جلود: از ناپدید شدن امام موسی صدر بسیار ناراحت شدم

۱۷ آبان ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۵ کد : ۱۵۰۵ از دیگر رسانه‌ها
مرگ سرهنگ قذافی و پایان رژیم وحشت او مقدمه‌ای شد تا بسیاری از ناگفته‌ها و اسرار درونی رژیم وی بار دیگر باز شود و در این میان مساله ربودن امام موسی صدر و سرنوشت او یکی از مهم‌ترین این مسایل است که همواره در طول سه دهه گذشته در صدر درخواست‌های دوستداران وی قرار داشته و دارد.

 

به گزارش العالم، مساله امام موسی به گونه‌ای مهم و حایز اهمیت ارزیابی می‌شود که قذافی تا زمان زنده بودن، اجازه دسترسی به اطلاعاتی در مورد وی را نمی‌داد و همه اطرافیان سرهنگ نیز از ترس جانشان سخنی نمی‌گفتند.

 

اما سرنگونی سرهنگ مقدمه‌ای شد برای دست یافتن به گوشه‌هایی از سرنوشت وی، یکی از کسانی که در حین انقلاب مردم لیبی از این کشور فرار کرد و از او به عنوان گنجینه اسرار قذافی در دهه هفتاد و هشتاد یاد می‌کنند، عبدالسلام جلود است. عبدالسلام جلود هنگام ربوده شدن امام موسی صدر مرد شماره دو و جانشین معمر قذافی در شورای فرماندهی انقلاب لیبی بود و خود یکی از متهمین در قضیه ربودن امام موسی صدر است.

 

این مقام سابق رژیم قذافی در مصاحبه‌ای مشروح با روزنامه الحیات چاپ لندن، به ذکر خاطرات خود از دوران قدرتش در لیبی به خصوص در مورد ایران، انقلاب اسلامی، دیدار با امام خمینی و همچنین سرنوشت امام موسی صدر پرداخته است. او در پاسخ به چند سوال سردبیر روزنامه الحیات به صورت سربسته به سرنوشت امام موسی صدر اشاره می‌کند و از احتمال شهادت وی به دست قذافی پرده بر می‌دارد. جلود در این مصاحبه تلاش می‌کند که خود را به صورت کامل از دخالت در این ماجرا مبرا کند و همه تقصیر‌ها را بر گردن قذافی بیاندازد، در حالی که وی در آن زمان فرد شمار دو لیبی به شمار می‌رفت.

 

جلود در پاسخ به این سوال که چه چیزی درباره مساله ناپدید شدن امام موسی صدر می‌داند، گفت: یک بار با وی در اواسط دهه هفتاد در لبنان دیدار داشتم. اصلا از سفر وی به لیبی اطلاع نداشتم و زمانی که از ناپدید شدن وی باخبر شدم به دو علت بسیار ناراحت شدم یکی به علت شخصیت وی و دیگری اینکه این اقدام ناجوانمردانه‌ای است به طوری که اعراب عادت ندارند شخصی را به خانه یا کشور خود دعوت کنند سپس برای او مشکل ایجاد کنند. نه اخلاق عربی و نه ارزش‌های اسلامی چنین چیزی را نمی‌پذیرد. داستان عجیبی بود و بایکوت خبری شدیدی درباره این مسئله وجود داشت.

 

جلود در پاسخ به این سوال که آیا از قذافی درباره موضوع ناپدید شدن امام موسی صدر سوال نکردی، مدعی شد یک بار به این موضوع اشاره کردم و به این سوال بسنده کرد که آیا مرا متهم می‌کنی؟ و سخن به اینجا ختم شد.

 

وی درباره اینکه گفته می‌شود درگیری لفظی بین قذافی و امام موسی صدر رخ داده است، گفت: جزئیات آن را نمی‌دانم اما سال‌ها پیش شنیدم یک افسر پلیس که خود را به شکل امام موسی صدر درآورده بود با گذرنامه صدر بعد از ناپدید شدن وی به ایتالیا سفر کرد و بعد از اینکه نقش وی فاش شد قذافی از ترس ربوده شدنش، او را به شدت مورد محافظت قرار داد.

 

جلود در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما امام موسی صدر کشته و دفن شده است، بدون هیچ سند و مدرکی ادعا کرد عقلم به من چنین می‌گوید محال است تاکنون وی را پنهان نگه داشته باشند. پیش از این هم عبدالرحمن شلقم از مقامات جدا شده رژیم قذافی از شهادت امام موسی به دستور قذافی خبر داده بود.

کلید واژه ها: امام موسی صدر جلود قذافی


نظر شما :