۵ سال حبس برای ایوان مخوف هولوکاست

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۰ کد : ۷۶۴ تاریخ جهان
۵ سال حبس برای ایوان مخوف هولوکاست
تاریخ ایرانی: دادگاهی در شهر مونیخ آلمان، "جان ایوان دمیانیوک" ۹۱ ساله، افسر سابق ارتش نازی را به اتهام دست داشتن در جنایات جنگی در لهستان، به ۵ سال زندان محکوم کرد.

 

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، دادستان او را متهم کرده بود که ۶۸ سال قبل به مدت شش ماه نگهبان اردوگاه "سوبیبور" در لهستان بوده و در قتل حدود ۳۰ هزار یهودی مشارکت داشته است، اما جان ایوان دمیانیوک با رد این اتهام گفته بود خود او قربانی جنگ است، چرا که اسیر جنگی در دست نازی‌ها بود و مجبور بود هر چه آنها می‌خواستند انجام بدهد. گفته می‌شود در اتا‌ق‌های گاز اردوگاه سوبیبور حدود ۲۵۰ هزار یهودی کشته شدند.

 

ماجرای تعقیب، محاکمه و محکومیت جان دمیانیوک در دادگاه آلمان، حدود سی سال است ادامه دارد. آغاز این ماجرا در ایالات متحده بود که در سال ۱۹۸۱ دادگاه فدرال او را به خاطر پنهان نگاه داشتن پیشینه فعالیت جنایتکارانه‌اش در خدمت نازی‌ها، از داشتن شهروندی آمریکایی محروم کرد. (طبق قانون ایالات متحده، جنایتکاران نازی و همدستان آن‌ها حق شهروندی در آن کشور را ندارند.)

 

دمیانیوک در سال ۱۹۵۲ به ایالات متحده مهاجرت کرده و درباره گذشته خود نوشته بود که در جنگ جهانی دوم به اسارت ارتش نازی درآمده و همه سال‌های جنگ جهانی دوم را در اردوگاه اسیران گذرانده بود. این در حالی بود که بعد‌ها به دنبال شهادت برخی نجات یافتگان اردوگاه‌های مرگ که او را شناسایی کرده بودند، معلوم شد که دمیانیوک دروغ گفته است.

 

در سال ۱۹۸۶ ایالات متحده موافقت کرد دمیانیوک را برای محاکمه به اسرائیل تسلیم کند. این محاکمه دو سال پس از استرداد او آغاز شد و دادگاه اسرائیل حکم داد که دمیانیوک‌‌ همان "ایوان مخوف" اردوگاه مرگ تربلینکا بوده که جنایات زیادی علیه یهودیان زندانی در این اردوگاه مرتکب شده و حتی در موارد زیادی، افراد زیادی را با دستان خود خفه کرده است.

 

دادگاه اسرائیل دمیانیوک را به جرم ارتکاب این جنایات به مرگ محکوم کرد و این بدان معنا بود که برای دومین بار پس از محاکمه آدولف آیشمن یک جنایتکار نازی در اسرائیل به مرگ محکوم شده است. با این حال این حکم چندان پابرجای باقی نماند و به دنبال فرجام‌خواهی وکلای مدافع دمیانیوک، دیوان عالی ابراز تردید کرد که او‌‌ همان "ایوان مخوف" باشد و رای به تبرئه وی داد.

 

اسرائیل دمیانیوک را آزاد کرد و او را به ایالات متحده پس فرستاد. دولت آمریکا نیز مقام شهروندی را به این فرد باز گرداند و او در کنار افراد خانواده خود به زندگی عادی ادامه داد. ولی با افشای اسناد تازه، دوباره دمیانیوک مورد سوءظن قرار گرفت و این بار دادگاه آلمان بود که خواستار استرداد او از ایالات متحده گردید.

دمیانیوک دو سال پیش به آلمان فرستاده شد و نهایتا در ۱۲ ماه مه ۲۰۱۱ دادگاه او را مجرم شناخت و به پنج سال حبس محکوم کرد. از آنجا که دمیانیوک قصد فرجام‌خواهی دارد، دادگاه رای به آزادی موقت او داده است.

 

کار‌شناسان امور حقوقی در آلمان می‌گویند که مراحل فرجام ممکن است پنج سال ادامه یابد و بعید می‌نماید که دمیانیوک ۹۱ ساله تا آن هنگام زنده بماند. "استفان شونمان"، وکیل مدافع متهم در مورد صدور چنین حکمی می‌گوید: بر اساس اظهارات شاهدان حاضر در دادگاه صحبت درباره موردی که ۷۰ سال پیش اتفاق افتاده است آسان نیست و حتی به دست آوردن و حاضر کردن افرادی که در این پرونده حضور داشته‌اند تا اندازه زیادی غیرممکن است و به نظر من عدالت درباره این پرونده به خوبی اجرا شد.

 

قربانیان جنایات نازی‌ها که جان بدر برده و امروز زنده هستند، می‌گویند: همین واقعیت که یک پاسدار اوکراینی اردوگاه‌های مرگ نازی ۶۵ سال پس از جنگ جهانی دوم، در دادگاه آلمان به خاطر جنایاتش محاکمه و محکوم می‌شود، حتی اگر این مجازات پنج سال زندان باشد خود نشانه دیگری از فجایع هولوکاست است.

 

کلید واژه ها: هولوکاست نازی


نظر شما :