بشارتی در گفت‌وگو با تاریخ ایرانی: به آقای ناطق گفتم شیخنا رای نیاوردید

سرگه بارسقیان
۰۲ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۹ کد : ۷۱۹۲ یادمان دوم خرداد
به نقل از مرحوم کیومرث صابری در مجله گل آقا گفتند "بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق نوری." عده‌ای هم مثل آقای مرعشی، رئیس دفتر آقای هاشمی در این باره مانور می‌دادند...فقط آقای سیدرضا زواره‌ای بود که گفت تقلب شده است. با زواره‌ای تماس گرفتم گفتم کجا تقلب شده است؟ گفت حالا چرا ناراحتی، حالا بگذار در این فضا تنوعی باشد!
بشارتی در گفت‌وگو با تاریخ ایرانی: به آقای ناطق گفتم شیخنا رای نیاوردید
تاریخ ایرانی: هنوز ساعاتی از برگزاری انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری در دوم خرداد ۱۳۷۶ نگذشته، علی‌محمد بشارتی، وزیر کشور اعلام کرد: «ما بسیار احتمال می‌دهیم که بیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی، رای‌دهنده داشته باشیم و به این ترتیب به رکورد جدیدی دست خواهیم یافت و سپس با این رکورد با دنیا حرف می‌زنیم.» بشارتی آن روز احتمال کشیده شده انتخابات به دور دوم را هم مطرح کرد و گفت: «تلاش خواهیم کرد که با تائید مقام معظم رهبری و شورای نگهبان و با توجه به شور و شوق مردم برای حضور در انتخابات، در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، وزارت کشور هفته آینده انتخابات را برگزار کند.» اما آرایی که سید محمد خاتمی کسب کرد و فاصله آن با آرای مهم‌ترین رقیبش علی اکبر ناطق نوری، بیشتر از آن بود که انتخابات را به دور دوم بکشاند و در‌‌‌ همان ساعات نخست شمارش اولیه آرا، ناطق نوری در پیامی به خاتمی تبریک گفت. بشارتی در گفت‌و‌گو با «تاریخ ایرانی» تصریح کرد که او به ناطق نوری گفته بود به خاتمی تبریک بگوید، البته شاید تنها کسی نباشد که به ناطق نوری این پیشنهاد را داد. گفت‌و‌گو با مجری انتخابات دوم خرداد در پی می‌آید:

 

***

 

اظهارات هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران در اردیبهشت ۷۶ و تذکری که به مسوولان اجرایی و ناظران داد مبنی بر اینکه «همان که رای مردم هست بیاید در صندوق و‌‌‌ همان خوانده شود و‌‌‌ همان اعلام شود» و هشدار او که «امروز هیچ گناهی را بد‌تر از این نمی‌دانم که کسی به خودش حق بدهد که در آرا مردم دست ببرد یا جریان را منحرف کند»، نشان از نگرانی جدی رییس‌جمهور وقت داشت؛ آیا شواهدی دال بر دخالت برخی جریان‌ها در روند برگزاری انتخابات و شمارش آرا وجود داشت که هاشمی را به بیان این هشدار‌ها و تذکرهای صریح وا داشت؟ گزارش‌هایی مبنی بر احتمال تقلب و تخلف ارائه شده بود؟

 

امیرالمومنین در نهج‌البلاغه می‌فرمایند یک رهبر باید همیشه نگران باشد. رییس‌جمهور مسوول اداره کشور و رییس قوه اجرایی است، مهم‌ترین موضوع آن روز‌ها هم انتخابات ریاست جمهوری بود، طبیعی است که از این حیث هوشیار و مواظب باشد. علاوه بر آن گروهی علیه وزارت کشور جوسازی می‌کردند، به طور مثال به نقل از مرحوم کیومرث صابری در مجله «گل آقا» گفتند «بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق نوری.» عده‌ای هم مثل آقای مرعشی، رییس دفتر آقای هاشمی در این باره مانور می‌دادند. این مسایل آقای هاشمی را بیشتر نگران کرد. در‌‌‌ همان ایام مقام معظم رهبری از هاشمی سوال کرده بودند موضوع چیست، آقای هاشمی گفته بود چیزی مهمی نیست، من همیشه برای انتخابات تذکر دادم، باید مراقب بود رای مردم مخدوش نشود. مقام معظم رهبری بعد از سمینار استانداران از من پرسیدند برنامه شما برای انتخابات چیست؟ عرض کردم من آخرت خودم را به دنیای هیچ کسی نخواهم فروخت، آرای هر کس از صندوق‌ها بیرون آمد، من نامش را اعلام می‌کنم. آقا فرمودند ما همین انتظار را از شما داریم که از آرای مردم صیانت کنید. به رغم رفاقت زیادی که با آقای ناطق نوری داشتیم، او در آخرین ساعات شمارش آرا با من تماس گرفت و پرسید چه خبر؟ من گفتم «شیخنا رای نیاوردید!» گفت چه کنیم؟ گفتم طی یک اعلامیه به آقای خاتمی تبریک بگویید.

 

 

پس شما به ناطق نوری پیشنهاد دادید به خاتمی تبریک بگوید؟

 

من هم گفتم، شاید مشاوران دیگر ایشان هم پیشنهاد داده باشند.

 

 

بعد از برگزاری انتخابات واکنش‌ها چگونه بود؟

 

بعد از انتخابات آقای کیومرث صابری را دیدم و درباره آن طنز مجله «گل آقا» از او پرسیدم. گفت: «بالاخره ما طنز می‌نویسیم، وگرنه علی‌محمد من سال‌هاست به شما ارادت دارم.» آقای خاتمی تا روز آخر مسوولیتم به من احترام می‌گذاشتند. ما به وظیفه خود عمل کردیم. هر مسوولی باید در حوزه کاری و مسوولیت خود خدا را در نظر بگیرد، باید به قانون عمل کند. ما اجازه ندادیم حتی یک رای جابجا شود. در برابر چشمان حیرت‌زده همه اعلام کردیم آقای خاتمی به ریاست جمهوری انتخاب شده است.

 

 

طبیعتا هیچ انتخاباتی مبری از تخلف نیست، اما وجه ممیزه انتخابات دوم خرداد ۷۶ با آن حساسیت سیاسی و نیز درصد بالای مشارکت‌کنندگان چه بود که به فاصله یک روز رقبای خاتمی به او تبریک گفتند و بعد از پنج روز شورای نگهبان صحت انتخابات ریاست جمهوری را تائید کرد؟ شفافیت روند اجرا و شمارش آرای انتخابات موثر بود یا فاصله آرا و یا جو سیاسی که پدید آمده بود؟

 

انتخابات ریاست جمهوری هفتم سالم‌ترین انتخابات بود، البته در مقامی هم نیستم که بگویم در دوره‌های بعد تخلف شده، چون مسوول این کار شورای نگهبان است. اما در آن انتخابات احتمال اینکه در ستاد وزارت کشور تخطی صورت بگیرد، منتفی بود. مسوولان وزارت کشور در ۱۴ روز منتهی به انتخابات کیسه خواب‌هایشان را هم به ستاد انتخابات بردند و ملاقات‌های ما هم در ستاد انجام می‌شد. هر مسوولی به دیدار وزیر کشور می‌آمد سری هم به سایت‌های ستاد می‌زد. اما مسوولان وزارت کشور در انتخابات اخیر که چنین بلوایی برپا شد، کسی را به ستاد راه ندادند. البته منظورم این نیست که این مسوولان نیتی داشتند، بلکه آن‌ها بی‌تجربگی کردند، کاری کردند که دهان مخالفین باز شد. در سال ۷۶ در حین برگزاری انتخابات همه خیابان‌های منتهی به ساختمان وزارت کشور در خیابان فاطمی باز بود، اما در انتخابات اخیر دیدم خیابان فلسطین و فاطمی را با قالب‌های بتونی بستند، خب کار بیهوده‌ای بود. این اقدامات اشتباه تاکتیکی بود.

 

 

گلایه‌ای از شما بابت نحوه برگزاری انتخابات نشد؟ کسی شکایتی نکرد؟

 

هیچ گله‌ای نشد و کسی هم تعرضی نداشت، البته فقط آقای سیدرضا زواره‌ای بود که گفت تقلب شده است. با زواره‌ای تماس گرفتم گفتم کجا تقلب شده است؟ گفت حالا چرا ناراحتی، حالا بگذار در این فضا تنوعی باشد!

 

کلید واژه ها: دوم خرداد بشارتی خاتمی ناطق نوری


نظر شما :