبر، کماندوهای اس اس آلمان، موسولینی را که توسط سران ارتش ایتالیا دستگیر شده بود نجات دادند و او یک رژیم دست نشانده نئو فاشیستی را (تحت نظارت آلمان‌ها) در شمال ایتالیا برپا کرد. نیروهای آلمانی شمال ایتالیا را تا زمان تسلیم در ٢ ماه مه ١٩٤٥ در تصرف خود داشتند.جنگ جهانی دوم منجر به مرگ حدود ٥٥ میلیون نفر در سرتاسر جهان شد.

 

 

 

کلید واژه ها: جنگ جهانی دوم نازی هولوکاست


نظر شما :