گوگل ۱۳۰ هزار عکس و سند هولوکاست را منتشر می‌کند

۱۱ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۸:۱۳ کد : ۲۹۶ تاریخ جهان
گوگل ۱۳۰ هزار عکس و سند هولوکاست را منتشر می‌کند
تاریخ ایرانی: سایت گوگل به مناسبت یادروز جهانی هولوکاست، بزرگ‌ترین مجموعه اسناد و تصاویر مربوط به این واقعه را با همکاری موزه "یاد واشم" منتشر خواهد کرد.

 

به گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف، بنا بر اعلام گوگل، اسناد و عکس‌های مرتبط با واقعه‌ای که از آن با عنوان هولوکاست نام برده شده است، در اینترنت منتشر خواهد شد و کاربران اینترنتی قادر خواهند بود آنها را به سادگی جست‌وجو کنند.

 

قرار است در مرحله اول ۱۳۰ هزار عکس که از سوی گوگل مربوط به هولوکاست دانسته شده است در اینترنت منتشر شود. گوگل هم‌چنین اعلام کرده است که کاربران می‌توانند این اسناد را با دادن کلیدواژه جست‌وجو کنند.

 

مقامات فنی گوگل می گویند: اگر این اسناد جمع آوری نمی‌شد مطمئنا بخش مهمی از آن‌ها گم می شد و نتیجه آن از دست دادن بخش بزرگ و تاثیرگذاری از تاریخ بود.

 

هولوکاست یا همه‌سوزی، به کشتار دسته‌جمعی و نسل‌کشی نزدیک به شش میلیون یهودی بر پایه نژاد، مذهب و ملیت در طی جنگ جهانی دوم توسط حکومت هیتلر و از ۱۹۴۱ تا انتهای ۱۹۴۵ در اردوگاه‌های مرگ آلمان نازی اطلاق می‌شود.

 

علاوه بر یهودیان اروپایی (اشکنازی) که قربانیان اصلی هولوکاست بودند، گروه‌های دیگری از جمله اسلاوها، کولی‌ها، معلولین، کمونیست‌ها، سوسیالیست‌ها و همجنس‌گرایان لایق زندگی تشخیص داده نمی‌شدند. روش‌های کشتار آنان گرسنگی دادن، کار اجباری، شکنجه، اعدام با گلوله یا اتاق گاز(گازهای سمی منوکسید کربن یا سیکلون) بود. انکارکنندگان هولوکاست وقوع این موارد را رد می‌کنند.

 

منابع دست اول پرشماری برای بررسی هولوکاست موجود است که شامل گزارش‌های نزدیک به ۵۰ هزار نفر نجات‌یافته از اردوگاه‌های مرگ، گزارش بازماندگان دیگر یعنی مخفی‌شدگان، شناسایی‌نشدگان و وادارشدگان به کارِ برده‌وار در کارخانه‌ها و مزرعه‌ها، هزاران سند مکتوب دولتی که رژیم فرصت از بین بردنشان را نیافت، جسدهای به جای مانده در اردوگاه‌ها، گورهای دسته‌جمعی که بعدها کشف شدند، هزاران آلمانی که شاهد واقعه بودند، خاطرات نگهبانان و کارگزاران اردوگاه‌ها و زندان‌ها، خاطرات مقامات دولت نازی و اعترافات رهبران آلمان در دادگاه‌های متهمان به جنایات جنگی از جمله دادگاه نورنبرگ می‌شوند.

 

 

روز جهانی قربانیان هولوکاست

 

در اول نوامبر سال ۲۰۰۵، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای که به پیشنهاد ایالات متحده، استرالیا، اسرائیل، کانادا و روسیه حمایت ۱۰۴ کشور و با اجماع تصویب شد، انکار هولوکاست را قابل پذیرش ندانست و بیست و هفتم ژانویه را برای یادبود قربانیان آن فاجعه، روز جهانی یادمان هولوکاست نامگذاری کرد.

 

کلید واژه ها: هولوکاست نازی هیتلر


نظر شما :