تبارشناسی محمود عباس به روایت کیهان: بهایی ایرانی و از نوادگان عباس افندی

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۵ کد : ۷۵۶ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: حسین شریعتمداری روز سه شنبه در ستون یادداشت روز کیهان نوشت که ابومازن- محمود عباس- رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، یک بهایی ایرانی‌تبار است.

 

مدیر مسوول کیهان در این یادداشت که به انتقاد از توافقنامه آشتی ملی فتح و حماس پرداخته بود، نوشت: «ابومازن- محمود عباس- یک بهایی ایرانی‌تبار و از نوادگان عباس افندی است که خانواده وی چند دهه قبل- در دوران ناصرالدین شاه قاجار- و در پی شکست فتنه بابی‌ها به "حیفا" در فلسطین کوچ کرده بودند.»

 

بهمن ماه سال گذشته نیز روزنامه وطن امروز در گزارشی با اشاره به سوابق رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نوشته بود: «عبدالقادر یاسین، نویسنده فلسطینی ۱۳ ژانویه ۲۰۰۰ در روزنامه "الاسبوع العربی" مطلبی نوشت که سرآغاز بحث‌هایی جدی درباره ماهیت محمود عباس است. او در این مقاله نوشت: «محمود عباس بهایی و نام اصلی او محمود رضا عباس میرزاست و اصالتی ایرانی دارد و زمانی که بهایی‌ها تحت فشار دولت ایران بودند، این کشور را ترک کرد. محل تولد محمود عباس نیز مورد توجه است. ابومازن متولد شهر "صفد" در فلسطین اشغالی است. صفد پس از حیفا مرکز بهائیان در فلسطین اشغالی است. یکی دیگر از موضوعاتی که به این موضوع دامن می‌زند این است که محمود عباس از جمله معدود رهبران‌ فتح است که هیچگاه در لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار نداشت!»

 

گفتنی است عباس افندی فرزند ارشد بهاءالله - بنیانگذار بهائیت- که به نام عبدالبهاء شناخته شده‌ است، سومین شخصیت محوری بهائیت است که در پنجم جمادی‌الاولی سال ۱۲۶۰ هجری قمری مطابق با ۲۳ مه ‌۱۸۴۴ در تهران متولد شد و در ۲۸ نوامبر سال ۱۹۲۱ درگذشت.

 

کلید واژه ها: محمود عباس روزنامه کیهان حسین شریعتمداری


نظر شما :