حمید نقاشیان: تاخیر در آزادی گروگان‌های آمریکایی خواست انگلستان بود

۱۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۰ کد : ۱۳۷۹ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: حمیدرضا نقاشیان در سال‌های ابتدایی انقلاب نامی آشنا برای سیاسیون داخلی و خارجی بود. محافظت از امام خمینی، مسوولیت پروژه فرقان و سفرهای متعدد برای خریدهای تسلیحاتی او را به یک چهره ویژه تبدیل کرده بود. گری‌ سیک کتابی را اواخر دهه ۸۰ میلادی منتشر کرد که در آن از حمید نقاشیان به عنوان یکی از مذاکره‌کننده‌های ایرانی با جمهوری‌خواهان آمریکایی برای تاخیر در آزادی گروگان‌ها تا آغاز ریاست‌جمهوری ریگان نام برده بود. نقاشیان در گفت‌وگو با ویژه‌نامه هفته‌نامه ۹ دی، برای اولین بار به ادعاهای گری‌ سیک پاسخ می‌دهد که بخش‌هایی از گفت‌وگوی وی در پی می‌آید:

 

 

اشغال اولین بار سفارت آمریکا در تهران توسط چریک‌های فدایی خلق چگونه رخ داد؟

 

به نظر من پشتوانه حضور و ورود چپ امریکایی در ابتدای پیروزی انقلاب تصنعی و دست‌ساز بود و از بیرون هدایت می‌شد. با اینکه درست دو روز پس از پیروزی انقلاب یعنی بیست و چهارم بهمن این اتفاق توسط گروه‌های چپ رخ می‌دهد ولی دولت موقت با همکاری کمیته‌های مردمی در انقلاب اسلامی می‌آیند و از سفارت محافظت می‌کنند و نهایتا با وضع افتضاحی آنها را بیرون می‌کنند، البته شاید‌‌ همان زمان هم اگر برخورد با چپی‌ها متکی بر بینش نهضت آزادی نبود امکان مدیریت و بهره‌برداری از آن میسر می‌افتاد ولی تصمیم دولت موقت آن زمان نافذ بود.

 

 

شخصی در تاریخ به نام ماشاء‌الله قصاب وجود دارد که در آن ماجرا حضور داشته. اطلاع و ارزیابی از این حضور دارید؟

 

ماشاء‌الله قصاب همیشه وردست آیت‌الله صادق خلخالی بوده است. وی به اتفاق خلخالی و نیروهای باقی‌مانده گارد شهربانی، دولت موقت را برای بیرون کردن چریک‌های فدایی خلق یاری می‌کنند. اینکه همه گونه لومپنیزم را به رابطه با خارجی متهم کنیم، شاید انصاف نباشد. مگر مرحوم طیب از همین قماش نیست؟ لیکن در یک امتحان الهی با ایثار جان خود مبدل به حر انقلاب می‌شود. این شخص هم نقشی اینگونه را بازی می‌کرده و لذا نام وی در تاریخ گزارشات ثبت شده والا نقش اصلی را دولت موقت داشته است. البته اینکه هر جا واقعه‌ای رخ می‌داده صادق خلخالی حضور داشته بستر درنگ هست.

 

 

بعد از ماجرای طبس گروگان‌های آمریکایی در سراسر کشور پخش شدند و مسوولیت از دانشجویان گرفته شد؟

 

مسوولیت از آنها گرفته نشد ولی گروگان‌ها موقتا در اختیار مراکز مختلفی قرار گرفتند که بخشی از آنها هم برای مدتی به عهده حقیر بود. دانشجویان اگرچه یک دست نبودند ولی کل کار را اداره می‌کردند و تشخیص آنها در آن مقطع عدم تمرکز اسکان گروگان‌ها بود، چرا که ابعاد بعدی طرح حمله به طبس برای کشور روشن نبود و احتیاط شرط عقل می‌نمود. البته بعضی عوامل دولت وقت که عضویت سازمان مجاهدین انقلاب را هم داشتند مصرانه و با محمل امنیت قصد ورود به حوزه مرکزی تصمیم‌گیری داشتند. واکنش‌هایی هم در میان دانشجویان ایجاد کرد. البته بعدا این تبانی با بعضی نفوذی‌های داخل دانشجویان انجام شد.

 

 

در کتاب اکتبر سورپرایز گری‌ سیک آمده گروگان‌ها با دسیسه دیر آزاد شدند، ضمنا شما را هم متهم می‌کند که در این دسیسه نقش داشته‌اید، تحلیل شما چیست؟

 

من گری‌ سیک را متهم می‌کنم که کتاب اکتبر سورپرایز را به سفارش سازمان اطلاعاتی انگلیس به نگارش درآورده است. من معتقدم دستکاری در ایجاد تاخیر برای آزادی گروگان‌ها که با رهبری عناصر اصلی در سازمان مجاهدین انقلاب و نفوذی در دولت وقت صورت گرفته، به سفارش و خواست انگلستان بوده و این خیانت به کشور و انقلاب در حالی از ماموریت مخفی آنان تاکنون افشا نگردیده است.

 

 

شما هیچ وقت سعی نکردید با خود آقای گری‌ سیک ارتباط بگیرید و از او توضیح بخواهید؟

 

من دو بار برای ملاقات با ‌گری سیک اقدام کردم. یک بار ایشان بر سر ملاقات در ژنو نیامد و بار دوم از طریق شخصی به نام احمد انصاری که بعد از انقلاب مسوول دفتر رضا پهلوی بوده و چون رضا از او کلاهبرداری کرده از او جدا شده و به ایران پناه آورده، او را به دوبی دعوت کردم و او بهانه‌ای تراشیده که هر وقت من به دوبی آمدم شما را برای ملاقات مطلع خواهم کرد.

کلید واژه ها: گروگان های آمریکایی سفارت آمریکا


نظر شما :