ادعای عجیب نتانیاهو: هیتلر قصد کشتار یهودیان را نداشت

مورخان نقش مفتی اعظم فلسطین در هولوکاست را رد کردند
۰۱ آبان ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۹ کد : ۵۲۱۵ تاریخ جهان
مورخان نقش مفتی اعظم فلسطین در هولوکاست را رد کردند
ادعای عجیب نتانیاهو: هیتلر قصد کشتار یهودیان را نداشت

تاریخ ایرانی: عکس‌هایی ساختگی در اینترنت منتشر شده که خوانندگان گروه بیتل را در کنار مفتی اعظم فلسطین در زمان جنگ جهانی دوم نشان می‌دهد با این مضمون که از هم پاشیدن بیتل‌ها کار حاج امین الحسینی بوده است. این بخشی از کمپین تمسخر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است که ادعایش درباره نقش مفتی اعظم بیت‌المقدس در کشتار یهودیان جنجال‌برانگیز شده و از مقامات آلمان و آمریکا گرفته تا فلسطین و اسرائیل و حتی مورخان به انتقاد از آن برخاسته‌اند. 

به گزارش «تاریخ ایرانی»، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در کنگره جهانی صهیونیسم گفت: «هیتلر نمی‌خواست یهودیان را نابود کند. او می‌خواست یهودیان را تبعید کند. اما حاج امین الحسینی رفت پیش هیتلر و گفت نمی‌شود تبعیدشان کنی، اگر تبعیدشان کنی می‌آیند اینجا (فلسطین). هیتلر می‌پرسد: پس من با این‌ها چه کار باید بکنم؟ و او جواب می‌دهد: آن‌ها را بسوزان.» وی افزود: «حملاتی که به جامعه یهودیان می‌شد تحت تأثیر تعلیمات مفتی بیت‌المقدس، حاج امین الحسینی صورت گرفته بود. او به دلیل نقش پررنگی که در تحریک نازی‌ها داشت بعداً توسط دادگاه نورنبرگ تحت تعقیب قرار گرفت. او سپس به بریتانیا رفت.» 

اشاره نتانیاهو به حاج امین الحسینی مفتی اعظم بیت‌المقدس و از رهبران ملی‌گرای فلسطینی است که در نوامبر ۱۹۴۱ در برلین با آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی دیدار کرد. محور مذاکره او با هیتلر «حمایت از استقلال کشورهای اسلامی و مبارزه با صهیونیسم» عنوان شده است. 

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی این گفته‌های نخست‌وزیر اسرائیل را «تبرئه هیتلر از جنایت» تعبیر کرد و اینکه «نتانیاهو قصد دارد با این اتهام ملت ما را با روشی رقت‌انگیز سرکوب کند.» صائب عریقات، دبیرکل سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «روز بدی در تاریخ است که رئیس دولت اسرائیل آنقدر از همسایه‌اش متنفر است که حاضر است گناه کشتن شش میلیون یهودی توسط بزرگترین جنایتکار جنگی تاریخ، آدولف هیتلر را بشوید.» 

سخنان نتانیاهو در داخل اسرائیل هم با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، اسحاق هرتزوگ، رهبر حزب کارگر اسرائیل گفته‌های نتانیاهو را «تحریف خطرناک تاریخی» توصیف کرده و از او خواسته است که به سرعت حرف‌هایش را تصحیح کند. او در صفحه فیس‌بوک خود نوشته که «صحبت‌های نخست‌وزیر، هولوکاست، نازی‌ها و نقش هیتلر را در بزرگترین فاجعه مردم ما فروکاسته است.» حتی موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل و از چهره‌های نزدیک به نتانیاهو هم از تأیید این حرف‌های او خودداری کرده و گفته: «نمی‌دانم که نخست‌وزیر چه گفته است. تاریخ خیلی خیلی روشن است.»
 

موشه زیمرمن، پژوهشگر برجسته حوزه هولوکاست و یهودستیزی در دانشگاه عبری اورشلیم، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که نتانیاهو در بحثی کلان به خاطر اهداف سیاسی مطلبی را بیان کرده که با واقعیت جور در نمی‌آید. او افزود: «هر کاری که مسئولیت را از دوش هیتلر به عهده دیگران بیندازد شکلی از انکار هولوکاست است. هرچند که مفتی اعظم بیت‌المقدس در مقطع جنگ جهانی دوم به نازی‌ها گرایش داشته، اما چهره کم تاثیری بوده که می‌خواسته از آلمان‌ها برای مقابله با قیمومیت بریتانیا و مهاجرت یهودیان به فلسطین کمک بگیرد.» زیمرمن می‌گوید هیچ مدرکی دال بر اثرگذاری الحسینی بر هیتلر وجود ندارد. پروفسور دینا پورات، تاریخدان ارشد موسسه یادبود هولوکاست در اسرائیل هم گفته که صحبت‌های نخست‌وزیر با واقعیت سازگار نیست: «شما نمی‌توانید بگویید که این مفتی بوده که فکر کشتن یا سوزاندن یهودیان را به سر هیتلر انداخته است.» 

نتانیاهو روز چهارشنبه گفت که نمی‌خواسته هیتلر را از مسؤولیت شیطانی خود برای کشتار یهودیان تبرئه کند و این اتهامی «پوچ و بی‌معنی» است. به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، وی گفت: «عجیب است. قصد من برائت هیتلر از اقدام اهریمنی نابودی یهودیت اروپا نبود. هیتلر مسئول «راه‌حل نهایی» و کشتار شش میلیون یهودی بود. تصمیم را او گرفت. نادیده گرفتن نقش مفتی حاج امین الحسینی، جنایتکار جنگی، در تشویق و ترغیب هیتلر، هیملر و دیگران در کشتار یهودیان اروپا به همان اندازه عجیب است.» 

نتانیاهو همچنین در دیدار با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، محمود عباس و تشکیلات خودگردان فلسطینی را به حمایت و قهرمان سازی از مفتی بیت‌المقدس در زمان هولوکاست محکوم کرد که به گفته او نقشی کلیدی در این رویداد داشته است. اما چنانکه یورونیوز گزارش داده مرکل نظری برخلاف نتانیاهو داشت و گفت: «می‌توانم بگویم می‌دانیم چه کسی مسئول است، مسئولیت زیر پا گذاشتن تمدن در واقعه هولوکاست برعهده سوسیالیست‌های ملی‌گراست. دلیلی نمی‌بینیم که در این مورد مشخص دیدگاهمان درباره تاریخ را تغییر بدهیم. ما بر مسئولیت آلمان در واقعه هولوکاست تأکید می‌کنیم.» 

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم گفته که سخنان نتانیاهو درباره مسئولیت اصلی جنایات هولوکاست «با داده‌های علمی مطابقت ندارد». 

چنانکه دویچه‌وله نوشته «تاریخ تنها سند و مدرکی که به دست می‌دهد همان دیداری است که در روز ۲۷ نوامبر سال ۱۹۴۱ بین هیتلر و الحسینی رخ داده است. مفتی اعظم فلسطینی مهمان برلین بوده است چرا که نازی‌ها در جستجوی هم‌پیمانان مناسب بودند. هم‌پیمانانی که در ایده‌های آلفرد روزنبرگ، تئوریسین بزرگ حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان هم آن‌ها را می‌توان یافت. اما داده‌های تاریخی نشان می‌دهد، تصمیم هیتلر در تابستان سال ۱۹۴۱ و پیش از دیدار او با مفتی فلسطینی گرفته شد. در ماه مه راینهارد هایدریش، رهبر گردان حفاظتی آلمان نازی (اِس‌اِس) در لهستان دستور قتل‌عامی صادر کرده بود که در آن سخن از «راه‌حل نهایی» به میان آمده بود.» 

اظهارات نتانیاهو تنش کنونی میان فلسطینی‌ها و اسرائیل را شدت بخشیده است. موج تازه خشونت‌های خونین در سرزمین‌های اشغالی به بهای جان ۵۰ فلسطینی و ۹ اسرائیلی تمام شده است.

کلید واژه ها: نتانیاهو هولوکاست هیتلر حاج امین الحسینی


نظر شما :