محسن رضایی: بازرگان بزرگترین کلاهی بود که امام سر آمریکا گذاشت

۳۰ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۳ کد : ۲۴۴ از دیگر رسانه‌ها
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر امام (ره) در اوایل انقلاب بازرگان را بر سر کار نمی‌گذاشت شاید انقلاب به ثمر نمی‌رسید، بازرگان بزرگترین کلاهی بود که امام بر سر آمریکا گذاشت.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخص مصلحت نظام و فرمانده اسبق سپاه پاسداران در نشست بررسی نقش عملیات‌های والفجر 8 و کربلای 5 در روند پایان جنگ که در محل مرکزی محل بررسی اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد، گفت: جنگ ایران و عراق از پر تغییر ترین نبردهای عالم در ابعاد سیاسی استراتژیک و تاکتیک است. وی افزود: هم ایران و هم عراق با تغییرات گسترده‌ای در سیاست و استراتژیک مواجه بودند و عملیات والفجر 8 و کربلای 5 سر آغاز موج جدیدی از تغییرات در جنگ بودند.

 

رضایی ادامه داد: وقتی عراق حمله کرد استراتژی ما آزادی سرزمین‌ها بود و در سال دوم جنگ اولین موج تغییر در ایران رخ داد و سبک جدیدی از نبرد در ایران شروع شد در این زمان نیروهای سپاه و ارتش ترکیب جدیدی را به وجود آوردند.

 

دبیر مجمع تشیخص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: از آزادی خرمشهر تا سال 62 ایران در یک بن بست گیر کرده بود که یکی عملیات رمضان و دیگری والفجر مقدماتی و عملیات‌های دنبال پشتیبان آن بود که باعث شد در سال‌های 62 و 63 موج دوم تغییر آغاز شود و آن این بود که جنگ را در مکان‌هایی که دشمن توانایی مقابل نداشت مانند مناطق آب گرفتگی جنوب عراق پیش ببریم.

 

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: سومین موجب ابتکارات و تغییرات در جبهه ایران شکل گرفت و آن این بود که در بعد نظامی سپاه مناطق نبرد خود را از ارتش جدا کرد و محل عملیات‌ها مستقل شد و هر کدام از این نیروها فرماندهی خود را داشتند.در بعد سیاسی نیز استراتژی جنگ برای صلح را به استراتژی جنگ برای پیروزی تغییر دادیم. وی افزود: لذا بعد از عملیات‌ فاو یک طرح 500 گردانی را تصویب کردیم که طی آن یک سری عملیات‌ها را انجام می‌دادیم تا به پیروزی برسیم.

 

رضایی با اشاره به تغییرات استراتژی ایران در جنگ گفت: آمریکا در زمان جنگ اطلاعات فوق سری را به عراق می‌داد ولی با ابتکار ما در فریب دشمن و شکست عراق به دلیل تناقض در اطلاعات جنگ لفظی شدیدی بین مسئولین عراقی و آمریکایی صورت گرفت. ما در عملیات فاو به اندازه یک عملیات واقعی عملیات فریب انجام دادیم و دشمن خیال کرد ما می‌خواهیم برای سومین بار از حور عبور کنیم در حالی که ما به فاو حمله کردیم و دشمن حیرت زده شده بود.

 

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه عملیات والفجر 8 ضربه سنگینی به عراق وارد کرد گفت: عراقی‌ها از عملیات فاو به عنوان عملیات کمر شکن نام می‌برند و این عملیات آنقدر تکان دهنده بود که آمریکایی‌ها احساس کردند ایران می‌تواند عراق را شکست دهد و بر خلیج فارس مسلط شود لذا به این فکر افتادند که با فرستادن مک فارلن به ایران با ما معامله کنند و فکر می‌کردند ایرانی‌ها با چند کیک و موشک تاو می‌توانند انقلاب را به آنها می‌فروشند.

 

رضایی در ادامه با بیان اینکه عراق در منطقه شلمچه 30 تا 40 هزار کشته داشت اظهار داشت: غربی‌ها احساس می‌کردند ایران می‌تواند سد دفاعی عراق را از بین ببرد و تصور فرو ریختن صد دفاعی یعنی اسرائیل در معرض تهدید قرار بگیرد و ایران توسط کشورهای مسلمان به یک ابرقدرت تبدیل شود. فلذا 6 ماه بعد قطعنامه 598 تصویب می‌شود و در عین حال جنگ به اوج خود می‌رسد و تهران نیز موشک باران می‌شود. وی ادامه داد: قطعنامه 598 در اوج پیروزی‌های ایران صادر شد و بندهایی از آن نیز به نفع ایران بود و از طرفی هم حمله‌ها ادامه داشت تا ایران در خواستی بیش از آن نکند.

 

دبیر مجمع تشیخص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: دنیا از طرفی در حال تقویت این موضوع بود که جنگ ایران و عراق سال‌ها ادامه داشته باشد و هیچ کدام پیروز نشوند ولی بعد از عملیات والفجر 8 دنیا به این نتیجه رسید که ایران در حال پیروزی بر جنگ است و گفتند ایران را برنده اعلام کنیم تا صدام هم حفظ شود. زیرا در غیر این صورت صدام از بین می‌رفت.

 

رضایی ادامه داد: والفجر 8 و کربلای 5 عملیات‌های بسیار سنگین و سختی بودند و ما 75 شبانه روز تک‌های دشمن را جواب می‌دادیم و دشمن از هر روشی حتی استفاده از بمب‌های شیمیایی برای حمله به رزمندگان استفاده می‌کرد. همچنین نیروی هوایی عراق حملات بی سابقه‌ای را در این عملیات انجام دادند که باعث شد 40 فروند از هواپیماهایشان سقوط کند.

 

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تا زمان آزاد سازی خرمشهر استراتژی ایران نظامی بود خاطرنشان کرد: بعد از آزاد سازی خرمشهر بر سر یک دو راهی قرار گرفتیم که مذاکرات برای فرصت گرفتن باشد یا عملیات کنیم برای صلح و اینجا بود که اختلاف پیش آمد و البته این اختلاف‌ها در بیان بود نه در عمل؛ ما همیشه سیاست مسئولان کشور بود که خواست امام بود عمل می‌کردیم. وی افزود: این سخنان که می‌گویند ما به امام فشار می‌آوردیم و اختلافاتی داشتیم از روی ناآگاهی است ولی البته افرادی هم بودند که در جنگ می‌خواستند امام را مدیریت کنند ولی امام آنها را مدیریت می‌کرد.رضایی ادامه داد: اختلاف نظر در همه جنگ‌ها وجود دارد ولی برنامه ریزی که در جنگ صورت می‌گرفت یک برنامه ریزی واحد بود که از طرف مسئولان به ما منتقل می‌شد و ما به آن عمل می‌کردیم.

 

دبیر مجمع تشیخص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران در جنگ 3 نوع دیپلماسی را به کار گرفت اظهار داشت: یکی دیپلماسی آشکار، دیگری دیپلماسی عمومی و مورد سوم دیپلماسی پنهان بود که ایران و عراق علیه هم استفاده می‌کردند و مسئله مک فارلن هم از این نوع بود که ایران علیه عراق از آن استفاده کرد.وی افزود: 24 ساعت پس از ورود مک فارلن به ایران این مسئله افشا شد و افشای مسئله مک فارلین باعث شد زلزله‌ای در روابط عراق و آمریکا ایجاد شود و سوء ظنی بین مسئولان عراقی و آمریکا به وجود آمد که در موضوع تصرف کویت شاهد آن بودیم و سود مسئله مک فارلن برای ایران از زیانش بیشتر بود.

 

رضایی با بیان اینکه ایران نمی‌خواست تا ختم مسئله عراق خطر خود را برای آمریکا زیاد نشان دهد تصریح کرد: اگر امام (ره) در اوایل انقلاب بازرگان را بر سر کار نمی‌گذاشت شاید انقلاب به ثمر نمی‌رسید، بازرگان بزرگترین کلاهی بود که امام بر سر آمریکا گذاشت، ایشان نیرویی را بکار گرفت که امریکا احساس خطر نکند. سیاست امام (ره) در جنگ نیز این بود که تا قبل از سقوط صدام مسائلی را مطرح نکند که علیه ایران از آن استفاده شود و البته شاید بهتر باشد بگوییم بازرگان بزرگترین کلاهی بود که بر سر آمریکا رفت.

 

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما همیشه در جنگ به فکر ابزار بودیم ولی ابزار یکی از سه رکن جنگ بود، اندیشه، ایمان و فناوری سه رکن ما در جنگ بود ما در سپاه درویش نبودیم که مثلا شب آیه‌های قرآن بخوانیم و صبح به خط بزنیم ما برای همه عملیات‌ها ساعت‌ها بحث و بررسی انجام دادیم و در همه عملیات‌ها به دنبال تجهیز افراد به سلاح بودیم و بحث ابزار محوری ما در پایان جنگ صحت ندارد این ظلم به سپاه است.

 

رضایی در ادامه با بیان اینکه در اوایل جنگ وضع ما وضع خاصی بود تصریح کرد: ما در اوایل جنگ از عراقی‌ها غنیمت می‌گرفتیم و خود را تجهیز می‌کردیم و موضوعی که مطرح می‌شود که از ابزار ارتش استفاده کرده‌‌ایم درست نیست و در کربلای 4 سپاه چیزی از ارتش نگرفت. وی در ادامه درخصوص پشتیبانی نامناسب دولتمردان از رزمندگان گفت: تصور دولتمردان ما این بود که جنگ 5، 6 ماهه تمام می‌شود و این تصور 5، 6 ماهه هیچ وقت اجازه برنامه‌ریزی 2، 3 ساله را نمی‌داد و به همین دلیل کارخانه‌ها برای ساخت تسلیحات نظامی به کار گرفته نمی‌شدند.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش درخصوص رابطه جنگ تحمیلی و وضعیت کنونی کشور اظهار داشت: ما در زمان جنگ فقط در جبهه خارجی و با عراق می‌جنگیدیم ولی الان با دو حادثه داخلی و خارجی که یکی مقابله با فتنه‌گران و دیگری مبارزه با تحریم‌ها است روبرو هستیم اینجا در مسائل داخلی حق و باطل آنچنان در هم می‌آمیزد که گاهی تشخیص آن سخت است. وی افزود: همان کسانی که جنگ را علیه ما به راه انداختند در حال حاضر هم علیه ما توطئه‌چینی می‌کنند و همان‌ها که پشت سر صدام بودند الان پشت توطئه تحریم هستند ما باید تغییرات آمریکا را بررسی کنیم و آنها را در مواجهه خود بکار بگیریم.

 

رضایی در پایان تصریح کرد: ما باید واقع‌بین باشیم و بدانیم دشمن پشت سر حوادث پیش روی ایران است و از شعارزدگی پرهیز کنیم و به انجام عملیات مؤثر بیاندیشیم اینها درس‌هایی است که باید از جنگ تحمیلی بگیریم.

 

کلید واژه ها: محسن رضایی بازرگان جنگ تحمیلی آزادی خرمشهر


نظر شما :