رفیق‌دوست: دولتی‌ها خواستار خاتمه دادن به جنگ بودند

۲۸ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۲ کد : ۲۴۰۶ از دیگر رسانه‌ها
محسن رفیق‌دوست شاید برای نسل جوان امروز کشور، شخصیتی ناشناخته باشد اما نقش موثر «حاج محسن» در پایه‌گذاری و تقویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تامین نیازمندی‌های نظامی در دوران جنگ تحمیلی غیرقابل انکار است‌. دور بودن وی از هیاهوهای روزانه سیاسی کشور ما را برای مصاحبه به دفتر کارش کشاند تا شنوای برخی از ناگفته‌های وی باشیم.

 

حاج محسن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از سفرش برای خرید موشک به کره شمالی، داستان پررمز و راز پذیرش قطعنامه در تیرماه ۱۳۶۷ از سوی امام خمینی (ره) و ماجرای نوشیدن جام زهر و... می‌گوید.

 

این مصاحبه حاصل گفتگوی یک ساعته ما با اولین و آخرین وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس به مناسبت سالگرد پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در ۲۷ تیر ۶۷ است.

 

محسن رفیق‌دوست در یک مقایسه اجمالی بین توانمندی دفاعی و نظامی امروز با اوایل پیروزی انقلاب اسلامی گفت‌: مقایسه وضعیت توانمندی نظامی امروز با وضعیت اوایل انقلاب اساساً قیاس مع‌الفارقی است.

 

وی ضمن اشاره به وابستگی کامل نظامی رژیم طاغوت به بیگانه اظهار داشت: خیلی از امکانات دفاعی و نظامی ما در اختیار ۶۰ هزار مستشار آمریکایی بود که ایران را اداره می‌کردند و حتی هواپیماهای ما برای تعمیر به آمریکا برده می‌شدند.

 

 

ابراز تاسف رهبر کره شمالی

 

رفیق‌دوست با بیان اینکه برای من باعث افتخار‌ است که شروع‌کننده حرکت خودکفایی نظامی در انقلاب اسلامی بوده‌ام، یادآور شد: در سفری که برای خرید فشنگ به کره شمالی رفته بودم، «کیم ایل سونگ» رهبر آن زمان کره از اینکه ما نمی‌توانستیم یک فشنگ هم بسازیم، ابراز تاسف می‌کرد.

 

 

امروز جزء معدود کشورهای خودکفا از نظر دفاعی هستیم

 

وی ادامه داد: ولی امروز از نظر دفاعی جزء معدود کشورهای خودکفا در دنیا در این زمینه هستیم و الحمدالله از تولید فشنگ گرفته تا ساخت موشک‌های قاره‌پیما بی‌نیاز به بیگانگان هستیم‌.

 

اولین وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه هم‌اکنون هیچگونه وابستگی در صنایع دفاعی به خارج نداریم‌، تصریح کرد: وقتی در دوران جنگ بچه‌های جبهه به شدت تقاضای موشک تاو را از من می‌کردند و چون دنیا چنین موشکی را در اختیار ما قرار نمی‌داد برای چاره‌اندیشی در این خصوص به دیدار امام (ره) رفتم‌.

 

رفیق‌دوست ادامه داد: در دیدار با امام (ره) پیشنهاد دادم که عده‌ای از متخصصین دانشگاه را برای ساخت موشک تاو گرد هم جمع کنیم چرا که جوانان مسلمان ایرانی به مانند دانشمندان کشورهای دیگر مغزهای دائم‌الخمر و یا طرز تفکرهای آنچنانی ندارند و قول داده‌اند که به سرعت موشک تاو را بسازند‌.

 

وی در ادامه تصریح کرد: امام راحل با شنیدن صحبت‌های من پاسخ داد که «حرف اول تو خوشایند‌تر از حرف دومت در خصوص ساخت موشک است و بروید به دنبال اینکه خودکفا شوید.»

 

 

امام (ره) بر حمله‌های «گازانبری» تاکید داشتند

 

رفیق‌دوست در پاسخ به این پرسش که حضرت امام خمینی (ره) خواستار برخورد قاطعانه با آمریکایی‌ها در جریان ورود ناو آن‌ها به خلیج فارس بودند اما اینکه گفته می‌شود برخی از سران سپاه و ارتش در این خصوص قاطعیت لازم را نداشته‌اند، صحیح است؟ گفت: من در زمان امام (ره) که از رده بالاهای سپاه بودم هیچ‌گاه نشنیدم و یا ندیدم که سپاهی و یا ارتشی با فرمان امام راحل مخالفت کند.

 

رئیس بنیاد نور در ادامه تصریح کرد‌: حتی در عملیات‌هایی که علیه نیروهای عراقی طراحی حمله می‌کردیم، نقشه‌های حمله را به خدمت امام می‌بردیم و با اینکه به امام عرض می‌کردیم که قرار است از این نقطه حمله کنیم، در برخی مواقع ایشان پیشنهاد می‌کردند که به شکل «گازانبری» حمله کنیم و حتی از واژه عربی «کماشه» استفاده می‌کردند که نیروهای خدوم سپاه و ارتش اطاعت می‌‌کردند و به شکل گاز انبری حمله می‌کردند.

 

وی با اشاره به اینکه امام (ره) هیچ‌گاه شخصیت جنگ‌افروزی نداشته‌اند، گفت: تاکید امام (ره) در دفاع و ایستادگی در برابر ابرقدرت‌ها بود چرا که معتقد بودند وقتی که ملتی به شکلی متحد یکپارچه در برابر دشمن دفاع کنند، پیروز می‌شوند‌.

 

 

دولتی‌ها خواستار خاتمه دادن به جنگ و پذیرش قطعنامه بودند

 

رفیق‌دوست در خصوص تعبیر امام (ره) از پذیرفتن قطعنامه به «نوشیدن جام زهر»، اظهار داشت: بعد از بیرون راندن عراق از خرمشهر‌، دو طرز تفکر در بین نیروهای انقلابی بوجود آمد، یک عده معتقد بودند که فوری قطعنامه را پذیرفته و به جنگ خاتمه دهیم ولی گروه دیگر که ما بودیم اعتقاد داشتیم که جنگ تمام نشده و شعار جنگ جنگ تا فتح بغداد را سر می‌دادیم‌.

 

وی با بیان اینکه عده‌ای از دولتی‌ها خواستار این بودند که زود‌تر جنگ تمام شود، تصریح کرد‌: دولت با تشکیل ستاد جنگ، مکاتباتی را با سپاه در خصوص اینکه برای فتح بغداد عملا نیاز به چه ابزارهایی داریم، انجام داد.

 

رفیق‌دوست درباره نقش میرحسین موسوی در تحمیل پذیرش قطعنامه به امام (ره) افزود‌: دولت نتیجه مکاتبات را نزد امام برد و خبر داد که ما قادر نیستیم این لیست و امکانات را برای ادامه جنگ فراهم کنیم لذا بهتر است قطعنامه را بپذیریم‌.

 

 

در زمان پذیرش قطعنامه در قوی‌ترین حالت نظامی به سر می‌بردیم

 

وی با تاکید این مطلب که ما در زمان پذیرش قطعنامه در قوی‌ترین حالت نظامی و دفاعی به سر می‌بردیم‌، اضافه کرد: بعد از پذیرش قطعنامه و در یک زمان کوتاهی منافقین و ارتش عراق با همکاری یکدیگر از غرب و جنوب به ما حمله کردند که به لطف خدا شکستی که عراق از ما بعد از آتش بس خورد افتضاح‌تر از شکست جنگ ۸ ساله‌اش بود لذا ما قدرت نظامی خوبی داشتیم‌.

کلید واژه ها: رفیق دوست پایان جنگ قطعنامه 598


نظر شما :