واکنش علی جنتی به گفت‌وگوی تاریخ ایرانی: اگر نظام موافق باشد، انتقال پیکر شریعتی را پیگیری می‌کنیم

۰۳ تیر ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۲ کد : ۴۴۳۵ از دیگر رسانه‌ها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان خاطرات خود از مراسم تدفین دکتر شریعتی در دمشق گفت: توسط یکی از روحانیون تلقین خوانده شد و پیکر دکتر شریعتی توسط شهید چمران در آنجا دفن و به امانت گذاشته شد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، علی جنتی عصر دوشنبه در جمع هنرمندان دیار سربداران اظهار داشت: شهرستان سبزوار خاستگاه عالمان، فیلسوفان، فرهیختگان، شاعران و دیار شهیدان است.

 

وی بیان کرد: تاریخ کهن این سرزمین شاهد است که دانشمندان برجسته و بزرگی از این منطقه به پا خاسته‌اند که هر یک مانند ستارگان درخشان در آسمان علم و معرفت دیار سربداران می‌درخشند.

 

وی حاج ملاهادی سبزواری، فیلسوف بزرگ فلسفه و عرفان، ابوالفضل بیهقی تاریخ‌نگار دربار غزنوی و دکتر علی شریعتی را از جمله این بزرگان دانست.

 

 

تا اندازه زیادی مرهون نوشته‌ها و سخنرانی‌های شریعتی هستم

 

وی بیست هشتم خرداد ماه سالگرد شهادت دکتر علی شریعتی را گرامی داشت و بیان کرد: بنده تا اندازه زیادی مرهون سخنرانی و نوشته‌های وی هستم.

 

جنتی گفت: در شرایطی که جریانات انقلابی و مبارزاتی به خصوص در محیط‌های علمی شکل گرفته بود و جریانات مارکسیستی و سوسیالیستی با شدت به دنبال جذب جوانان این سرزمین بودند مرحوم دکتر شریعتی با سخنرانی‌هایش در حسینیه ارشاد توانست فضای روشنفکری آن روز دانشگاه‌ها را تغییر دهد و تاثیر بسیار عمیقی در جهت بارور کردن نهضت اسلامی به وجود آورد.

 

وی با بیان اینکه در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ ارتباط فراوانی با دکتر شریعتی داشتم به چگونگی خاکسپاری دکتر شریعتی در جوار بارگاه حضرت زینب(ع) در دمشق پرداخت.

 

جنتی این‌گونه بیان کرد: بنده از سال ۵۴ تا بهمن ۵۷ در منطقه خاورمیانه به خصوص کشورهای سوریه، لبنان و عراق رفت‌وآمد می‌کردم. وقتی دکتر شریعتی فوت کرد ما خودمان را آماده استقبال از جنازه وی کردیم.

 

وی افزود: یکی دو روز بعد از رحلت دکتر شریعتی جنازه وی را به دمشق آوردند که بنده افتخار داشتم با صادق قطب‌زاده، دکتر ابراهیم یزدی، شهید چمران، خانواده دکتر شریعتی و جمعی از دانشجویان اتحادیه دانشجویان مسلمانان اروپا جنازه وی را در فرودگاه دمشق تحویل گرفتیم و به طواف مرقد حضرت زینب بردیم.

 

جنتی افزود: سپس توسط یکی از روحانیون تلقین خوانده شد و پیکر دکتر شریعتی توسط شهید چمران در آنجا دفن و به امانت گذاشته شد.

 

وزیر فرهنگ در ادامه خاطره‌اش گفت: خوشبختانه توانستیم برای دکتر شریعتی مراسم بزرگداشتی با حضور تعدادی از شخصیت‌های برجسته و نماینده جنبش آزادی‌بخش فلسطین و نماینده یاسر عرفات در دانشگاه بیروت برگزار کنیم در این مراسم امام موسی صدر سخنرانی کردند که تمام سخنرانی‌های آن مراسم موجود است و مکتوب شده است.

 

جنتی افزود: تا پیروزی انقلاب که در آنجا بودیم از مرقد ایشان که یک محفظه شیشه‌ای بود حراست می‌کردیم و افراد علاقه‌مند را برای زیارت قبر وی راهنمایی می‌کردیم.

 

وی همچنین در پاسخ سؤال یکی از حضار مبنی بر عملی کردن وصیت دکتر شریعتی جهت انتقال جسد وی از دمشق به حسینیه ارشاد تهران گفت: ما موافقیم و اگر نظام موافق این کار باشد این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

 

گفتنی است احسان شریعتی، فرزند دکتر شریعتی در گفت‌وگویی با «تاریخ ایرانی» ابراز امیدواری کرده که با توجه به وقوع جنگ داخلی در سوریه و عدم اطلاع از مقبره شریعتی، مسئولان موافقت کنند که پیکر پدرش به ایران منتقل شود؛ البته منوط به آنکه اجازه داده شود او طبق وصیتش در حسینیه ارشاد دفن شود و دولت امکان برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری در شأن دکتر شریعتی را فراهم کند.

کلید واژه ها: علی جنتی احسان شریعتی شریعتی


نظر شما :