راز جام زهر در مناظره علایی و الله‌کرم

۲۹ تیر ۱۳۹۵ | ۰۱:۴۴ کد : ۵۵۴۴ دیگر رسانه‌ها
 حسین الله‌کرم و حسین علایی عصر دیروز در مناظره‌ای با عنوان «راز جام زهر» که از سوی گروه تاریخ انجمن اندیشه و قلم برگزار شد، برای بررسی دلایل پذیرش قطعنامهٔ ۵۹۸ در خانه اندیشمندان علوم انسانی به بحث و تبادل نظر نشستند.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در ابتدای این مناظره حسین علایی در ارزیابی خود از شرایط قبول قطعنامهٔ ۵۹۸ توسط امام(ره) اظهار کرد: هیچ جنگی تا ابد ادامه پیدا نمی‌کند و به هر حال روزی به پایان می‌رسد چرا که جنگ‌ها برای تداوم یافتن نیستند بلکه نهایتاً پایانی خواهند داشت و ما اگر بخواهیم به رویکردهای تئوریک در زمینهٔ پایان جنگ اشاره کنیم با دو نظریه مواجهیم که یکی جنگ را زمانی پایان یافته می‌بیند که کشورش که آغازکنندهٔ جنگی بوده است به اهداف خود می‌رسد و جنگ پایان می‌یابد یا اینکه طرفی که جنگ را آغاز کرده نتواند طرف مقابل را شکست دهد و در نتیجه چون طرفین زورشان به هم نمی‌رسد مذاکره و مصالحه برای پایان جنگ انجام می‌شود.

 

این فرمانده سابق نیروی دریای سپاه پاسداران اظهار کرد: مسئلهٔ پایان جنگ یک تجربهٔ گرانبها و کم‌نظیر است که باید از آن بهره ببریم نه اینکه آن را با عنوان موضوعی برای مناقشه و درگیری‌های سیاسی قرار دهیم و این بهتر از آن است که دربارهٔ شرایط آن دوران و اینکه چرا امام قطعنامه را قبول کردند با خودمان کلنجار برویم و سخن بگوییم.

 

علایی با بیان اینکه صدام جنگ را آغاز کرد تا با جدا کردن خوزستان اهداف خود را محقق کند، گفت: در جنگ تحمیلی عراق به دنبال این بود که منطقهٔ خوزستان را تصرف کرده و این تصرف را به ایران تحمیل کند و ما را به سمتی بکشاند که معاهدهٔ ۱۹۷۵ را کنار بگذاریم یا اینکه خوزستان را به عنوان یک حکومت وابسته به عراق به رسمیت بشناسیم تا از این طریق همواره با خوزستان و حکومت وابسته به عراق در درگیری باشیم چرا که صدام از صدور انقلاب به کشورش و اینکه مردم عراق مانند مردم ایران به دنبال سرنگونی استبداد باشند نگرانی داشت.

 

وی ادامه داد: عراق تا آخر جنگ این استراتژی را دنبال کرد اما از همان آغاز در رسیدن به اهداف خودش با مشکل مواجه شد و نه تنها نتوانست خوزستان را تصرف کند بلکه به اهواز یا آبادان هم دسترسی پیدا نکرد و آن اقدامات نظامی‌ای که پشتوانه استراتژی‌اش بود به سرانجام نرسید.

 

این کارشناس مسائل جنگ تحمیلی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به استراتژی جمهوری اسلامی در جنگ هشت ‌ساله گفت: استراتژی جمهوری اسلامی این بود که در برابر اهداف عراق در جهت جدا کردن خوزستان از ایران مقاومت کند و ما بنا به گفتهٔ امام(ره) که فرموده بودند تا زمانی که یک سرباز خارجی در مرزهای ایران باشد از خودمان دفاع خواهیم کرد، این استراتژی را تا پایان جنگ ادامه دادیم.

 

در ادامهٔ این مناظره حسین الله‌کرم در سخنانی با اشاره به اینکه مبنای تحلیلش از پذیرش قطعنامه ۵۹۸، محکمات و متشابهات است، اظهار کرد: امروز خیلی‌ها به دنبال این هستند که بگویند امام مشکلی با آمریکا نداشت و یا این مشکل تنها در ابتدای انقلاب مطرح بود یا اینکه می‌شنویم عده‌ای می‌گویند از جام زهری که امام نوشید می‌توان به زهرجام برجام رسید، اما من بر اساس محکمات و متشابهات در مقام پاسخگویی به منافقین و کسانی برمی‌آیم که در جامعه چنین مسائلی را مطرح می‌کنند.

 

وی در واکنش به سخنان علایی در زمینهٔ تجربه گرفتن از قطعنامه ۵۹۸ اظهار کرد: اگر ما بخواهیم از اتفاقات تاریخی تجربه کسب کنیم می‌توان با نظر آقای علایی همراه بود اما بر اساس قرآن درست این است که ما از اتفاقات تاریخی عبرت بگیریم و به نظر می‌رسد آقای علایی با مطرح کردن بحث قطعنامه ۵۹۸ می‌خواهند به نوعی برجام را توجیه کنند.

 

الله‌کرم ادامه داد: اگر حوادث را بر مبنای بیانات امام رمزگشایی کنیم آنگاه می‌توانیم به نتیجه برسیم و ببینیم که چطور بعد از پذیرفتن قطعنامه آمریکا وارد منطقه شد و یک جریان خارجی نیز به طور مستقیم وارد مخاصمه عراق با ایران شد.

 

وی با تأکید بر اینکه باید از رویدادهای تاریخی عبرت بگیریم، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم از تاریخ عبرت بگیریم باید ببینیم که ما چطور قطعنامه را پذیرفتیم اما عراق به تعهدات خود به طور کامل عمل نکرد و امروز نیز به برجام تن داده‌ایم و دیدیم که به نتیجه نرسیدیم.

 

الله‌کرم با بیان اینکه راهبرد امام در طول جنگ مبارزه با کل فتنه بود اظهار کرد: آقای رفسنجانی می‌گفت جنگ را تا جایی ادامه دهیم که یک پیروزی بزرگ به دست آوریم و بر اساس آن پیروزی امتیاز دریافت کنیم در حالی که امام و ملت می‌گفتند جنگ را تا رفع کل فتنه ادامه دهیم.

 

وی با اشاره به عوامل و عناصر تأثیرگذار در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به افرادی از جمله هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، محسن رضایی، بهزاد نبوی و محمد خاتمی اشاره و از نقش این افراد انتقاد کرد.

 

در بخش دوم این مناظره علایی در واکنش به سخنان الله‌کرم دربارهٔ عبرت گرفتن از قطعنامهٔ ۵۹۸ اظهار کرد: وقتی می‌گویم تجربه این تجربه به معنای عبرت نگرفتن نیست در واقع این دو مفهوم با همدیگر تعارضی ندارند. آقای الله‌کرم بهتر است بگویند که چه تئوری برای پایان جنگ داشتند. به هر حال امام مرجع تقلید متعبد و بزرگی بود که بر اساس مبانی اسلام فکر می‌کرد و تصمیم می‌گرفت و در نهایت نیز قطعنامه را پذیرفتند.

 

حسین الله‌کرم در واکنش به این سخنان علایی اظهار کرد: آقای علایی من شما را مخلص امام می‌دانستم اما حالا تعجب می‌کنم که چرا جور دیگری حرف می‌زنید.

 

علایی در این لحظه اظهار کرد: اگر قدرت نظامی عراق بیشتر از ما بود نه به خاطر سوءمدیریت مسئولان جنگ که به خاطر حمایت کشورهای غربی از صدام بوده است.

 

الله‌کرم در واکنش به سخنان علایی گفت: آقای علایی شما طاقت نقد را ندارید. اینکه امام کسی را برای مسئولیتی انتخاب کرده است و ما بگوییم او از طلاست اینطور هم نیست. اگر امام قطعنامه را پذیرفت، همه ما هم این قطعنامه را پذیرفتیم و اگر امام هاشمی را به عنوان فرمانده انتخاب کرده بود ما هم آن را پذیرفته‌ایم. حتی امروز هم که رهبری برجام را پذیرفته است، ما هم پذیرفتیم اما وقتی قرار است درباره‌اش اظهارنظر کنیم می‌گوییم که برجام زهرجام است.

 

وی با تأکید بر اینکه مقاومت مردم ایران سبب پایان جنگ شد نه قطعنامه، اظهار کرد: به هر حال امام آقای هاشمی را تحمل کردند و با ایشان در طول جنگ کنار آمدند اما اینکه قطعنامه، جام زهر بوده است این یک بحث جدی است و باید آن را بپذیریم هرچند من اگر شما (علایی) را متهم به رد شدن از نظرات امام کرده‌ام اصلاً منظورم این نبوده است و ما می‌دانیم که شما مخلص امام و رهبری هستید.

 

این عضو بنیانگذار انصار حزب‌الله افزود: دیدگاه من برای پایان جنگ این بود که عملیات‌هایی انجام دهیم و فشار از بیرون انجام دهیم تا شیعیان و کردهای عراق خودشان حرکت می‌کردند و در برابر حزب بعث می‌ایستادند اما شما و امثال شما این راه را نپذیرفته‌اید و کار را عقب انداختید. شما (علایی) افراد را تا حد پرستش بالا می‌برید و امثال شما به امام زهر خوراندند و در کمتر از یک سال ایشان را به شهادت رساندند، حالا هم به این کار افتخار می‌کنید. توبه کنید و راهتان را تغییر دهید.

 

در بخش دیگری از این مناظره، علایی با تأکید بر اینکه امام از ابتدا تا پایان جنگ را مدیریت کردند، اظهار کرد: امام با پذیرش قطعنامه تصمیمی حکیمانه گرفتند و خودشان از این تصمیم به عنوان راهی برای رسیدن به صلحی پایدار یاد کرده و آن را بر اساس مصالح جامعه دانستند. بنابراین معتقد نیستم کسی به امام جام زهر نوشانده باشد. امام کسی نبود که از دست دیگران جام زهر بنوشد. چرا که خیلی‌ها در کشور بودند و اگر حرف بهتری داشتند می‌توانستند به امام بگویند. اما نهایتاً امام تصمیم گرفتند عهدنامه را بپذیرند و حال چرا باید این تصمیم را زیر سؤال ببریم.

 

عده‌ای از حاضران در این لحظه نسبت به سخنان علایی اعتراض کردند که وی در پاسخ گفت: به هر حال اصحاب آقای الله‌کرم هم به این جلسه آمده‌اند درحالی که ما بدون یال و کوپال آمده‌ایم، عیبی ندارد هرچه می‌خواهید بگویید.

 

علایی با تأکید بر اینکه بعد از هر پیروزی رزمندگان ایرانی کمک‌های خارجی به ارتش عراق بیشتر می‌شد، اظهار کرد: ارتش عراق بعد از هر پیروزی ما و به خصوص بعد از عملیات بیت‌المقدس رسماً از نیروی هوایی غربی استفاده می‌کرد و کمک‌های مالی را به صورت علنی از عربستان دریافت می‌نمود. بنابراین کشورهای غربی اصلاً اجازه نمی‌دادند که ارتش عراق در برابر ایران تضعیف شود و این در حالی بود که ما بعد از فتح خرمشهر در چند عملیات به پیروزی نرسیدیم و از آن زمان بحث پیش آمد که چطور جنگ را خاتمه دهیم.

 

وی ادامه داد: ما حتی فاو را هم گرفتیم و در عملیات کربلای پنج موفقیت به دست آوردیم. اما آیا جنگ پایان یافت؟ نه تنها چنین نشد بلکه نیروهای خارجی هم وارد جنگ ما شدند و ما چندین عملیات در مقابله با آمریکا در خلیج فارس انجام دادیم که فرماندهی همه آن‌ها در سپاه نیز بر عهدهٔ خود من بود.

 

این فرماندهٔ سابق سپاه با اشاره به اینکه ایران در سال ۶۵، ۴۰ هزار شهید داشت، اظهار کرد: در چنین شرایطی بود که امام قبول کرد قطعنامه را بپذیریم و من نیز از نظر تئوری از آن حمایت می‌کنم و قبول قطعنامه را برکتی می‌دانم که سبب شد قدرت ما افزایش پیدا کند.

 

در ادامهٔ این مناظره الله‌کرم اظهار کرد: ما با همان قدرتی که در خلیج فارس جنگیدیم می‌توانستیم در برابر عراق هم ظاهر شویم و افتخار آن جنگ در خلیج فارس هم برای آقای علایی. اما بعضی نمی‌خواهند بپذیرند که اگر عملیات فاو و کربلای پنج موفق بود به خاطر ایمان و اخلاص بود.

 

وی ادامه داد: بعضی‌ها امامی را دوست دارند که به او زهر خوراندند نه امامی که تا چندی پیش از آن از جنگیدن تا رفع کل فتنه سخن می‌گفت. به هر حال در زمان جنگ نیز عده‌ای از فرماندهان در جبهه‌ها در ذهن رزمندگان نسبت به ادامه جنگ تردید ایجاد می‌کردند و در این شرایط است که امام قطعنامه را می‌پذیرد.

 

در بخش پایانی این مناظره علایی در واکنش به سخنان الله‌کرم اظهار کرد: امام کسی نبود که جام زهر را بیهوده قبول کنند.

 

در این لحظه الله‌کرم در واکنش به سخنان علایی اظهار کرد به امام حسن هم جام زهر داده‌اند. شما چطور می‌گویید نمی‌توان به امام(ره) جام زهر داد؟

 

علایی در واکنش اظهار کرد: آن جام زهری که به امام حسن داده شود فیزیکی بود نه جام زهر فکری.

 

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: یکی از برجسته‌ترین مواضعی که امام در طول حیات خود گرفتند همین پایان دادن به جنگ بود و عده‌ای می‌خواستند با ادامهٔ جنگ بلایی به سر ملت بیاورند که امام آن بلا را به سر خودشان آوردند و قطعنامه را قبول کردند که نتیجه‌اش این شد آن آمریکایی که در خلیج فارس می‌خواست با ما وارد جنگ شود چند سال بعد رفت و با رژیم عراق جنگید.

 

این فرمانده سابق سپاه پاسداران همچنین با اشاره به جایگاه آیت‌الله هاشمی در نزد امام(ره) اظهار کرد: امام آقای هاشمی را دوست داشت و از همه بیشتر نیز در بین مسئولان انقلاب به ایشان محبت داشت اما اگر شما الان از آقای هاشمی خوشتان نمی‌آید امام را زیر سؤال نبرید.

 

وی ادامه داد: من نیز قبول دارم که ملاک حال فعلی افراد است و ما باید انقلابی باشیم و نیز نباید طرفدار پر کردن زندان‌ها باشیم. حتی درباره فتح فاو که آقای الله‌کرم از آن سخن می‌گویند باید گفت که ۷۵ روز جنگیدیم تا فاو را فتح کردیم و این‌طور نبود که ارتش عراق در برابر ما قدرت نداشته باشد.

 

علایی در واکنش به سخنان الله‌کرم درباره اختصاص اندک بودجهٔ کشور به جنگ اظهار کرد: برخلاف گفتهٔ آقای الله‌کرم ۵۰ درصد از بودجه کشور صرف جنگ می‌شد و امام نیز از همه کسانی که آقای الله‌کرم از آن‌ها نام بردند، برای پایداری و خدماتشان در جنگ تقدیر کردند.

 

حسین الله‌کرم در بخش پایانی این مناظره اظهار کرد: همانطور که زمان امام حسن(ع) شرایط به سمتی رفت که آن امام مجبور به صلح شدند در برجام و قطعنامه ۵۹۸ نیز این شرایط به رهبری و امام تحمیل شد و ما باید بر اساس آنچه در کیفیت زیارت امام رضا(ع) در مفاتیح‌الجنان عنوان شده کسانی را که بر دوش اهل ‌بیت سوار شدند و بر آن‌ها موضوعاتی را تحمیل کردند، لعنت کنیم.

 

در این لحظه یکی از حاضران جمع که از جانبازان جنگ تحمیلی بود در واکنش به سخنان حسین علایی اظهار کرد: من در طول جنگ ۱۸ بار زخمی شدم و بارها خیانت‌های مسئولان جنگ را دیدم و امروز نیز متأسفم که آقای علایی عوام‌فریبانه سخن می‌گوید. ما حاضر بودیم که برویم و با همین ویلچر که امروز بر آن نشسته‌ام در کنار جبهه‌ها و در کنار شهدا باشیم.

 

الله‌کرم گفت: قطعنامه ۵۹۸ نه تنها کاری برای کشور انجام نداد که دست ما را از انجام برخی کارها کوتاه کرد تا امروز نیز هنوز بند هفتم این قطعنامه اجرا نشده و این دست گلی است که آن‌ها به آب داده‌اند.

کلید واژه ها: حسین علایی حسین الله کرم قطعنامه 598 پایان جنگ


نظر شما :