ماجرای پیاده‌روی چمران برای آزادی امام موسی صدر به روایت سفیر فلسطین

۳۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۹ کد : ۹۵۳ از دیگر رسانه‌ها
روح‌الله فرقانی: سفیر فلسطین گفت: زمانی که امام موسی‌صدر در سال ۷۸ میلادی به کشور لیبی رفت و آن اتفاق برایش افتاد، شهید چمران پس از انقلاب اسلامی با مشارکت گروه بزرگی از بیروت و جنوب لبنان تا دمشق برای آزاد کردن امام موسی‌صدر به نشانه اعتراض پیاده طی کرد.

 

«صلاح الزواوی» که اکنون بیش از ۳۰ سال است به عنوان سفیر فلسطین در تهران به سر می‌برد، یکی از مبارزان فلسطینی است که سا‌ل‌ها در راه آزادی قدس شریف در کنار سایر برادران فلسطینی خود تلاش کرده است و در دوران حضورش در ایران نیز در زمینه فراهم‌ کردن همکاری‌های ایران و فلسطین برای تقویت جبهه مقاومت اسلامی نقش مؤثری داشته است.

 

در سی‌امین سالگرد شهادت اسطوره مقاومت‌های اسلامی شهید «مصطفی چمران» ‌ با صلاح الزواوی به گفت‌وگو نشستیم؛ او نه تنها یکی از دوستداران شهید چمران است بلکه معتقد است اقدامات چمران در لبنان زمینه‌ای برای اتحاد مسلمانان دو کشور فلسطین و لبنان محسوب می‌شد و او برای هر فرد مبارزی یک الگو است.

 

صلاح الزواوی در خصوص مبارزات سیاسی و نظامی شهید «مصطفی چمران» اظهار داشت: شهید مصطفی چمران فردی بود که در روابط کشورهای عربی به خصوص دو کشور فلسطین و لبنان با ایران تلاش‌های فراوانی را انجام داد و فعالیت‌هایش جلوه‌هایی از سیاست و نظامی‌گری بود.

 

وی در ادامه افزود: مصطفی چمران با تحصیل در دانشگاه تهران در سال ۵۵ میلادی، توانست رشته مهندسی برق را با موفقیت به انجام برساند و با داشتن چهره‌ای سیاسی و مردمی در تظاهرات انقلابیون علیه رژیم شاهنشاهی مشارکت داشته باشد.

 

 

چمران در لبنان و فلسطین به «أب الفقرا» معروف شد

 

سفیر فلسطین با اشاره به اینکه شهید چمران به عنوان «أب الفقرا» در لبنان نامیده می‌شد، یادآور شد: چمران مرد بزرگی بود که او را پدر فقرا و مسکین‌ها می‌نامیدند و رفتار او در طول زندگی‌اش به فقرا و مستضعفین خیلی نزدیک بود؛ حتی در مواقعی دیده می‌شد که فاصله مدرسه و منزلش را به مدت ۹۰ دقیقه با پای پیاده طی می‌کرد.

 

الزواوی با بیان اینکه چمران فردی باهوش و مؤدب بود، گفت: چمران علاوه بر پاکدامنی و ادب بسیارش، هیچ وقت برای مسائل مادی اهمیتی قائل نمی‌شد. او که فردی بسیار باهوش به خصوص در دروس ریاضیات بود، توانست در کلاس‌های درس تفسیر مدرسه هدایت که «آیت‌الله طالقانی» استاد او بود، خوب ظاهر شود و همچنین در کلاس‌های منطق و فلسفه استاد مطهری حضور یابد.

 

 

چمران برای تقویت نیروی بدنی خود در برابر نیروهای دشمن «کشتی» می‌گرفت

 

سفیر فلسطین در تهران با اشاره به سایر ابعاد شخصیتی شهید چمران تصریح کرد: چمران فردی هنرمند و خطاط بود و برای اینکه بتواند نیروی بدنی لازم را برای مبارزه با دشمنانش حفظ کند، به تمرین ورزش «کشتی» می‌پرداخت.

 

وی با بیان موفقیت‌های علمی شهید چمران در آمریکا افزود: شهید چمران از نخستین افرادی است که با داشتن بورسیه به آمریکا رفت و در مقطع دکتری در رشته الکترونیک پذیرفته شد، و در همین زمان بود که توانست تظاهرات بزرگی علیه رژیم شاهنشاهی در سال ۶۴ میلادی در آمریکا به راه بیندازد.

 

الزواوی در ادامه یادآور شد: فعالیت‌های زیادی صورت گرفت تا این تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی برگزار نشود، اما با تلاش‌های دکتر چمران این راهپیمایی برای محکوم کردن ستم‌های رژیم طاغوتی شکل گرفت. سفیر فلسطین با اشاره به زندانی شدن شهید چمران در زندان «قصر» گفت: بعد از اینکه امام خمینی (ره) تبعید شدند، شهید چمران مدتی را در زندان «قصر» به سر برد و پس از آزادی بلافاصله به مصر رفت و برای مبارزه با رژیم شاهنشاهی به آموزش نظامی پرداخت.

 

 

نخستین آشنایی فلسطینی‌ها با شهید چمران در مصر صورت گرفت

 

وی در ادامه یادآور شد: در مصر بود که نخستین ملاقات فلسطینی‌ها با شهید چمران صورت گرفت که در کلاس‌های آموزش‌ نظامی انجام می‌شد؛ چمران در سال ۷۰ میلادی برای نخستین بار برای مبارزه با صهیونیست‌ها و کمک به محرومین جنوب لبنان به این کشور اعزام شد.

 

 

شهر «صور» نخستین پایگاه فعالیت‌های چمران و امام موسی‌صدر بود

 

الزواوی با اشاره به «امام موسی‌صدر» به عنوان رهبر شیعیان لبنان و همکاری متقابلش با شهید چمران در جنوب لبنان خاطرنشان کرد: زمانی که شهید چمران برای کمک به محرومین به جنوب لبنان آمد، امام موسی صدر رهبر بزرگ شیعیان لبنان بود و توانستند با اقامت در شهر صور در زمینه‌های مختلف نظامی و فرهنگی با یکدیگر همکاری کنند.

 

 

«جنبش امل» برای مبارزه با صهیونیست‌ها و آزادی فلسطین تأسیس شد

 

سفیر فلسطین در ادامه افزود: شهید مصطفی چمران و امام موسی‌صدر تلاش‌های فراوانی را برای شکل‌گیری یک ارتش متحد در برابر صهیونیست‌ها انجام دادند و با ایمان واقعی که به نتیجه کار خود داشتند، موفق شدند «جنبش امل» را پایه گذاری کنند.

 

 

«حزب مقاومت اسلامی» برای اتحاد مردم لبنان و فلسطین شکل گرفت

 

وی یادآور شد: دکتر چمران آموزش‌ نظامی گروه «جنبش امل» را پس از تأسیس به عهده گرفت. امام موسی‌صدر بار دیگر با مخالفت کردن با احزاب چپ لبنانی مصمم شد تا «حزب مقاومت اسلامی» را برای اتحاد بیشتر مردم لبنان در برابر تهاجمات صهیونیست‌‌ها ایجاد کند تا شاهد ارتباط نزدیک و برادرانه مبارزان فلسطینی و لبنانی باشد.

 

 

۷۵ هزار نفر توسط چمران در لبنان آموزش نظامی دیدند

 

الزواوی با اشاره به تلاش‌های گسترده شهید چمران و امام موسی‌صدر در مقابله با رژیم صهیونیستی گفت: بعد از تشکیل «حزب مقاومت اسلامی»، امام موسی‌صدر به دنبال نیروهای دیگر بود که بتوانند بهتر در مقابل صهیونیست‌ها مقابله کنند و این تلاش‌ها به تشکیل ‌ «مجلس شیعی اعلی» انجامید. و همچنین فعالیت‌های گسترده امام موسی‌صدر و چمران تا جایی پیش رفت که موفق شدند ۷۵ هزار مبارز مسلح را در جنوب لبنان آموزش نظامی دهند.

 

 

آموزش نظامی ۱۵۰ هزار نفر در شهر «صور» از دیگر تلاش‌های جنبش امل بود

 

وی در ادامه افزود: تلاش‌های حزب مقاومت اسلامی و جنبش امل تا جایی پیش رفت که موفق شدند ۱۵۰ هزار نفر را در شهر صور آموزش نظامی دهند و فعالیت خود را برای خدمت به مجروحین و مبارزه با رژیم صهیونیستی بسیج کنند. الزواوی با بیان سخنان امام موسی صدر درباره تأسیس مقاومت اسلامی گفت: امام موسی صدر دارای اندیشه بزرگی بود و بر این مطلب تأکید می‌کرد که وظیفه اصلی ما از تأسیس مقاومت اسلامی و مبارزه با رژیم صهیونیستی است.

 

 

پیاده‌روی شهید چمران از بیروت تا دمشق به نشانه اعتراض به ربوده شدن امام موسی

 

سفیر فلسطین خاطر نشان کرد: چمران عارف بزرگی بود و در سخنانش این مطلب را متذکر می‌شد و می‌‌گفت: «خدایا، امیدوارم نعمت شهادت را برای آزادی فلسطین به من بدهی و امیدوارم که حج خود را در قدس سپری کنم.» وی با بیان نبردهای مشترک امام موسی‌صدر و چمران در برابر رژیم صهیونیستی یادآور شد: چمران و امام موسی‌صدر در نبردهای مختلف برای آزادسازی فلسطین مشارکت کردند.

 

زمانی که امام موسی‌صدر در سال ۷۸ میلادی به کشور لیبی رفت و آن اتفاق برایش افتاد، شهید چمران پس از انقلاب اسلامی با مشارکت گروه بزرگی از بیروت و جنوب لبنان تا دمشق را برای آزاد کردن امام موسی‌صدر به نشانه اعتراض پیاده طی کردند.

 

 

چمران به همراه ۹۲ نفر برای کمک به انقلاب اسلامی به تهران آمد

 

الزواوی تصریح کرد: ۵۰۰ مبارز لبنانی برای کمک و دفاع از انقلاب اسلامی همراه شهید چمران به فرودگاه آمدند و بعد از ۸ ساعت معطل کردن این افراد به بهانه نداشتن ویزا در فرودگاه، تنها ۹۲ نفر از مبارزان شیعی و لبنانی به تهران آمدند.

 

سفیر فلسطین در تهران با اشاره به دیگر فعالیت‌های شهید چمران اظهار داشت:‌ امام خمینی (ره) با توجه به سابقه درخشان چمران در لبنان و مجلس شورای اسلامی او را به عنوان وزیر دفاع معرفی می‌کنند و این مسئله برای امام خمینی (ره) بسیار حائز اهمیت بود چرا که پست وزارت دفاع یک مسئله شوخی برداری نبود.

 

 

برای شهدای جنگ تحمیلی ایران از قلب گریستم نه از چشم

 

وی در ادامه افزود: شخصیت مصطفی چمران خدایی بود و تعلق به این دنیا نداشت و همیشه امید داشت تا همانند «آیت‌الله اشراقی و شهید فلاحی» شهید شود و این مطلب را روزی که همرزمش «ایرج رستمی» به شهادت رسید، دوباره مطرح کرد و گفت «امیدوارم من هم شهید شوم» و چه زیبا به آرزوی دیرینه‌اش رسید.

 

صلاح الزواوی با اشاره به سفر اخیرش به شهر خرمشهر و بازدید از موزه جنگ این شهر گفت: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بازدیدی را برای دیدار برخی از سفرای کشورهای خارجی به خرمشهر انجام داد و ما توانستیم در این بازدید حضور یابیم. زمانی که به موزه جنگ خرمشهر رسیدیم از مسئولین برنامه، درخواست کردم تا زمانی را برای سخنرانی‌ در اختیار بنده قرار دهند و گفتم «این برای شما سخت است که احساسات من را بدانید؛ ‌ این لباس‌ها و کفش‌های شهدا در این موزه خیلی تأسف برانگیز است چرا که این رزمندگان برای آزادسازی قدس شریف مبارزه کردند. بنده معتقدم اتحاد دو کشور عراق و ایران بهتر می‌توانست به این امر کمک کند اما جنگ دو کشور مانع این کار شد.»

 

وی در ادامه یادآور شد: برای شهدای جنگ تحمیلی ایران من از قلبم گریستم نه از چشمم چرا که آن‌ها توانستند در راه سرفرازی اسلام و آزادی قدس تلاش کنند، اما متأسفانه با جنگ افروزی صدام دو کشور اسلامی در برابر یکدیگر قرار گرفتند.

 

الزواوی در حالی که آیه شریفه «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» را با حالتی اشک بار قرائت می‌کرد، به سخنان خود پایان داد.

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

 

کلید واژه ها: چمران امام موسی صدر


نظر شما :