هاشمی رفسنجانی: ختم جنگ حرکتی ضد افراطی بود/ اوایل انقلاب مترو را لوکس می‌دانستند

۱۴ آذر ۱۳۹۱ | ۲۳:۲۲ کد : ۲۸۳۹ از دیگر رسانه‌ها
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از کار‌شناسان رسانه‌ای کشور به برخی سؤالات آنان پاسخ گفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین اهداف و آرمان‌های تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: اسلام محدود به زمان و مکان خاصی نیست و هدف امام امت، مردم و مبارزین در تشکیل نظام جمهوری اسلامی، پیاده کردن احکام مترقی اسلام بر پایه قرآن و سیره اهل بیت(ع) بود و اینکه بتوانیم الگویی موفق و الهام‌بخش در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از مدینه‌النبی(ص) را به منطقه و جهان ارائه کنیم.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به آفت تندروی و تفکرات افراطی در دوره‌های مختلف قبل از انقلاب و پس از آن برای اجرای صحیح برنامه‌ها و اهداف انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب ادبیات و تفکرات مارکسیستی، کمونیستی، منافقین و توده‌ای‌ها و فدائیان خلق در ادبیات انقلابی‌ها رسوخ کرده بود و پس از انقلاب نیز افراطیون چپ و راست حتی در دوران دفاع مقدس و عمدتا با نیت خیر در مسیر پیشرفت انقلاب و امور کشور، مانع ایجاد کرده و می‌کنند که البته در مقاطعی این تفکر جا عوض کرده و اکنون سخنان افراطیون چپ از حلقوم افراطیون راست شنیده می‌شود.

 

ایشان افزود: مدیریت دوران دفاع مقدس، پیروزی‌های کسب شده و به‌ویژه ختم جنگ، خود حرکتی ضدافراطی بود، حتی برخی از مغرضان و طرفداران تفکرات افراطی، در زمان حمله صدام به کویت و حمایت آمریکا از کویت اصرار داشتند در کنار صدام وارد جنگ شویم.

 

عضو مجلس خبرگان با اشاره به اینکه اوایل پیروزی انقلاب حتی با ادامه کار مترو تهران و پیگیری تعدادی از قراردادهای مهم مخالفت شد، گفت: تفکر افراطی لیبرالی این اقدام را نیز غیرضرور و کاری لوکس و تشریفاتی معرفی می‌کردند.

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پایان به سؤالی در خصوص آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی و شناسایی و بیان اشتباهات احتمالی برخی عملکردهای مسئولان در کنار دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی گفت: امام(ره) به عنوان شخصیتی عارف، مجتهد و روحانی که با مظاهر ظلم و فساد و استبداد مخالف بودند و به تکلیف عمل می‌کردند، پرچم مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی را برافراشتند و یاران و مبارزانی هم که ایشان را همراهی می‌کردند، تجربه حکومت‌داری و برنامه اجرایی برای کشور نداشتند و تنها با تکیه بر تفکرات اسلامی و ایده‌های قرآنی با بسیج مردم بر رژیم پهلوی پیروز شدیم.

 

ایشان افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی علی‌رغم بی‌تجربگی مسئولان، ساختار نظام اسلامی به خوبی شکل گرفت و بدون کمترین هزینه امام با حمایت و اعتماد کامل توده‌های مردم با برگزاری انتخابات آزاد همه ارکان نظام را با رأی مردم ایجاد کردند و در سایه همین ساختار صحیح تمامی مشکلات کشور اعم از شورش‌ها، کودتا، دفاع مقدس و ازهم‌پاشیدگی ارتش و نظام اداری اوایل انقلاب را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و دستاوردهای بی‌نظیری در کشور به دست آمد.

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با توجه به ضرورت بازنگری گذشته به منظور کسب تجربه و آسیب‌شناسی انقلاب گفت: البته باید اشتباهات و مسیرهای انحرافی و تفکرات افراطی و تندرو‌ها را شناخت و برای مسیر آینده کشور آن‌ها را جبران کرد. ایشان افزود: شجاعت، شناسایی و بیان اشکالات و اشتباهات و جبران آن کاری قطعی و اجتناب‌ناپذیر برای آینده است و تا دیر نشده باید برای آن اقدام کرد.

 

در آغاز این مراسم، تعدادی از حاضران سؤالات خود را در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه و دغدغه‌های فکری خود را بیان داشتند.

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی پایان جنگ مترو


نظر شما :