گزارش ۳/ کاردار آمریکا در وزارت خارجه ایران است

۱۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۳ کد : ۸۲۶۹ اسناد تسخیر سفارت؛ ۴۰ سال بعد
تظاهرات به نسبت دیروز بسیار پرجمعیت‌تر است و انتظار می‌رود که این جمعیت باز هم افزایش یابد. بنا به گزارش شاهدان عینی ترکیب این جمعیت تغییر کرده و دیگر به دانشجویان محدود نمی‌شود.
گزارش ۳/ کاردار آمریکا در وزارت خارجه ایران است

ترجمه: شیدا قماشچی

تاریخ ایرانی: گزارش سایروس ونس، وزیر امور خارجه ایالات متحده از اشغال سفارت آمریکا در تهران.

***

[متن سند]

دوشنبه ۵ نوامبر ۱۹۷۹ [۱۴ آبان ۱۳۵۸]
محرمانه
از: دفتر خاور نزدیک و جنوب آسیا وزارت امور خارجه
به: پایگاه‌های خاور نزدیک و جنوب آسیا و پایگاه‌های اروپا

۱. متن کامل

۲. از گزارش پیشین تاکنون هیچ‌گونه تغییری در شرایط گروگان‌های آمریکایی و ایرانی کارمند سفارت رخ نداده است. دانشجویان یک پایگاه عملیاتی در محوطه وسایل نقلیه سفارت برپا کردند و تمام محوطه را با پارچه‌های شعارنویسی شده پوشانده‌اند. چند شعار نیز بر روی دیوار نوشته شده است. تا جایی که اطلاع داریم گروگان‌ها در دو اقامتگاه مجموعه نگهداری می‌شوند. هیچ گزارشی از بدرفتاری با آن‌ها به اطلاع ما نرسیده است.

۳. ساعت ۱۱:۳۰ به وقت تهران، جمعیت زیادی در حدود ۶۰۰۰ نفر در حال تجمع در اطراف سفارت هستند. چندین روحانی هم در محل حضور دارند و نماز جماعت برپا می‌کنند. تظاهرات به نسبت دیروز بسیار پرجمعیت‌تر است و انتظار می‌رود که این جمعیت باز هم افزایش یابد. بنا به گزارش شاهدان عینی ترکیب این جمعیت تغییر کرده و دیگر به دانشجویان محدود نمی‌شود. ظاهراً هیچ نیروی پلیسی از سفارت محافظت نمی‌کند.

۴. لینگن – کاردار - به همراه دو تن از افسران سفارت در ساختمان وزارت امور خارجه هستند. کاردار موفق شد با سفارت تماس بگیرد و با یکی از رهبران دانشجویی صحبت کند، او به لینگن اطمینان داد که حال آمریکایی‌ها خوب است. ولی به او اجازه داده نشد تا با هیچکدام از آمریکایی‌ها صحبت کند. در حال حاضر اطلاعی نداریم که آیا لینگن با وزیر امور خارجه – یزدی - در تماس است یا نه. لینگن در تلاش است تا مسالهٔ محافظت از سفارت را با معاون اسبق نخست‌وزیر، [امیر] انتظام، مطرح کند.

۵. بسیاری از روحانیون بلندپایه بیانیه‌هایی در حمایت از اشغال سفارت صادر کرده‌اند. آیت‌الله لاهوتی، فرمانده کمیته انقلاب، حمایت خود را از این حرکت اعلام کرد؛ همچنین آیت‌الله بهشتی که امروز از سفارت دیدار کرده بود نیز به حمایت برخاست.

بهشتی که نایب رئیس مجلس خبرگان است، به دانشجویان گفت: «ما قبول داریم که سفارت و خارجی‌ها باید در امنیت باشند ولی قبلاً هم گفته‌ایم که انقلاب به زبان دیگری سخن می‌گوید. شما با پذیرفتن شاه، عواقب آن را هم پذیرفته‌اید.»

۶. دانشجویان همچنان به صدور بیانیه ادامه می‌دهند و حین محکوم کردن امپریالیسم آمریکایی، از پسر آیت‌الله خمینی و دیگر روحانیون درخواست می‌کنند تا به تصرف‌کنندگان سفارت بپیوندند.

در آخرین بیانیه، دخالت‌های اقتصادی و «کاپیتالیستی» آمریکا در ایران هدف حمله قرار گرفته است. تا این لحظه هیچ گزارشی از آسیب به تجار و یا مؤسسات آمریکایی به دست ما نرسیده است. گزارشات تائید نشده حاکی از آن است که تظاهرکنندگان قصد دارند تا به سمت کمپانی‌هایی که با آمریکا تعامل دارند، حرکت کنند.

۷. جمعیتی در مقابل دفتر انجمن ایران - آمریکا حاضر شده و دربارهٔ آمریکایی‌ها پرس‌وجو کرده‌اند. دو افسر مستقر در داخل مجموعه، در ساعت ۴:۳۰ به کارکنان پیشنهاد دادند تا محوطه را به قصد انستیتو گوته ترک کنند.

ونس

 

در این باره بخوانید:

 

گزارش ۱/ ۳ هزار انقلابی سفارت آمریکا را اشغال کردند

 

گزارش ۲/ آمریکایی‌ها آسیب و آزار ندیدند‌‌‌‌‌‌‌

گزارش ۳/ کاردار آمریکا در وزارت خارجه ایران است

 

گزارش‌های ۷-۴/ بیرون سفارت آمریکا فضای جشن و شادی حاکم است

‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌‌‌گزارش‌های ۸ تا ۱۹/ مکالمات بهشتی با مقامات آمریکایی پس از تسخیر سفارت

کلید واژه ها: سفارت آمریکا بروس لینگن


نظر شما :