هاشمی رفسنجانی: ‌فهمیدیم جنگ به جایی نمی‌رسد

۰۴ آذر ۱۳۹۲ | ۰۱:۴۶ کد : ۳۷۷۳ از دیگر رسانه‌ها
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که تشکر مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده در جواب نامه آقای روحانی بعد از مذاکرات باعث شد مساله ختم شود و اما و اگری باقی نماند و این کار بسیار مهمی بود.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم معارفه علی‌اکبر ولایتی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سالن آفتاب ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد با اشاره به تاریخچه تاسیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: وقتی مسئول ریاست جمهوری شدم فکر کردم جای مرکز تحقیقات راهبردی در کشور خالی است، چون برای حکومت اسلامی و نظاممان نیازمند تحقیقات راهبردی بودیم پس خیلی زود این موسسه تشکیل شد.

 

وی در ادامه به توضیح دو هدف از تاسیس مرکز تحقیقات استراتژیک پرداخت و تصریح کرد: به طور معمول وقتی دولتی عوض می‌شود عده‌ای از کار کنار می‌روند که دارای تجربه و سابقه هستند، اما تجربه‌شان به درد آینده می‌خورد پس باید از آن‌ها بهره گرفت و این موضوع یکی از دلایل تشکیل مرکز تحقیقات بود و دلیل دیگر تاسیس این مرکز وجود مکانی بود که کارهای تحقیقاتی بنیادین در آن انجام شود.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در شروع کار مرکز تحقیقات استراتژیک پیشرفت‌هایی حاصل شد و در دوره آقای دکتر روحانی شاهد پیشرفت‌های بهتری بودیم، افزود: پس از تصدی آقای روحانی بر ریاست جمهوری برای جانشین ایشان خیلی فکر کردیم که بعد از مشورت‌ها و مذاکره با رهبری به آقای ولایتی رسیدیم که از نظر من انتخاب بسیار مناسبی هستند، چون با ایشان از زمان مجلس و دولت موسوی آشنایی دارم و اولین باری که ایشان را خوب شناختنم در مذاکرات قطعنامه جنگ بود که کار بسیار دشواری انجام شد.

 

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مذاکرات قطعنامه جنگ از مذاکرات امروز روحانی و ظریف خیلی مهم‌تر بود، خاطرنشان کرد: عده‌ای از نیروهای رزمنده مخالف قطعنامه بودند، اما آنچه ما می‌فهمیدیم این بود که جنگ به جایی نمی‌رسد چون آمریکایی‌ها در جنوب و خلیج فارس ایستاده بودند و سکو‌ها، هواپیما‌ها و کشتی‌های ما را مورد حمله قرار می‌دادند و در این شرایط جنگیدن عاقلانه نبود، اما عبور از آن هم کار بسیار دشواری بود و حتی در این رابطه با آقای رضایی در حلبچه مذاکره کردم و ایشان از نیازمندی‌هایشان در صورت ادامه جنگ برای من گفتند. پس معتقدم هنرمندی تیم مذاکره کننده ما این بود که قطعنامه‌ای را که علیه ما صادر شده بود به نفع ما تغییر دادند و این کار بسیار سختی بود، چون ما در سازمان ملل طرفداری نداشتیم و اکثر آن‌ها عمله آمریکا بودند، اما با تدبیر توانستیم این قطعنامه را طوری اصلاح کنیم که صدام حسابی گیر افتاد و دست و پا می‌زد که از زیر بار قطعنامه بیرون رود، اما در ‌‌نهایت خسارت‌هایی به پای عراق نوشته شد.

 

وی افزود: با پایمردی تیم مذاکره کننده به رهبری آقای ولایتی در زمان جنگ از آن مرحله سخت عبور کردیم که شبیه‌‌ همان چیزی است که امروز در ژنو اتفاق افتاد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آقای ظریف و همکارانش از دست‌پروده‌های آقای ولایتی هستند که کار ایشان را در ژنو تکرار کردند، خاطرنشان کرد: ‌در داخل هر روز حرف‌ها و گوشه‌ کنایه‌هایی مطرح می‌شد و اگر صحبت‌های آقا در حمایت از تیم مذاکره کننده نبود، تیم ما دچار لکنت زبان می‌شد، پس رهبری پشتشان را محکم کردند و آن‌ها با خیال راحت رفتند.

 

وی با اشاره به اینکه امروز بعد از مذاکرات در جواب نامه آقای روحانی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، تدبیر را بار دیگر دیدم، افزود: اگر مقام معظم رهبری این کار را نمی‌کردند اما و اگر‌ها باقی می‌ماند، اما آقا با جمله تشکر از تیم مذاکره کننده مساله را ختم کردند و این کار بسیار مهمی بود.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از شئون رهبری این است که در لحظات حساس به داد مردم و مسئولان برسد که رسیده‌اند، اظهار کرد: ما از این گردنه بسیار سخت عبور کردیم و الان آمریکا و اوباما برای تسلیت به اسرائیل قضیه را جور دیگر تفسیر می‌کنند. درست است که ننوشته حق غنی سازی برای ایران محفوظ است، اما این موضوع در قرارداد ایران با ان‌پی‌تی مورد اشاره قرار گرفته است و به طور طبیعی هر کشوری که حق دارد از صنعت صلح‌جویانه هسته‌ای استفاده کند می‌تواند غنی‌سازی هم بکند، اما آن‌ها از این کلمه ابا داشته‌اند، چون می‌خواستند چیزی در دست داشته باشند، به هر حال فرقی هم نداشت چون عملا گفتند شما می‌توانید ادامه دهید و اگر می‌گفتند حقتان است کشورهای دیگر هم وارد می‌شدند و می‌گفتند ما هم حق داریم.

 

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در حقیقت راه برای ما باز شده است، گفت: الآن هم‌‌ همان مقدار سانتریفیوژ که قبلا کار می‌کرد به کار خود ادامه می‌دهد البته ۲۰ درصد نه، چون ما احتیاجی به ۲۰ درصد سانتریفیوژ نداریم و تنها برای رآکتور امیرآباد می‌خواهیم که آن نیاز ما برای مدت طولانی تامین است.

 

وی با اشاره به اینکه همه مرکزهای هسته‌ای از جمله اصفهان و نطنز، فردو و رآکتور در حال ساخت اراک کار می‌کنند، تصریح کرد: ‌هیچ کدام از رآکتورهای ما تعطیل نمی‌شود و من فکر می‌کنم کاری که امروز تیم مذاکره کننده انجام دادند بسیار بزرگ است و باید از دکتر روحانی و همکارانش تشکر کنیم که ما را از یک مخمصه نجات داده‌اند تا مردم احساس راحتی کنند. البته رسیدن به قرارداد نهایی زمان می‌برد و ما باید حتما به قرارمان پایبند باشیم و آن‌ها نیز به این قرارداد پایبند باشند تا در شرایط بهتر سیاسی، اقتصادی و ارتباطی ان‌شاءالله این مسیر تا شش ماه آینده تکمیل شود.

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی پایان جنگ


نظر شما :